Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan en switch halvpaja?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en 8 portars Netgear Gb switch som plötsligt bara kör allt genom den med snigelfart, typ 6-9 Mb/s fast den visar fortfarande helt ok gröna dioder som om det går med GB/s (visar gula om 100 Mb/s anslutning men det har jag inga)

Frågar för det är min första switch som gör så, andra har liksom lagt av så man vet vad som pågår

Klart den kan strula. Vad har du gjort för att försöka lösa problemet?

Finns inte mycket att göra, men har flyttat runt och motionerat anslutningarna och samt kollat kablage samt haft den avstängd en tid och startat om den. Är ju en billigare typ utan web ui etc.

Den här är det:

Funkar den dåligt så är det troligtvis bara att byta ut den. Som du skrev, den har inget gränssnitt så du kan inte heller kolla vad som eventuellt kan vara fel. Har du gjort en resett och inte bara en omstart så kan det vara en ide att gå på stan imorgon och leta en ny.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Funkar den dåligt så är det troligtvis bara att byta ut den. Som du skrev, den har inget gränssnitt så du kan inte heller kolla vad som eventuellt kan vara fel. Har du gjort en resett och inte bara en omstart så kan det vara en ide att gå på stan imorgon och leta en ny.

Jap, som jag trodde, typiskt, jag som just gjort mig av med Comhems NG3100 och köpt en 5 portars swith på dess plats, skulle ha köpt 2 på en gång
Trodde det var Airport Extremen som blivit knasig då den "blinkade" rätt ofta i Airportverktyget så har en ny "tower" på väg också, kunde inte tro att en switch kunde ställa till det utan att visa nått fel utåt. Jaja, man lär sig :-/

Testa att koppla direkt till din switch. Det är en bra idé att du berättar så mycket som möjligt redan i ditt första inlägg. Där skulle du tex nämnt att du har en AE (vi får se om det är av relevans).

Ursprungligen av barbapappa_86:

Testa att koppla direkt till din switch. Det är en bra idé att du berättar så mycket som möjligt redan i ditt första inlägg. Där skulle du tex nämnt att du har en AE (vi får se om det är av relevans).

Sorry, klart jag skulle ha berättat, men var mest intresserad om felet var "möjligt" då jag aldrig stött på det förut.
Har provat alla vägar och så fort något går igenom switchen så segar hela nätverket och speciellt internet ner. nu har jag kopplat om en hel del utan den och har igen full fart på allt och AE:n har slutat "blinka", men behöver en switch nära för tillfälliga trådbundna inkopplingar mm när WiFi hastigheten blir lite för slött och så blir kabel-dragningen lite snyggare med en "mellanstation", så det blir en biltur senare idag igen.

Föresten, någon som kan säga nått om Jensen Scandinavia Gb switchar, var allt dom hade för tillfället och den verkar ju funka som den ska men vore kul om nån har nån erfarenhet om en sån.

Ohja! Det har hänt mig ett antal gånger. Både hemma och på jobbet.
Allehanda fel kan uppstå, nu senaste för ett par veckor sedan började en switch här hemma bete sig.
Vissa portar var som sirap medan andra var så snabba som förväntat. Bl.a. var den port som TVn går via slö.
Vilket gav otroligt knepiga fel på bilden. TV-boxen slet väl för att få bandbredd eller nåt.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Ohja! Det har hänt mig ett antal gånger. Både hemma och på jobbet.
Allehanda fel kan uppstå, nu senaste för ett par veckor sedan började en switch här hemma bete sig.
Vissa portar var som sirap medan andra var så snabba som förväntat. Bl.a. var den port som TVn går via slö.
Vilket gav otroligt knepiga fel på bilden. TV-boxen slet väl för att få bandbredd eller nåt.

Tack, bra att veta så går det fortare att ringa in felet

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-24 13:40

Det kan vara ESD som ger sådana fel.
Hur har du verifierat att kablarna är OK?

Ursprungligen av kenjon:

Det kan vara ESD som ger sådana fel.
Hur har du verifierat att kablarna är OK?

ESD?
Kablar är kollad och ok, flesta nya Cat 6.
Spelar ingen roll, en ny sitter på dess plats och full fart på allt igen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-25 21:41

Skada orsakad av statisk elektricitet, oftast redan vid tillverkningen. Dessa fel kan visa sej år efteråt.
Bofors hade ett häftigt labb här i Karlskoga för att testa olika typer av ESD med olika material, och undersöka skadan på kretsar.

1
Bevaka tråden