Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör jag för att få tillbaka mail och andra filer från Time Machine

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-11-11 11:04

Innan jag installerade om systemet på min PBG4 så körde jag Time Machine för att rädda det jag hade.Eftersom jag aldrig använt TM så behöver jag nu lite hjälp.
Hur gör jag för att få tillbaka alla mail som ligger i separata mappar i programmet Mail?
Hur gör jag för att återinstallera min bokföring?

Senast redigerat 2014-11-11 14:07
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-11-11 19:22

Tack för länken Jesper, mycket bra.
Men trots att jag kollat så hittar jag inget om hur man gör för att återföra filer. Har i alla fall kopierat backupfilen via papperskorgen till datorn (pågår just nu) men hur gör jag sedan.
Kopierar jag den från skrivbordet till disken?

- "Kopierat backupfilen"?
Vilken backup-fil? Menar du hela Time Machine-backupen? Den ska du nog inte hålla på och flytta runt.

- "Via papperskorgen"?
Kan du beskriva lite närmare vad du gjorde? Jag förstår inte alls varför man ska behöva blanda in papperskorgen, men det låter som en onödig omväg.

Jag tror att du får läsa på lite mer. Jag använder själv Crashplan och CarbonCopyCloner – inte Time Machine – för mina backuper, så jag kan inte ge några detaljerade instruktioner, utan kan bara hänvisa till support-sidan som jag länkade till. Allt man behöver veta om Time Machine bör du kunna hitta där.

Senast redigerat 2014-11-11 20:26
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-11 22:18

Exakt vad vill du Återskapa? Alla/vissa mail i Inkorgen, speciella Brevlådor?
Se till att ha Mail som det aktiva fönstret, välj Gå in i TimeMachine från menyraden. Klicka på det datum/tid i högerspalten som du vill hämta backupen från. Vänta... det kan ta lite tid innan något händer. Markera det du vill återskapa och klicka sedan på Återskapa längst ner.

James Pond kanske kan ge svar? http://pondini.org/OSX/Home.html

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-11-12 17:17
Ursprungligen av Snabeldrake:

James Pond kanske kan ge svar? http://pondini.org/OSX/Home.html

Skall kolla den ordentlig senare, alltid svårt att förstå så mycket engelska.

Problemet nu är följande.
Gick in på länken som nämns i inlägg nr 2.
Där uppfattade jag att man skulle kopiera filen från separatdisken till datorns papperskorg och därifrån till skrivbordet. Trodde att det sedan skulle vara en smal sak att ta de filer jag ville ha och kopiera över till datorns disk. Men icke.
För det första kan jag inte dra filer från den överkopierade backupen. Den är helt låst.
Då tänkte jag att de brevlådor jag ville ha kunde kopieras genom import till programmet mail. Men datorn säger att disken är full, ingen plats.
Den jäkla backup filen går ju inte att kasta och på så sätt få plats. Suck!
Skulle ju kunna kopiera brevlådorna från säkerhetsdisken om jag bara fick plats.
Hur kastar man filer som man inte kan ta tag i?

Om jag inte minns fel, använder inte Time Machine men jag har läst en del trådar kring ämnet, så ska det inte vara möjligt att "plocka ut" enstaka filer ur backup'en utan att gå via det program som skapade filerna ifråga alternativt via Time Machine självt.

Att dessutom lägga över backup'en, eller vad det nu är du menar, i papperskorgen verkar ju inte klokt. Du måste ha missuppfattat något. Om du länkar till den aktuella texten där du läste detta kanske någon här kan förklara det bättre.

...de enda människor jag vet som använder papperskorgen för att spara filer i är windowsanvändare som tror att den är ett oändligt lagringsutrymme...

1
Bevaka tråden