Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes tappar kontakten med Airplay enheter.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter det att jag bytte ut min Airport Extreme ver.5 mot en towermodell tappar iTunes (via 2 Airport Express modell Ä) kontakten med jämna mellanrum, några minuter ljud sedan ca några minuter utan ljud och sedan kommer ljudet tillbaka utan att jag gör någonting och det hela upprepar sig.

I Airport verkyget kommer jag åt båda Expresserna även när ljudet är borta.

Den ena expressen är ca 2,5 m från Extremen och den andra i andra ändan av lägenheten, kanske 6-7 m bort, i köket.
Bägge tappar ljudet samtidigt.

Vet att Airplay går via 5 GHz bandet och kanal 36 och att 2.4 GHz bandet med kanal 6, vilket även min gamla Extreme gjorde utan problem, också samma fysiska plats som gamla Extremen.
Bägge bandens kanalinställningar är på "Automatisk"

Vad göra?
Kan man tex få Airplay att gå med 2,4 GHz eller är det för lite för musik?

Senast redigerat 2014-11-27 15:41
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-27 15:41
Ursprungligen av CekariYH:

Efter det att jag bytte ut min Airport Extreme ver.5 mot en towermodell tappar iTunes (via 2 Airport Express modell Ä) kontakten med jämna mellanrum

Vad menar du med det jag har gjort fetstilt?
Använder du dom för att utöka ditt nätverk?

Modell Äldre dvs två Airport Express som man satte direkt i väggen dvs utan sladd om man så ville.

Nej, för Airplay till högtalare.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-27 16:52

Jag försöker fortfarande förstå hur du har dina enheter sammankopplade på för sätt men du har inte gett någon beskrivning.
Är dina gamla AE anslutna till din nya AirPort Extreme? Och på vilket sätt?

Vägg--Airport Extreme tower--switch--dator plus även andra enheter som switchar TV etc.
Airport Extreme tower sänder via WiFi från iTunes på datorn till dom två Airport Expresserna som är anslutna till högtalare.
WiFi på datorn är avstängd, då jag utnyttjar extremen till det via det trådade nätverket.
Den gamla Extremen är bortkopplad helt och avstängd.

Inga hastighetsproblem varken till internet eller inom det lokala Gbit nätverket.

Just nu är allt kopplat exakt som när jag hade den gamla extremen förutom en trasig switch som är utbytt till en ny.

Det som gör att jag inte fattar riktigt är att det inte uppför sig som när kanaler från grannar krockar med ens egna typ, en av dom svajar eller tystnar lite hur som helst, utan båda tystnar kommer igång samtidigt som om man vred på nån sorts strömbrytare till högtalarna.

Senast redigerat 2014-11-27 18:08

Glömde en sak, datorn är kopplad till nätverket via en 27" Apple Thunderbolt skärm.

Har nu tillfälligt dragit om det så nu ser det ut som följer:

Dator--Thunderboltskärm--Airport tower==Wifi till Express 1 och 2. Internet bortkopplat och felet kvarstår.
ca var 3-4 minut stängs ljudet av för att efter ca 3-4 minuter återkomma (varierar lite men ungefär så).
Alla sladdar nya cat6 och checkade.

Alla enheter avstängda och återstartade (ett flertal gånger)

Detta kommer låta lite konstigt, men när jag skev inägget precis ovanför använde jag paddan med USB kabel för att komma ut på internet via 3G och när jag stängde av WiFi på paddan så slutade det krångla med musiken. Startade om paddan och starta WiFi på den och har nu också återställt alla kopplingar/sladdar och nu har det funkat sen dess.
Får nog säga att det är första gången som en iEnhet sabbat WiFi nätet för mig.
Paddan och iPhonen var det enda jag inte pillat på i mina felsökningar och paddan låg ju en bit bort och inte blivit rörd på en vecka eller så.
Underliga äro Herrans vägar: Du skola icke hava mer grejor än du må klara af att hantera.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-27 20:07

Haha nej jag förstår inte alls hur du kan krångla till det så mycket
Någon annan får försöka förstå hur du har kopplat och hjälpa dig.

Va, krånglat till det?

