Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Objektiv och redigeringsprogram

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Har 2 frågor här som jag skulle vilja få svar på.
Jag använder mig utav en Canon eos 1100D och ska köpa ett nytt objektiv. Jag fotar mestadels ridning utomhus, både på sommaren och vintern. Även när hunden hoppar agility/springer.
Detta objektivet ska alltså kunna ta bra bilder i mörker på vintern, men även ta bra bilder i rörelse. Helts under 1000kr.

Jag ska också köpa en ny dator i jul, en Windows och skulle behöva köpa ett nytt bild och videoredigeringsprogram. Har tröttnat totalt på Windows movie maker. Vill ha något mer avancerat, men även lätt för amatörer.
Använder egen musik så det ska kunna trimmas osv, även filmer ska kunna trimmar. Helst olika "teman" eller vad man säger och ett krav att kunna skriva minst 2 gånger på en bild och även lägga in en bild över filmen om det skulle gå!
Vet ni något program? Helst under 1000kr och vart kan man köpa detta?

Mvh Johanna

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-11-08 03:54

Ähum!!!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-11-08 11:38
Ursprungligen av Jojjozz:

Hej!
Har 2 frågor här som jag skulle vilja få svar på.
Jag använder mig utav en Canon eos 1100D och ska köpa ett nytt objektiv. Jag fotar mestadels ridning utomhus, både på sommaren och vintern. Även när hunden hoppar agility/springer.
Detta objektivet ska alltså kunna ta bra bilder i mörker på vintern, men även ta bra bilder i rörelse. Helts under 1000kr.

Du behöver ett ljusstarkt objektiv (stor bländare, d.v.s. litet bländartal). För 1000:- finns egentligen bara ett enda alternativ, och det är Canon EF 50mm f/1,8. På din kamera motsvarar det ett kort tele, och skulle kunna fungera för hästar och hundar om du kan komma hyfsat nära.

Citat:

Jag ska också köpa en ny dator i jul, en Windows och skulle behöva köpa ett nytt bild och videoredigeringsprogram. Har tröttnat totalt på Windows movie maker. Vill ha något mer avancerat, men även lätt för amatörer.
Använder egen musik så det ska kunna trimmas osv, även filmer ska kunna trimmar. Helst olika "teman" eller vad man säger och ett krav att kunna skriva minst 2 gånger på en bild och även lägga in en bild över filmen om det skulle gå!
Vet ni något program? Helst under 1000kr och vart kan man köpa detta?

Titta på Adobe Premiere Elements och se om det uppfyller dina krav.
http://www.adobe.com/se/products/premiere-ele...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-08 20:16
Ursprungligen av Jojjozz:

Hej!Jag använder mig utav en Canon eos 1100D och ska köpa ett nytt objektiv. Jag fotar mestadels ridning utomhus, både på sommaren och vintern. Även när hunden hoppar agility/springer.
Detta objektivet ska alltså kunna ta bra bilder i mörker på vintern, men även ta bra bilder i rörelse. Helts under 1000kr.

Det finns inget objektiv för som lämpar sig för de motiven som håller sig i din prisklass. Tyvärr.

Canon EF 50 mm f/1.8 är ett ytterst prisvärt objektiv med stor bländare men det hänger absolut inte med i det du ska plåta, på tok för långsam fokus.

Ursprungligen av Jojjozz:

...Jag ska också köpa en ny dator i jul, en Windows och skulle behöva köpa ett nytt bild och videoredigeringsprogram...

Ett Mac-forum är kanske inte idealplatsen för att fråga efter tips på Windows-program.

Du vill, precis som alla andra som plåtar, ha ett objektiv som är bra på allt, och dessutom billigt. Det är dessvärre en omöjlig ekvation.

Som andra redan har sagt är Canons 50mm 1,8 både billigt, ljusstarkt, och med mycket bra optisk kvalitet för priset. Problemet är att det har relativt långsamt autofokus, och dessutom att det låter relativt mycket, vilket kan vara ett problem om man filmar, och vill kunna använda kamerans inbyggda mick (1100D har väl ingen extern micingång?)

