Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En iPhone drar mer ström än en kyl och frys! (Enligt DN)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-11-02 17:31

Om denna tråd ligger i fel forumdel får moderator gärna flytta tråden...

Vad är detta? Enligt DNs artikel drar en iPhone mer ström under ett år än en kombinerad kyl och frys!

Citat:

Visste du till exempel att en Iphone drar mer energi än en kombinerad kyl/frys? Om man tar hänsyn till den el som krävs för trådlösa anslutningar, dataanvändning och batteriladdning drar en genomsnittlig Iphone ungefär 361 kilowattimmar, kWh, per år enligt Vattenfalls energisparråd. Enligt Energimyndigheten drar en medelstor kyl/frys i dag cirka 200 kWh.

Jag hade gärna sett att man specificerat lite mer vad denna övriga utrustning består av. Menar de en router i hemmet eller något annat? Eller räknar de in den el som går åt för att driva basstationer och servrar?
Jag vet inte exakt vad en kyl drar, kan vi gissa på 1,5kW? (Höftar vilt) Visserligen inte hela tiden. Men innan DN redovisar hur Vattenfall har gjort sina beräkningar så vill jag med en dåres envishet hävda att en laddare på 5W som är ansluten 6 timmar per dygn drar mindre ström än en kyl/frys som är ansluten dygnet runt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-11-02 18:09

De räknar med basstationer och servrar och rubbet. Tittar man på grafiken visas mer verkliga siffror.

Click bait, inget annat.

Detta är absurt....antingen en knäppgök på Vattenfall eller korkad jounalist eller så har dom blandat ihop allhelgona med första april.
Detta får mig att tänka på när SÄPO-chefen i början av seklet gick ut med att en vanlig mobiltelefon kan fungera som avlyssningsbugg även när den är avstängd!
Att producera kyla är bland det mest energikrävande som finns - kortvågig radiotrafik är en fis i rymden i sammanhanget. Jag gissar att man kan ha och använda 50 iPhones på ETT kylskåp med frys.

Om dom däremot räknar in hela infrastrukturen för mobiltelefoni så vet jag inte...men att mobilföretagen skulle bränna energi motsvarande ett kylskåp med frys låter också orimligt. Jag hoppas verkligen dom har skruvat ihop mera energieffektiva system är så

Isåfall ska man räkna in hela trafik-infrastrukturen en bils energikonsumtion. Hur många liter milen drar en bil då? Vad blir kostnaden per kilometer då?

Om det stämmer att infrastrukturen för mobiltelefoni drar så här mycket utslaget på EN kund och EN mobil enhet - då har jag lite mera förståelse för summan jag pyntar Telia varje månad :-D. Dom har säker rabattavtal med energileverantören - så klart - men det måste ju ändå bli så att typ 10-20% av abbonemanget är elräkning?
Nå - detta gör att man ännu mera förstår varför mobiltelefoni är så svindyrt i många länder; dom flesta länderna ä världen har elström som kostar 5-50 ggr mera än i Sverige (som ju har extremt billig elström).

  • Medlem
  • 2014-11-02 18:38
Ursprungligen av Vassius:

De räknar med basstationer och servrar och rubbet. Tittar man på grafiken visas mer verkliga siffror.

Click bait, inget annat.

Räknar man på det sättet skulle jag vilja räkna ut hur mycket energi det skulle behövas om alla Sveriges invånare slutade att läsa DN på nätet och istället fick hem en tidning i brevlådan varje dag. Hur mycket energi skulle gå åt vid tillverkning, transport och återvinning? Och sedan räknar man ut hur mycket energi världen skulle kunna spara om folk bara slutade läsa deras smörja! Jag ska maila det som ett förslag från en läsare! Tyvärr är jag tveksam till att de vill göra en sådan granskning.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-02 19:01

Finns kyl/frys som enligt specen drar 159kWh/år. Då undrar jag, under vilken användning har man fått fram den siffran? Är den inkl en eller två avfrostningar? Infrysning av sommarens alla bär?
Nu ska inte routerns/modemets förbrukning försummas. Runt 50kWh/år stämmer nog. Routern/modemet är för mig en del i ett klimatsmartare liv. Nästan ingen plast/pappersmedia släpar jag hem för att sedan slänga i soprummet.

Arbman kan lika gärna ta med energiåtgången för att producera maten jag förvarar i kylen. Pratar vi kilo eller megawatt h/år då mån tro?

Ursprungligen av Dalle:

Om denna tråd ligger i fel forumdel får moderator gärna flytta tråden...

Vad är detta? Enligt DNs artikel drar en iPhone mer ström under ett år än en kombinerad kyl och frys!

Jag hade gärna sett att man specificerat lite mer vad denna övriga utrustning består av. Menar de en router i hemmet eller något annat? Eller räknar de in den el som går åt för att driva basstationer och servrar?
Jag vet inte exakt vad en kyl drar, kan vi gissa på 1,5kW? (Höftar vilt) Visserligen inte hela tiden. Men innan DN redovisar hur Vattenfall har gjort sina beräkningar så vill jag med en dåres envishet hävda att en laddare på 5W som är ansluten 6 timmar per dygn drar mindre ström än en kyl/frys som är ansluten dygnet runt.

Det låter skumt. Om man kollar grafiken landar smartphone ganska långt ner i föbrukningen. Är det bara jag som inte förstår vinken?

  • Medlem
  • 2014-11-02 19:56
Ursprungligen av nittionio:

Det låter skumt. Om man kollar grafiken landar smartphone ganska långt ner i föbrukningen. Är det bara jag som inte förstår vinken?

Svaret finns i inlägg 2.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-02 19:56

Om man resonerar på detta idiotiska och otekniska sätt så måste man väl då också inkludera kylar/frysar på butikerna där produkterna man stoppar in i sin egen kyl/&frys eftersom det var där (och ännu tidigare i ledet) produkterna fick sin ursprungliga temperatur.

Vilken fantastik journalistik vi har...

Ursprungligen av TureB:

Om man resonerar på detta idiotiska och otekniska sätt så måste man väl då också inkludera kylar/frysar på butikerna där produkterna man stoppar in i sin egen kyl/&frys eftersom det var där (och ännu tidigare i ledet) produkterna fick sin ursprungliga temperatur.

Vilken fantastik journalistik vi har...

Håller med. Brister man i talang så måste uppmärksamhet skaffas på ett annat sätt.

Den här biten låter som ett fall av väldigt dålig Google-översättning, eller iaf ett allvarligt fall av syftningsfel...

Citat:

Ett sätt att spara energi vid tv-tittandet är att dämpa belysningen i rummet. Genom att minska ljusnivån på teven kan man nästan halvera energianvändningen

På min tv har jag dessutom olika fasta ljus och mättnadsinställningar beroende på inkälla o som kan ställas manuellt

Det där stämmer nog...bakgrundsbelysningen på LCD drar en huvuddel av apparatens el - det gäller också datorer, smartphones och läsplattor också. Så - drar man ner Bright på TV'n - och dessutom har mörkt i rummet - så spar man garanterat elström

(att ingen håller på och ändrar Bright i TV'n beroende på rummets ljussituation är en annan sak)

Macar har ju automatiskt om man vill (mäter omgivningljus och anpassar Bright efter det) - jag vet inte om moderna TV-burkar har det...ingen aning.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Den här biten låter som ett fall av väldigt dålig Google-översättning, eller iaf ett allvarligt fall av syftningsfel...

På min tv har jag dessutom olika fasta ljus och mättnadsinställningar beroende på inkälla o som kan ställas manuellt

1
Bevaka tråden