Har ju fixat sig, var ju iPaden som ställde till det!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-27 20:18
Ursprungligen av CekariYH:

Glömde en sak, datorn är kopplad till nätverket via en 27" Apple Thunderbolt skärm.

Har nu tillfälligt dragit om det så nu ser det ut som följer:

Dator--Thunderboltskärm--Airport tower==Wifi till Express 1 och 2. Internet bortkopplat och felet kvarstår.
ca var 3-4 minut stängs ljudet av för att efter ca 3-4 minuter återkomma (varierar lite men ungefär så).
Alla sladdar nya cat6 och checkade.

Alla enheter avstängda och återstartade (ett flertal gånger)

Jag ställde frågan ifall dina AE är anslutna med valet "utökat nätverk" till din AirPort Extreme men fick svaret nej (eller liknande)
Men vad jag kan se så är dom anslutna genom Wifi och det är ett dåligt alternativ för är det dålig signal mellan Airport Extreme och AE så blir det dåligt i slutändan också.
Bästa är att ansluta med kabel mellan Airport Extreme och AE.

Ursprungligen av CekariYH:

Efter det att jag bytte ut min Airport Extreme ver.5 mot en towermodell tappar iTunes (via 2 Airport Express modell Ä) kontakten med jämna mellanrum, några minuter ljud sedan ca några minuter utan ljud och sedan kommer ljudet tillbaka utan att jag gör någonting och det hela upprepar sig.

I Airport verkyget kommer jag åt båda Expresserna även när ljudet är borta.

Den ena expressen är ca 2,5 m från Extremen och den andra i andra ändan av lägenheten, kanske 6-7 m bort, i köket.
Bägge tappar ljudet samtidigt.

Vet att Airplay går via 5 GHz bandet och kanal 36 och att 2.4 GHz bandet med kanal 6, vilket även min gamla Extreme gjorde utan problem, också samma fysiska plats som gamla Extremen.
Bägge bandens kanalinställningar är på "Automatisk"

Vad göra?
Kan man tex få Airplay att gå med 2,4 GHz eller är det för lite för musik?

Edit: Fel citerat :-/

Nej, det är ingen option att dra kablar till AE:na och eftersom det är fixat nu och alltid har funkat förut så finns det ingen anledning att dra mera kablar. Om du läste vad jag skrev så var det iPaden som strula till det av någon anledning.
Man köper inte WiFi-enheter för att sedan dra kablar mellan dom. Dessutom är ju AirPlay, just det, WiFi!

Och jag svarade: Nej, AirPlay på din fråga om utökat nätverk.

Snabb schematisk bild på hur det ser ut ung.

Senast redigerat 2014-11-28 15:05
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-28 15:29

Trådlöst är ett helvetes påfund
Det kan funka bra, men det betyder inte att det ska vara förstahandsvalet. Trådlöst bäddar för problem, kanske inte nu men imorgon eller övermorgon (när grannarna har köpt mer prylar).
Använd kabel till allt som går, och trådlöst till enheter som kräver det, inte till enheter som kan det.

Ursprungligen av kenjon:

Trådlöst är ett helvetes påfund
Det kan funka bra, men det betyder inte att det ska vara förstahandsvalet. Trådlöst bäddar för problem, kanske inte nu men imorgon eller övermorgon (när grannarna har köpt mer prylar).
Använd kabel till allt som går, och trådlöst till enheter som kräver det, inte till enheter som kan det.

Jo, WiFi kan ställa till med mycket, men har bra koll på mina grannar och hittills har vi(jag) alltid lyckats lösa det, även i detta lite knepiga fall med paddan. Har haft dessa AE:n i rätt många år nu och har alltid funkat bra utom som nu eller en ny granne typ som hamnar nära mitt.

@lappen71: Jag blev inte arg eller sur på dig, men var attans trött på allt strul jag haft senaste vecka sen Comhem blev obstinat mot mig och jag gick över till Tele2, mina 3 switchar som paja och all kabeldragning och ut-testning etc, så jag var väl inte i rätt mode och tonläge alltid i mina svar till dig. Sorry!

1
Bevaka tråden