Om man vill ha tyst och snabb fokus så heter tekniken, på Canons egna linser, USM. Du vill med största sannolikhet också ha bildstabilisering, därför att du knappast kan fota med stativ, och bildstabilisering ger dig då mycket bättre möjlighet att slippa skakningsoskärpa, vilket gör det lättare att fota i svagt ljus. Canons förkortning för det är IS. Slutligen måste du bestämma dig för om du kan klara dig med ett objektiv med fast brännvidd, eller om du behöver ett zoom-objektiv, min gissning är att du är bäst betjänt av ett zoom-objektiv.

Det trista är, att om man vill ha alla dessa saker så går prislappen upp långt över vad du önskar. Till exempel skulle man kunna tänka sig Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, men det ligger på en 6-7000:-

Annars är det nog det standardobjektiv du fick med kameran, 50mm1.8, eller begagnatmarknaden som gäller.

Nja bildstabilisering och stativ är inte så nödvändigt när man fotar hästar. Mest för att motivet i sig kräver korta slutartider för att inte bli oskarpt... Det går undan när hästar hoppar:) Däremot är snabb autofokus bra att ha av samma anledning.

/

Ursprungligen av martinator:

Nja bildstabilisering och stativ är inte så nödvändigt när man fotar hästar. Mest för att motivet i sig kräver korta slutartider för att inte bli oskarpt... Det går undan när hästar hoppar:) Däremot är snabb autofokus bra att ha av samma anledning.

/

Jovisst, men som jag förstod TS så fotar h*n ridning i största allmänhet, inte bara hoppning, och med önskemålet om att också kunna fota i svagt ljus så är det väl sannolikt att slutartiderna blir så pass långa att det finns risk för skakningsoskärpa, och då är bildstabilisering bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-17 00:38
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

[...] så är det väl sannolikt att slutartiderna blir så pass långa att det finns risk för skakningsoskärpa, och då är bildstabilisering bra.

I alla fall rörelseoskärpa

Ursprungligen av zinned:

I alla fall rörelseoskärpa

Nja, rörelseoskärpa avser vanligtvis att motivet rör sig, skakningsoskärpa är då fotografen rör sig, och det är ju bara det senare som bildstabilisering hjälper mot.

Jag försöker inte komma med pekpinnar, utan vill bara vara tydlig för TS skull, så det blir lättare för h*n*(m) att fatta beslut

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-11-17 14:40
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jovisst, men som jag förstod TS så fotar h*n ridning...

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

...lättare för h*n*(m)..

TS skrev under sitt inlägg med "Johanna", så det är nog ganska safe att skriva "hon/henne".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-17 15:33
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nja, rörelseoskärpa avser vanligtvis att motivet rör sig, skakningsoskärpa är då fotografen rör sig, och det är ju bara det senare som bildstabilisering hjälper mot.

Jag syftade på att du nämnde oskärpa orsakat av långa slutartider, det kan likväl vara rörelseoskärpa som skaningsoskärpa. Om slutartiden är lång samtidigt som motivet är i rörelse så blir det sannolikt oskarpt och man brukar tala om rörelseoskärpa. Om man har långa slutartider men ett stilla motiv och ändå får oskärpa, då brukar man peka mot skakningsoskärpa. I detta senare fall hjälper bildstabilisator, vilket inte hjälper i första fallet.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag försöker inte komma med pekpinnar, utan vill bara vara tydlig för TS skull, så det blir lättare för h*n*(m) att fatta beslut

Givetvis, det gäller oss alla Men om vi nämner olika epitet så måste vi ju definiera dem på korrekt sätt.

Kan vi backa ett steg och ta oss en funderare på råden i den här tråden? De är förstås korrekta på ett sätt - sportfoto i mörker är normalt sätt precis den tillämpning som motiverar folk att lägga motsvarande en bil på fotoutrustning. Men det gäller väl mest dem av oss som av olika anledningar halkat in på att sitta och pixelpeepa bilder och med ångesten stockandes i halsen vänta på vad DXO har att säga om vår sensor respektiv Lensreview om våra objektiv. För den vars tillämpningsområden är exempelvis att klistra bilder på facebook eller någon ridklubbs hemsida repektive youtube är det väl faktiskt möjligt att komma undan med 2k här?

Köp först 18-55 STM. Kitglugg som det går tretton på dussinet av på begagnatmarknaden och som ska kosta absolut max en tusing där. Fokuserar fort, är tyst. Funkar alltså både för film och foto. Lite bländare, förvisso, men ställ in kameran på ISO 3200 eller 6400 och kör hårt. Köp sedan Adobe Photoshop Elements + Adobe Premiere Elements i paket för den resterande tusenlappen och du har allt du behöver för grundläggande redigering i hemmets vrå.

