Varför får jag 192.168.100.* adresser?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Problem: nya enheter får 192.168.100.* adresser.

Har CH7284E som modem/router, 192.168.0.1. Från den sladd till switch med dator, NAS, etc.
Från CH7284E går även sladd till en Netgear CG3100 (top of the line modellen från Comhem). NAT avstängt och den har adressen 192.168.100.1

Kopplade in en ny NAS idag, och den tilldelas 192.168.100.10/15/19 osv. Varför?
Stängt av DHCP på CG3100 innan jag stängde av NAT och startade om den.

Jo, det blir inköp av switch snart, men borde inte CG3100 funka i den här setupen?

CH7284E har DHCP: 244st, 1h, börjar på 192.168.0.10
FW: CH7284E-5.510.3.6-SH HW: V1.0
CG3100 3.9.21.13.mp5.V1.39.03

Låter som din CG3100 agerar DHCP-server ändå, är DHCP-servern i den avstängd?
Slå på/stäng av den igen.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2014-11-21 05:18

Du använder två stycken router-modem från comhem.
Plocka bort den ena. Blanda inte dessa hur mycket Du än stänger av.

Comhem-modem när de ej får anslutning genom koax skall distribuera interna adresser i felsökningssyfte.

Använ en switch eller router istället.

Ursprungligen av illerG:

Du använder två stycken router-modem från comhem.
Plocka bort den ena. Blanda inte dessa hur mycket Du än stänger av.

Comhem-modem när de ej får anslutning genom koax skall distribuera interna adresser i felsökningssyfte.

Använ en switch eller router istället.

Håller med, har provat en NG3100 från Comhem där NAT mm var avstängt, för att användas som switch, men det blev bara underligheter ändå, så köpte en "billig" 5 portars switch i stället och nu funkar allt som det ska.

1
Bevaka tråden