Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer info om Apple Watch presenteras

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zinned:

Då lider jag mycket mer med din kropps största organ, huden, än hur pass vattentålig Apple Watch är.

Du behöver inte vara orolig för min hud, det är inte så att jag duschar med schampo och balsam varje dag.

Ursprungligen av koffas:

Du behöver inte vara orolig för min hud, det är inte så att jag duschar med schampo och balsam varje dag.

Det spelar mindre roll, vatten torkar ut.

Ursprungligen av Papperskatt:

Det spelar mindre roll, vatten torkar ut.

Så du tycker att jag inte ska duscha efter träning?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-30 13:54

Du skrev att du duschar 7 dagar i veckan, inte 7 gånger per vecka, eller 1 gång per dag.
Han menar att du egentligen skrev 7 dagar i sträck i en vecka, alltså 7x24 timmar....
Feltolkning förstås, reser man i 7 dagar avses 7 hela dagars resande. Men duscha i 7 dagar avses nog inte hela tiden i ett sträck.

Ursprungligen av koffas:

Så du tycker att jag inte ska duscha efter träning?

Jodå, kör på!

Snacka om pseudodebatt. Klart en träningsklocka ska vara vattentät! Det finns flera tillfällen när det är viktigt och/eller avgörande för funktionen. Idag är det många som tränar med hjälp av simning till exempel. Detta är precis som när första iPhonen kom, och man riktigt hörde hur utvecklarna suttit på ett möte och bestämt att de skulle bygga världens bästa telefon, men aldrig själva använt en modern mobiltelefon. Mycket var bra, annat som var självklart saknades.
"You can count on the americans to always do the right thing, when they tried everything else." - Winston Churchill

Ursprungligen av Fitinghoff:

Snacka om pseudodebatt. Klart en träningsklocka ska vara vattentät! Det finns flera tillfällen när det är viktigt och/eller avgörande för funktionen. Idag är det många som tränar med hjälp av simning till exempel. Detta är precis som när första iPhonen kom, och man riktigt hörde hur utvecklarna suttit på ett möte och bestämt att de skulle bygga världens bästa telefon, men aldrig själva använt en modern mobiltelefon. Mycket var bra, annat som var självklart saknades.
"You can count on the americans to always do the right thing, when they tried everything else." - Winston Churchill

Klokt inlägg. Håller med på varje punkt. Lanserar man en klocka som en "träningsklocka" så förutsätter man att den är vattentät (=tål att hänga med i duschen eller poolen).

Jag förstår inte ens syftet med att behöva diskutera olika situationer som skulle kunna vara "gränsfall". Jag har en Suunto Ambit 2 nu som fungerar i alla situationer, segling, simning, fiske, dusch på stranden (när man inte vill lägga ifrån sig värdesaker) osv osv. Men det är ingen livsstilsklocka som Apple Watch kommer att vara, så jag hade gärna köpt den. Men tanken är väl att den ska kunna användas för jämnan? Hur många kommer inte att vilja mäta sin sexuella aktivitet med hjälp av den tror ni?
Nu kommer jag säkert att köpa den ändå, men det är klart att bristen på vattentäthet är ett feltänk av Apple. (Tycker en som använder LifeProof-skal).

Ursprungligen av koffas:

Har för mig att det är sagt att det ska gå att tvätta händerna med klockan men att det inte rekommenderas att t.ex. simma eller duscha med den.

I så fall "vattenskyddad" - vilket också är en klassning på klockor. Ganska vanligt.

  • Medlem
  • Vadstena
  • 2014-12-04 21:02

Jag tror att detta kan bli en "flopp", faktiskt. Jo, dom kommer att sälja miljontals exemplar, det är ju en Apple-produkt. Men jag kan inte se hur den ska kunna ersätta den känsla min mekaniska Omega ger. Och ja, visst, det är lite status, men det är ju precis det som är grejen med ett armbandsur - det är en mans smycke.

