Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hdd krasch

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,,,hur märker man om hdd e på väg att krascha o hur återställer ja när jag satt in ny hd ?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-11-21 22:32

Om din hårddisk har kraschat lär du märka det genom att den gör oljud ifrån sig och/eller inte fungerar öht. Då kan du i bästa fall återställa från din backup, i sämsta fall återställa din hårddisk från ett företag som reparerar diskar(dyrt!!).

Ha alltid en(flera) backup!

Den har ej kraschat än...men datorn e seg. Uppstart e seg o får uppdatera sidor mera ggr,,,,mm . kan det vara hdd .har massa säkerhetskopior i time machine.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-11-21 22:41

En backup är ingen backup. Om du är rädd om din data finns den på flera platser i olika tjänster.

Jag skulle själv inte lita endast på Time machine även om jag själv använder den.

Tips på andra sätt. Har backup på extern med.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-11-21 23:30

Carbon Copy Cloner är ett annat alternativ. Jag kör både CCC och TM. Till flera diskar. Tycker de kompletterar varandra mer än ersätter.

Ursprungligen av filuren:

Carbon Copy Cloner är ett annat alternativ. Jag kör både CCC och TM. Till flera diskar. Tycker de kompletterar varandra mer än ersätter.

Tycker CCC är riktigt bra och att den kan ställas in att köra på tidsintervall är ju super då den gör det snyggt i bakgrunden.

För er som kör Boot Camp med eller utan VMware / Parallels kan jag också tipsa om Acronis True Image 2015 for Mac (eller PC) som gör en total-backup på både Mac och Boot Camp partitionerna i ett svep, och också med schedule i bakgrunden.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-24 13:19

För att återgå till grundfrågan, så ja, en seg hårddisk kan bero på fel på den. Har du testat med Skivverktyg? Inget absolut svar, men den kan ge en ledtråd.

Skaffat ccc carbon copy cloner....få se om jag lyckas tack för tipsen.

måste ja ha en sata usb adapter för att klona mina filer från min mac

Beror på din externa hårddisk, har du bara själva hårdisken ja, har du en vanlig hårddisk i en "låda" med sladd nej.
Finns "billiga" vaggor att köpa där man bara flippar in en lös hårddisk som ofta har tex USB, eStat och FireWire eller andra anslutningar.

1
Bevaka tråden