Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte till äldre, större SSD i ny MacBook Air

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Har just köpt instegsmodellen av MacBook Air. Har en äldre dito där moderkortet rök men hårddisken klarade sig. På den nya har jag nu 128 gb och hoppas kunna använda den 512gb stora disk som sitter i den gamla. Hur vet jag om den gamla passar?
Gamla datorn är en Apple MacBook Air "Core i7" 2.0 13" (Mid-2012)
Nya datorn - 1,4 GHz dubbelkärnig Intel Core i5, Turbo Boost upp till 2,7 GHz, 128 GB PCIe-baserad flashlagring

Är jag naiv som tror det borde funka?

Med vänlig hälsning,

Tomas

Har inte orkat kolla upp i detalj, men kolla vad sidan ifixit.com säger om saken. Har dör mig att man iaf kan byta SSD på modellerna late 2013 och early 2014.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2014-11-25 09:00
Ursprungligen av Reverend:

Hej,
Har just köpt instegsmodellen av MacBook Air. Har en äldre dito där moderkortet rök men hårddisken klarade sig. På den nya har jag nu 128 gb och hoppas kunna använda den 512gb stora disk som sitter i den gamla. Hur vet jag om den gamla passar?
Gamla datorn är en Apple MacBook Air "Core i7" 2.0 13" (Mid-2012)
Nya datorn - 1,4 GHz dubbelkärnig Intel Core i5, Turbo Boost upp till 2,7 GHz, 128 GB PCIe-baserad flashlagring

Är jag naiv som tror det borde funka?

Med vänlig hälsning,

Tomas

Jag tror inte detta funkar, från mid -2013 blev lagringen, precis som du skriver, PCIe baserad och tidigare var det väl SATA3 om jag inte missminner mig. Har själv letat efter utbytes SSD till min MB Air mid-2013, det ska vara på G men inte hittat ännu, kolla på Ifixit som du fick tips om ovan, priset är därefter...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-25 09:19
Ursprungligen av Reverend:

Hej,
Har just köpt instegsmodellen av MacBook Air. Har en äldre dito där moderkortet rök men hårddisken klarade sig. På den nya har jag nu 128 gb och hoppas kunna använda den 512gb stora disk som sitter i den gamla. Hur vet jag om den gamla passar?
Gamla datorn är en Apple MacBook Air "Core i7" 2.0 13" (Mid-2012)
Nya datorn - 1,4 GHz dubbelkärnig Intel Core i5, Turbo Boost upp till 2,7 GHz, 128 GB PCIe-baserad flashlagring

Tyvärr så är dessa inte kompatibla, precis som tidigare postare antyder. Det går att hitta tredjeparts SSD upp till MacbookAir5,1 och MacbookAir5,2. De senaste modellerna, 2013 och 2014, finns det originaldelar till hos bla. iFixit.

1
Bevaka tråden