Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Familjedelning Ipads driver mig till vansinne!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mina barn har tidigare fått "hand-me-downs" iPads men vi tänkte ge dem nya nu till jul då de gamla börjar falla sönder. Tidigare har jag alltid haft mitt konto på deras men tänkte nu använda mig av familjedelning.... men efter 2 dagars slit så håller jag på bli tokig. Behöver lite råd om vad som kan vara fel. Barnen har varsin iPad Air och jag har en iPad Air 2, alla med senaste IOS8.

1/ Jag satt först upp en iPad med ett nytt AppleId för min son. Jag tänkte inte på att man kunde ha AppleId för småbarn nu så han blev "30" år gammal. Inga problem. På min egen iPad är jag uppsatt som "samordnare" för familjen. Först provade jag att bjuda in min son via hans AppleId.

Big problems. Han får mailet på sin iPad men när jag klickar på knappen "Se inbjudan" så tas jag till en hemsida i Safari som säger att jag måste vara inloggad på en iPad eller Yosemite OSX-maskin. Grrrrr. Testade med dotterns iPad, samma problem. Loggade in på icloud.com på en Mac med deras respektive AppleId men kan inte se något alls under inställningar/familjedelning. Hittat några andra som haft det problemet men ingen lösning.

2/ Jag insåg då att man ju kan skapa ett nytt AppleId för småbarn direkt från familjedelningssidan på paddan och bestämde mig för att göra det "rätt". Satt upp båda barnen med varsitt nytt AppleId + att de måste be om köp. Perfekt.

Går sen och resettar nya paddan för sonen och startar om allt. Får välja att logga in eller skapa AppleId och väljer att logga in med hans .... jag kommer vidare till sidan för att godkänna något och sen så står den och tuggar några sekunder innan den säger att den inte kan "skapa AppleId". Men vänta - jag vill ju logga in - inte skapa ett AppleId. Efter lite tester visar det sig att jag inte kan använda något av mina barns AppleID när jag installerar padda. Om jag väljer att hoppa över att ställa in AppleId vid installationen så kan jag dock efteråt logga in på iTunes/Appstore samt på iCloud med hans AppleId.

Nu testar jag att göra ett köp på hans platta och då får jag först skriva in hans lösenord och sen säger den att den kommer be mig som förälder om lov = familjedelningen är korrekt.

På min huvud iPad så dyker nu under "Köpt"-fliken en ny länk upp "Mina inköp" som visar respektive iPad och där jag t ex kan se det som nu köptes på min sons iPad. Men - ingen av mina barns iPads får denna länk under "Köpt" så de kan inte komma åt mina köpta appar. Varken de som köpts tidigare eller ny-köpta.

Jag har sett till att:
* Min egen iPad har "Dela mina inköp" påslaget under familjedelning
* Jag har loggat ut med mitt AppleId på iTunes/AppStore min iPad och loggat in igen.
* jag har laddat ner en gratisapp på min iPad.
* Jag har loggat ut/in med mina barns AppleId på iTunes/AppStore på respektive iPad.
* Jag använder samma AppleId både i iCloud och iTunes/AppStore.
* Apparna jag testat är inte blockerade från Sharing eller gömda på min iPad.

Jag håller på bli tokig ..... någon som satt upp flera iPads med familjedelning som kan ge mig någon hint om vad som kan vara fel?

/Björn

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-02 10:03

Alla apps tillåter inte familjedelning och blir därmed inte nedladdningsbara för dina kids.

Ursprungligen av kladda:

Alla apps tillåter inte familjedelning och blir därmed inte nedladdningsbara för dina kids.

Som sagt, jag hade kollat att det inte var sådana appar som inte tilläts dela. I slutändan så tog det reset på alla enheter och efter någon dag så plötsligt började de synas. Vet inte vad som var fel men nu funkar det åtminstone.

/B

1
Bevaka tråden