Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säkerhetskopiera iOS-prylar till Extern hårddisk?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har under cirka 4 år kört iOS fullt ut och det är viktigt för mig jag ständigt har en aktuell backup av mina iOS-prylar (iPhone & iPad). Problemet uppkom nu när jag köpte en iPhone 6 64gb från tidigare 16gb och jag insåg att jag aldrig kommer kunna köra backup på min Mac då den enbart har 128gb SSD hårddisk. Dessutom kommer jag inom kort att skaffa en 64gb iPad 2 och då är det helt kört att ha backup på båda.

Hur går detta att lösa? Jag har en stor extern hårddisk, skulle det gå att använda den som säkerhetskopia till mina iOS-prylar?

  • Medlem
  • Malmö, Skåne, Sweden
  • 2014-11-21 12:21
Ursprungligen av koffas:

Hej!

Jag har under cirka 4 år kört iOS fullt ut och det är viktigt för mig jag ständigt har en aktuell backup av mina iOS-prylar (iPhone & iPad). Problemet uppkom nu när jag köpte en iPhone 6 64gb från tidigare 16gb och jag insåg att jag aldrig kommer kunna köra backup på min Mac då den enbart har 128gb SSD hårddisk. Dessutom kommer jag inom kort att skaffa en 64gb iPad 2 och då är det helt kört att ha backup på båda.

Hur går detta att lösa? Jag har en stor extern hårddisk, skulle det gå att använda den som säkerhetskopia till mina iOS-prylar?

Det skall fungera enligt denna tråd, finns två olika lösningar, så läs hela tråden innan du börjar labba:
https://discussions.apple.com/thread/3421834

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-21 12:48

En länk till med steg för steg instruktioner.
http://m.imore.com/how-move-your-iphone-and-i...

Ursprungligen av IngoX:

En länk till med steg för steg instruktioner.
http://m.imore.com/how-move-your-iphone-and-i...

Märkte ett problem (känner mig som en riktigt nybörjare) Men vart hittar men den exakta platsen för min externa hårddisk typ /volume/extern backup/ iOS backup etc? Såg att man behöver ändra till den exakta platsen som sin externa hårddisk ligger på och har rätt dålig koll på kommandot (eller vad man ska kalla det), vart det ligger.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-21 15:36

Måste du ha backup på allt? Själv har jag en halvtom iPhone på 128GB där säkerhetskopian ligger på 8GB. Appar och sånt finns ju i molnet.

För ett tag sedan omvärderade jag vad datan på mobilen är: från att ha varit ren lagring till att bli en portabel kopia. Det skänker dessutom en lugn i att allt på mobilen, ja det är bara synkat/kopior av sånt jag har på datorn/molnet.

Jag tankar in bilder till datorn nån gång i veckan (eller så kör man bildström). Sen väljer jag aktivt vad från datorn jag vill få till mobilen.
Att sedan göra backup på allt igen, ja det vore lite kaka på kaka.

PS. Varför inte köra backupen till iCloud om du har trångt på datorn? DS

Ursprungligen av reboot81:

Måste du ha backup på allt? Själv har jag en halvtom iPhone på 128GB där säkerhetskopian ligger på 8GB. Appar och sånt finns ju i molnet.

För ett tag sedan omvärderade jag vad datan på mobilen är: från att ha varit ren lagring till att bli en portabel kopia. Det skänker dessutom en lugn i att allt på mobilen, ja det är bara synkat/kopior av sånt jag har på datorn/molnet.

Jag tankar in bilder till datorn nån gång i veckan (eller så kör man bildström). Sen väljer jag aktivt vad från datorn jag vill få till mobilen.
Att sedan göra backup på allt igen, ja det vore lite kaka på kaka.

PS. Varför inte köra backupen till iCloud om du har trångt på datorn? DS

Intressant! Jag kör redan iCloud backup men jag vill ha telefonen precis som jag hade den innan ifall något skulle hända och det kan jag inte få med iCloud såvitt jag vet. Jag kan t.ex. inte få alla appar på den placeringen etc, väl?