Blir det fantastisk bildkvalité som duger för att publicera i någon modeblaska? Naturligtvis inte. Men det lär bli bättre än motsvarande taget med mobil i alla fall. Och den tilltänkta webpubliken lär knappast bry sig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-17 16:10
Ursprungligen av GustafMA:

Kan vi backa ett steg och ta oss en funderare på råden i den här tråden? De är förstås korrekta på ett sätt - sportfoto i mörker är normalt sätt precis den tillämpning som motiverar folk att lägga motsvarande en bil på fotoutrustning. Men det gäller väl mest dem av oss som av olika anledningar halkat in på att sitta och pixelpeepa bilder och med ångesten stockandes i halsen vänta på vad DXO har att säga om vår sensor respektiv Lensreview om våra objektiv. För den vars tillämpningsområden är exempelvis att klistra bilder på facebook eller någon ridklubbs hemsida repektive youtube är det väl faktiskt möjligt att komma undan med 2k här?

Köp först 18-55 STM. Kitglugg som det går tretton på dussinet av på begagnatmarknaden och som ska kosta absolut max en tusing där. Fokuserar fort, är tyst. Funkar alltså både för film och foto. Lite bländare, förvisso, men ställ in kameran på ISO 3200 eller 6400 och kör hårt. Köp sedan Adobe Photoshop Elements + Adobe Premiere Elements i paket för den resterande tusenlappen och du har allt du behöver för grundläggande redigering i hemmets vrå.

Blir det fantastisk bildkvalité som duger för att publicera i någon modeblaska? Naturligtvis inte. Men det lär bli bättre än motsvarande taget med mobil i alla fall. Och den tilltänkta webpubliken lär knappast bry sig.

Bra tips, absolut

Dock har ju inte TS beskrivit att publicering på nätet, och lägre krav på bildkvaliteten, är ändamålet med bilderna.

Jag kan bara tala för mig själv men då tolkar jag det som att TS vill ha bra kvalitet på bilderna för att sedan kunna göra lite vad hon vill med dem. Då har jag samtidigt applicerat min egen gräns för vad jag anser vara acceptabel kvalitet, inte nödvändigtvis ekvivalent med vad TS anser.

Vi vet som sagt inte ändamålet så då blir det svårare att komma med mer precisa förslag

Ursprungligen av Vassius:

TS skrev under sitt inlägg med "Johanna", så det är nog ganska safe att skriva "hon/henne".

Nu är du väldigt heteronormativ Jag orkade inte scrolla upp till början av tråden, såg jag höll det öppet

Ursprungligen av GustafMA:

Köp först 18-55 STM. Kitglugg som det går tretton på dussinet av på begagnatmarknaden och som ska kosta absolut max en tusing där

De flesta 1100D säljs nog med just det objektivet, så det är skaplig chans att det är vad TS redan har

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-17 17:20

@Jojjozz

Mina råd:

- titta på Sigma och Tamron
- begagnat
- det finns t.ex. 17-50 f2.8 samt 17-70 f2.8

Ursprungligen av zinned:

Vi vet som sagt inte ändamålet så då blir det svårare att komma med mer precisa förslag

Visst är det så. Min tanke var närmast att den som kör med en 1100D knappast hade tänkt sig omslaget på Nation Geographic Equestrian Ed. eller 100kvm-tryck på Stureplan.

Sedan har jag lärt mig att dem av oss som nördar med sådant här helt enkelt inte har en susning om vad som är acceptabelt för den publik som inte är intresserad av fotografi annat än som dokumentation av egna och andras aktiviteter. Jag bevistade rätt nyligen en skolutställning med fotografier på ungar som deltog i skolans lagsporter. Huvudsakligen tagna av föräldrar och tränare. Jag såg utfrätta högdagrar, krossade skuggor, brus, brus och mer brus, rörelseoskärpa och missat fokus. Alla andra - utom en lirare som jobbar med någon form av reklam - var förtjusta och såg öht inte de tekniska problemen. En tankeställare så god som någon, som fick mig att lägga planerna på ett nytt dyrt objektiv på hyllan för egen del, eftersom jag insåg att ingen vars omdöme om mina bilder rör mig i ryggen är det bittaste intresserad av sådant som de har 150-inläggs flametrådar på dpreview om.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-17 23:46
Ursprungligen av GustafMA:

Visst är det så. Min tanke var närmast att den som kör med en 1100D knappast hade tänkt sig omslaget på Nation Geographic Equestrian Ed. eller 100kvm-tryck på Stureplan.

