Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X begärde gammalt lösenord vid installation

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej - ursäkta att jag besvärar igen.
Min dotter har en iMac sedan tre år, som ursprungligen var installerad med mitt Apple ID. Senare bytte vi till hennes Apple ID. Nyligen när jag installerade OS X Yosemite begärde iMac:en lösenord för att tillåta installationen. Det lösenord som fungerade var mitt lösenord till mitt Apple ID. Lagrar iMacen det gamla Apple ID:et, eller varför blev det så här?

Kanske för att Yosemite-installationen (och/eller den tidigare OS X-installationen) var köpt/nerladdad från App Store med ditt id.

Ja det kan du ha rätt i. Men den krävde det lösenord som jag hade när vi fick Mac:en, ett gammalt lösenord, inte det lösenord som jag har nu för detta Apple ID.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-13 13:10
Ursprungligen av Gunnar Kry:

Lagrar iMacen det gamla Apple ID:et, eller varför blev det så här?

Lösenordet som efterfrågas är för ett användarkonto på datorn med administratötsrättigheter. Det har inte med Apple-ID att göra, men eventuellt valde du en gång i tiden efter inköp av datorn samma lösenord till användarkontot på datorn som du valde till ditt Apple-ID?

Titta i Systeminställningar > Användare vilka användarkonton som finns upplagda, och vilka rättigheter de har. Troligen fortsatte din dotter använda samma användarkonto du en gång skapade när hon övertog datorn. Om hon haft inställt på automatisk inloggning vid uppstart, och om hon aldrig uppdaterat eller installerat några program så har hon aldrig behövt det gamla lösenordet förrän nu. Om ni eventuellt skapade ett nytt eget användarkonto till henne när hon övertog datorn, men inte gav det kontot administratörsrättigheter, så har hon klarat sig med sitt eget användarnamn och lösenord tills nu då det behövdes ett användarkonto med administratörsrättigheter.

1
Bevaka tråden