  • Medlem
  • 2014-12-04 21:07
Ursprungligen av mans71:

Jag tror att detta kan bli en "flopp", faktiskt. Jo, dom kommer att sälja miljontals exemplar, det är ju en Apple-produkt. Men jag kan inte se hur den ska kunna ersätta den känsla min mekaniska Omega ger. Och ja, visst, det är lite status, men det är ju precis det som är grejen med ett armbandsur - det är en mans smycke.

Håller med dig och hur mycket vatten inklusive saltvatten tåler din Omega?
Jämför det med en klocka som kanske är häftig men tåler lite stänk

  • Medlem
  • Vadstena
  • 2014-12-04 21:10

Den tål rätt mycket! Aldrig tagit av den för en dusch eller ett bads skull. Tar jag av den är det för rengöring eller service hos urmakaren. Extremt coolt också att den drivs av "ingenting", bara det faktum att jag lever och rör mig räcker för att driva den.

Ursprungligen av PaO:

Håller med dig och hur mycket vatten inklusive saltvatten tåler din Omega?
Jämför det med en klocka som kanske är häftig men tåler lite stänk

Trycksäker till 300m och 316L stål så min tål mer än vad jag gör ?

Ursprungligen av BlackSmp:

När det gäller vattenskydd så ska man komma ihåg att det anges i statiskt djup och inte under belastning (som bad)

Beteckning Förklaring
30 m 3 ATM Klockan tål stänk
50 m 5 ATM Klockan tål snabba dopp
100 m 10 ATM Klockan tål bad
200 m 20 ATM Klockan tål dykning

Intressant. Så min Suunto-klocka "tål bad" då den är klassad för 100 m, medan min Nikon AW1 tål 15 m, men är klassad enligt IP68 och kan därför dykas med. Hur defineras "bad" är det fridykning till botten av en normal pool, eller bröstsim vid ytan?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-05 12:13
Ursprungligen av mans71:

Jag tror att detta kan bli en "flopp", faktiskt. Jo, dom kommer att sälja miljontals exemplar, det är ju en Apple-produkt. Men jag kan inte se hur den ska kunna ersätta den känsla min mekaniska Omega ger. Och ja, visst, det är lite status, men det är ju precis det som är grejen med ett armbandsur - det är en mans smycke.

Du missar målet lite här. Ingen har sagt att den ska ersätta din Omega, det är ett alternativ. Nisse kan gilla Bentleys, Lisa gillar Ferraris. Arne gillar Breitling-klockor, Gunnel gillar Swatch.

En modell i en skog av modeller, alla får välja fritt vilken de tycker att just de vill ha...om någon.

Ursprungligen av mans71:

Jag tror att detta kan bli en "flopp", faktiskt. Jo, dom kommer att sälja miljontals exemplar, det är ju en Apple-produkt. Men jag kan inte se hur den ska kunna ersätta den känsla min mekaniska Omega ger. Och ja, visst, det är lite status, men det är ju precis det som är grejen med ett armbandsur - det är en mans smycke.

Glöm inte att en stor del av telefonanvändare idag saknar klocka. Den har ersatts av mobilen. Många kommer att bara av den anledningen att investera i "klockan" - med tanke på att man får så mycket synergieffekter med den. Smycke kan den ju också vara - beroende på vilket utförande/pris man väljer. Sedan skall den ju inte jämföras med kända klassiska märken för 10 tusentals kronor.
Dom kommer att finnas och har sin marknad. Många bär dom dock bara vid " speciella" tillfällen. Det ena förtar inte de andra. Jag har Rolex - men kommer säkert att investera i en AppleWatch - av helt andra anledningar.

Ursprungligen av mans71:

Den tål rätt mycket! Aldrig tagit av den för en dusch eller ett bads skull. Tar jag av den är det för rengöring eller service hos urmakaren. Extremt coolt också att den drivs av "ingenting", bara det faktum att jag lever och rör mig räcker för att driva den.

Helt rätt - men om du inte rör dig - utan låter klockan ligga - även om du lever. Då har du en gångreserv på 24-48 timmar - sedan stannar klockan. Ändå föredrar jag automat eller manuell framför batteri - när det gäller " riktiga" klockor.

Bevaka tråden