Vad kör du backup på datorn, på mer exakt? Jag har tidigare kört allt men det är möjligt att jag behöver tänka igenom detta mer noggrant.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-21 16:41
Ursprungligen av koffas:

Intressant! Jag kör redan iCloud backup men jag vill ha telefonen precis som jag hade den innan ifall något skulle hända och det kan jag inte få med iCloud såvitt jag vet. Jag kan t.ex. inte få alla appar på den placeringen etc, väl?

Vad kör du backup på datorn, på mer exakt? Jag har tidigare kört allt men det är möjligt att jag behöver tänka igenom detta mer noggrant.

Jo hur dina appar är arrangerade på telefonen ligger i din backup och spelar ingen roll om den är i iTunes eller iCloud.
http://www.ilounge.com/index.php/articles/com...

Ursprungligen av lappen71:

Jo hur dina appar är arrangerade på telefonen ligger i din backup och spelar ingen roll om den är i iTunes eller iCloud.
http://www.ilounge.com/index.php/articles/com...

Dåså, tack! Du kör jag enbart på iCloud

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2014-11-21 18:13
Ursprungligen av koffas:

Hej!

Jag har under cirka 4 år kört iOS fullt ut och det är viktigt för mig jag ständigt har en aktuell backup av mina iOS-prylar (iPhone & iPad). Problemet uppkom nu när jag köpte en iPhone 6 64gb från tidigare 16gb och jag insåg att jag aldrig kommer kunna köra backup på min Mac då den enbart har 128gb SSD hårddisk. Dessutom kommer jag inom kort att skaffa en 64gb iPad 2 och då är det helt kört att ha backup på båda.

Hur går detta att lösa? Jag har en stor extern hårddisk, skulle det gå att använda den som säkerhetskopia till mina iOS-prylar?

Jag har inte svaret på din fråga utan är mest nyfiken hur du får så stora backup filer i iTunes, har själv en iPhone 64Gb och en iPad air 64Gb och backup filerna för dessa 2 är 1,8 Gb tillsammans. Bilder som synkas med t.ex Aperture, musik som synkas i iTunes, appar som synkas med iTunes eller System lagras inte i dessa backup filer.

Ursprungligen av TommyS:

Jag har inte svaret på din fråga utan är mest nyfiken hur du får så stora backup filer i iTunes, har själv en iPhone 64Gb och en iPad air 64Gb och backup filerna för dessa 2 är 1,8 Gb tillsammans. Bilder som synkas med t.ex Aperture, musik som synkas i iTunes, appar som synkas med iTunes eller System lagras inte i dessa backup filer.

Vart kan jag se exakt storlek på backupen till iTunes? Jag vet bara att jag inte har tillräckligt med minne på datorn kvar. Jag har alltid backupat allt, har inte ändrat några inställningar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-21 18:48
Ursprungligen av koffas:

Vart kan jag se exakt storlek på backupen till iTunes? Jag vet bara att jag inte har tillräckligt med minne på datorn kvar. Jag har alltid backupat allt, har inte ändrat några inställningar.

Starta iTunes - Tryck på Inställningar i aktivitetsfältet - Välj Enheter - Högerklicka och välj Visa i Finder - Högerklicka på den mapp som är markerad i Finder och välj Visa info.
Där ser du hur stor säkerhetskopian är.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2014-11-22 10:05
Ursprungligen av koffas:

Vart kan jag se exakt storlek på backupen till iTunes? Jag vet bara att jag inte har tillräckligt med minne på datorn kvar. Jag har alltid backupat allt, har inte ändrat några inställningar.

Lappen71 gav dig ett bra svar på detta.
Tänkte bara komplettera med att om det visar sig att dina backup filer är stora så kan det bero på att du t.ex har väldigt mycket bilder i kamerarullen (gäller även de som ligger i raderat).
Man kan få en uppfattning om vad som finns i backup genom att kolla i IOS enheten under iCloud - Lagring - Hantera lagring - Säkerhetskopior. Detta gäller om man som jag har backup till iCloud inställt i iTunes och gör manuell backup i iTunes lite då och då.
Observera att den totala backup storleken till iCloud resp storleken på den i iTunes i mitt fall inte är den samma utan oftast ett par gånger större för den i iTunes.

1
Bevaka tråden