Säljer Macoteket begagnade varor som nya?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte en Sonos play 5 av Macoteket förra veckan via nätet. Väl hemma så upptäckte vi att kablaget inte fanns med i kartongen.
Jag tog då kontakt med Macoteket som i sin tur tog kontakt med Sonos via mejl.
Sonos informerade Macoteket i detta mejl att jag hade köpt en utbytesenhet( de kunde se det via ID numret).
Trots att Macoteket nu fått den informationen så berättade de inte det för mig i vår nästa kontakt. De sa bara att jag skulle få kablaget hemskickat.
Som tur är så mejlade Sonos mig och i det mejlet så hängde hela konversationen med som Sonos och Macoteket haft med varandra. Det var bara tur att jag nu fick reda på det här.

När jag framförde det till Macoteket idag så sa de att de just fått reda på att det är en utbytesenhet och att de tar tillbaka den. Ingen ursäkt. Ingen kompensation. Kommer aldrig handla på Macoteket igen.

Ursprungligen av Card55:

När jag framförde det till Macoteket idag så sa de att de just fått reda på att det är en utbytesenhet och att de tar tillbaka den. Ingen ursäkt. Ingen kompensation. Kommer aldrig handla på Macoteket igen.

Frågade du inte själv om du kunde fått den lite billigare?

• Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-13 11:53
Ursprungligen av Card55:

Fullkomligt bedrövligt.

Jag hade tagit kontakt med deras VD och informerat honom om att jag inte bara kommer sluta köpa produkter av dem utan att jag även kommer sprida denna informationen på så många platser som möjligt, bl a sveriges största Mac-community 99mac. Om han inte tar sitt ansvar då och levererar en vettig ursäkt samt ett kraftig reducerat pris så har han inget vett alls.

Tack för infon!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-13 16:22

Tackar, då vet man det.

Det låter som rimligt agerande av Macoteket att sälja "demoexemplar" till fullpris. Jag har dåliga erfarenheter av Macoteket.

... och som grädde på moset har HiFi-klubben just i detta nu reklam för Sonos längst ner på denna sida!

• Medlem
  • 2015-01-30 22:08
Ursprungligen av hummel:

Det låter som rimligt agerande av Macoteket att sälja "demoexemplar" till fullpris. Jag har dåliga erfarenheter av Macoteket.

Samma här. Beställde ett laptopställ och fick hem ett som var begagnat. Ingen tvekan om detta då kartongen inte var plomberad, det fanns en repa på ovansidan samt att det på undersidan fanns en "intorkad" fläck (Coca-Cola mest troligt). Begärde en hävning av köpet och det tog tre (3) dagar mellan varja e-mailsvar. Vill egentligen ha allt svart på vitt men tröttnade på deras sega mailsvar så jag ringde till kundtjänst och efter det så tog det hela tre (3) veckor innan jag fick tillbaka mina pengar. Ingen ursäkt eller kompensation alls.

Första och sista gången jag handlar på Macoteket.

Macoteket ägs för övrigt av Digital Inn. Kan ju vara bra att veta om man nu funderar på att handla där.

Dåligt hanterat, helt klart. Men till Macotekets försvar så är det skillnad på demoenheter som stått i butik och blivit fingrade på, och utbytesenheter som i regel är nyproducerade, oanvända enheter som tillverkaren skickar till återförsäljare som ersättning för en reklamerad produkt.
Som kund vill du ju helst få din trasiga produkt utbytt direkt i butiken, vilket de flesta också gör och man får som kund då i regel en annan, ouppackad och oanvänd enhet direkt från hyllan så att säga. Butiken skickar sedan in den trasiga enheten till tillverkaren som skickar tillbaka en utbytesenhet, antingen i form av en helt ny, ouppackad enhet eller en ny enhet i samma emballage. Och det är sannolikt det sistnämnda du råkad ut för, där man till följd av slarv missat att kontrollera om allt kablage fanns med.

Så, själva förfarandet ed utbytesenheter är helt normalt, och eftersom man som kund får en helt ny enhet borde det i sig inte vara något problem eller något man nödvändigtvis behöver informera om såvida emballaget inte ser för jävligt ut. Däremot borde de i min mening helt klart hanterat det bättre på plats när du påtalade felet och gett dig någon form av kompensation för din tid.

Skriv till dem och berätta hur du känner, jag är säker på att Digital inn (som äger Macoteket) vill få reda på sånt här så att de får en chans att ställa allt tillrätta och göra dig nöjd!

Viktigt att poängtera är att det inte på något sätt är fel eller olagligt att sälja en använd vara.

Konsumentköplagen kan tolkas på olika sätt:
"Din vara är felaktig om:
-den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren."

Så om försäljaren ger sken av att varan är ny, eller om ni kommit överens om att köpet gäller en ny, oanvänd vara så är varan "felaktig" om du får med dig en använd, begagnad vara.
Vad jag förstår så måste man nästan fråga försäljaren vid varje köp om varans skicka. Vilket jag själv gör vid onlineköp om priset är lägre än brukligt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2015-01-31 14:19
Ursprungligen av reboot81:

Viktigt att poängtera är att det inte på något sätt är fel eller olagligt att sälja en använd vara.

Konsumentköplagen kan tolkas på olika sätt:
"Din vara är felaktig om:
-den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren."

Så om försäljaren ger sken av att varan är ny, eller om ni kommit överens om att köpet gäller en ny, oanvänd vara så är varan "felaktig" om du får med dig en använd, begagnad vara.
Vad jag förstår så måste man nästan fråga försäljaren vid varje köp om varans skicka. Vilket jag själv gör vid onlineköp om priset är lägre än brukligt.

Det kan ju omöjligen vara köparens skyldighet att säkerställa att en vara är ny vid köp, oavsett om det gäller butik eller online. Ansvaret att informera att varan är begagnad måste ligga på säljaren.

Ursprungligen av reboot81:

...

Som jag förstod det gällde detta en utbytesenhet och inte en begagnad enhet. Däremot kan ju emballaget ha varit öppnat tidigare och därmed "begagnat" (om nu emballage i sig kan vara annat än begagnat).

Misstaget ligger helt och hållet i att någon missat att lägga i kablaget i kartongen, och att säljaren inte hanterade det optimalt.

1
Bevaka tråden