Så sant, redan där kunde man ju ha tänkt efter och vetat att ribban för kvalitet var lägre.

Ursprungligen av GustafMA:

Sedan har jag lärt mig att dem av oss som nördar med sådant här helt enkelt inte har en susning om vad som är acceptabelt för den publik som inte är intresserad av fotografi annat än som dokumentation av egna och andras aktiviteter.

Det har du helt rätt i.

Ursprungligen av GustafMA:

Jag bevistade rätt nyligen en skolutställning med fotografier på ungar som deltog i skolans lagsporter. Huvudsakligen tagna av föräldrar och tränare. Jag såg utfrätta högdagrar, krossade skuggor, brus, brus och mer brus, rörelseoskärpa och missat fokus. Alla andra - utom en lirare som jobbar med någon form av reklam - var förtjusta och såg öht inte de tekniska problemen.

Så är det helt säkert, allt handlar ju om i vilket forum bilderna är ämnade att hamna i. Ett sådant forum du beskriver lägger ju kanske ribban mycket lägre.

Ursprungligen av GustafMA:

En tankeställare så god som någon, som fick mig att lägga planerna på ett nytt dyrt objektiv på hyllan för egen del, eftersom jag insåg att ingen vars omdöme om mina bilder rör mig i ryggen är det bittaste intresserad av sådant som de har 150-inläggs flametrådar på dpreview om.

Haha, också sant Dock, för egen del, så räcker det för mig att just jag bryr mig om kvaliteten. Oavsett vad andra tycker så ska kvaliteten på gluggarna passera mitt eget nålsöga, vilket kan vara nog så tight

Ursprungligen av GustafMA:

Jag bevistade rätt nyligen en skolutställning med fotografier på…

Nåja. Allt du säger är ju korrekt på ett plan. Men som "konstnär" lägger du inte kvaliteten på ditt arbete efter lägsta gemensamma nämnare. Att vara missförstådd är väl halva anledningen till att vara verksam?

Uppåt och framåt, min vän. Det är upp till de få som vet bättre att skina i mörkret.

Tänk nu tillbaka på vilket objektiv du tänkte köpa och gå 'all in' på det. Betraktaren må sen inte förstå den tekniska bakgrunden till varför dina bilder höjer sig över mängden, men det tar inget ifrån den genuina glädjen de ändå upplever i betraktningsögonblicket.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-18 12:38
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Nåja. Allt du säger är ju korrekt på ett plan. Men som "konstnär" lägger du inte kvaliteten på ditt arbete efter lägsta gemensamma nämnare. Att vara missförstådd är väl halva anledningen till att vara verksam?

Uppåt och framåt, min vän. Det är upp till de få som vet bättre att skina i mörkret.

Tänk nu tillbaka på vilket objektiv du tänkte köpa och gå 'all in' på det. Betraktaren må sen inte förstå den tekniska bakgrunden till varför dina bilder höjer sig över mängden, men det tar inget ifrån den genuina glädjen de ändå upplever i betraktningsögonblicket.

Han vill väl säga att denne betraktare inte upplever denna genuina skillnaden då han inte ser den. I övrigt håller jag med dig

Ursprungligen av zinned:

Han vill väl säga att denne betraktare inte upplever denna genuina skillnaden då han inte ser den.

Helt med på vad han menar och jag håller även med.

Men som kreatör/fotograf bryr vi oss ju inte om vad någon annan tycker. Man skapar ju för sig själv.

Delvis undantaget är kommersiellt arbete där det får anses vara rimligt att ta hänsyn till kundens önskemål.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-18 13:22
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Helt med på vad han menar och jag håller även med.

Men som kreatör/fotograf bryr vi oss ju inte om vad någon annan tycker. Man skapar ju för sig själv.

Delvis undantaget är kommersiellt arbete där det får anses vara rimligt att ta hänsyn till kundens önskemål.

Exakt!

Det var det jag försökte påtala i inlägg #20, längst ner

1
Bevaka tråden