Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

tom skum .fil skapas hela tiden??

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-10-30 10:24

Hej!

Jag arbetar i ett musikprogram som heter "Ableton Live 9" i en "iMac, intel i7, 32GB", OS 10.9.5.

I varje ny projektkatalog där projektfilen + lite andra Abletonfiler skapas, skapas nu för tiden oxå alltid en vit tom .file på alltid exakt 286 byte , brevid projektfilen. (irriterande)

Det var inte så för nån månad sedan lr tidigare. Blir ju lite nojjig att det är något form av virus lr liknande jobbig grej som typ läser av matrialet ja jobbar med lr värre? :(. Kanske har ja råkat slå på nån funktion så att Finder börjat visa filer som igentligen ska vara dolda? Jag blir inte riktigt klog på dom där tomma filerna.

dubbelklickar ja på den tomma filen öppnas ett tomt vitt fönster där det står icon uppe i fönsterramen. Testar jag att ta bort filen fungerar projektet utan problem ändå vad ja kan se.

Ableton-supporten skrev i sitt svarsmail att jag inte borde ta bort filen då den kan tillhöra operativsystemet i nån form. De skrev oxå att det inte är någon fil som ska vara kopplad till Ableton. De var inne på teorin om att ja råkat slå på funktionen för dolda filer på nått sätt.

Plz, Hur ska jag resonera och eventuellt handla kring dom där tomma filerna? är jag fånig och bara överdirvet nojjig lr vad? hjälp!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-30 13:08
Ursprungligen av ims:

Hej!

Jag arbetar i ett musikprogram som heter "Ableton Live 9" i en "iMac, intel i7, 32GB", OS 10.9.5.

I varje ny projektkatalog där projektfilen + lite andra Abletonfiler skapas, skapas nu för tiden oxå alltid en vit tom .file på alltid exakt 286 byte , brevid projektfilen. (irriterande)

Det var inte så för nån månad sedan lr tidigare. Blir ju lite nojjig att det är något form av virus lr liknande jobbig grej som typ läser av matrialet ja jobbar med lr värre? :(. Kanske har ja råkat slå på nån funktion så att Finder börjat visa filer som igentligen ska vara dolda? Jag blir inte riktigt klog på dom där tomma filerna.

dubbelklickar ja på den tomma filen öppnas ett tomt vitt fönster där det står icon uppe i fönsterramen. Testar jag att ta bort filen fungerar projektet utan problem ändå vad ja kan se.

Ableton-supporten skrev i sitt svarsmail att jag inte borde ta bort filen då den kan tillhöra operativsystemet i nån form. De skrev oxå att det inte är någon fil som ska vara kopplad till Ableton. De var inne på teorin om att ja råkat slå på funktionen för dolda filer på nått sätt.

Plz, Hur ska jag resonera och eventuellt handla kring dom där tomma filerna? är jag fånig och bara överdirvet nojjig lr vad? hjälp!

Öppna terminalen och göm dolda filer i Finder med följande kommando:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles 0 && killall Finder

Öppna Terminal, skriv in följande kommando och tryck Retur för att visa alla dolda filer:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles 1 && killall Finder

Vad gäller filen så kanske detta stämmer in. länk

  • Medlem
  • 2014-10-31 21:50
Citat:

Vad gäller filen så kanske detta stämmer in. länk

tack!
jag testade med kommandona för att visa dolda filer av å på men det ville sig inte. (filerna stannade kvar) men...
jag fick ett bra tips där på diskution-urlen, att kopiera filen till en usb-sticka å sen kopiera över till en pc och där kolla på filinfo och egenskaper.

På PC:n stod det "shopndop" på filens info. Jag googlade shopndrop å de visade sig vara en rätså känd malmware virus grejs.

Jag har försökt hitta nå sätt att ta bort problemet men har inte lyckats. Det fanns bara massa hjälp till PC där ute vad jag kunde hitta :Y/

Senast redigerat 2014-10-31 23:36
  • Medlem
  • 2014-11-01 20:11
Ursprungligen av Borttaget:

jag har läst på fler ställen att man inte ska installera å köra typ gratis antispywareprogram? men jag antar att detta är ok!?

jag har problem med skivbehörighetskontrollen btw, kanske hänger ihop?

första kontrollen hade ja över 50 "Fel behörigheter", körde en rep, nu är det bara mellan 1 fel när ja kör kontrollen är det normalt kanske?

Kontrollerar behörigheter för ”Macintosh HD”
Fel behörigheter på
”Applications/Safari.app/Contents/Resources/Safari.help/Contents/Resources/index.html”, ska vara lrwxr-xr-x , de är -rwxr-xr-x .
Behörighetskontrollen slutförd

Senast redigerat 2018-07-23 10:52

Tag inte illa upp nu men för att hjälpa dig att lösa detta så måste jag fråga om du har en korrekt licens eller om Ableton Live 9 är "fultankad"?

  • Medlem
  • 2014-11-03 10:41
Ursprungligen av hummel:

Tag inte illa upp nu men för att hjälpa dig att lösa detta så måste jag fråga om du har en korrekt licens eller om Ableton Live 9 är "fultankad"?

absolut inte, inge fultank här..

Ursprungligen av ims:

jag har läst på fler ställen att man inte ska installera å köra typ gratis antispywareprogram? men jag antar att detta är ok!?

jag har problem med skivbehörighetskontrollen btw, kanske hänger ihop?

första kontrollen hade ja över 50 "Fel behörigheter", körde en rep, nu är det bara mellan 1 fel när ja kör kontrollen är det normalt kanske?

Kontrollerar behörigheter för ”Macintosh HD”
Fel behörigheter på
”Applications/Safari.app/Contents/Resources/Safari.help/Contents/Resources/index.html”, ska vara lrwxr-xr-x , de är -rwxr-xr-x .
Behörighetskontrollen slutförd

Adware Medic kan du tryggt köra, den fungerar väldigt bra och om du har någon form av malware på datorn så kommer det att hittas och tas bort.

Skivbehörigheter har nog inget med det ursprungliga felet att göra, det som visas när du kör kotrollen i Skivverktyg är inget fel, det ska vara så. Det som görs är att jämföra behörigheter på program som är installerade med Apples paketinstallerare med de kvitton som skrivs vid varje installation och hamnar i /Bibliotek/Reciepts/

Du har uppenbarligen ändrat i systemet så en fil med "." som första tecken visas, börja med att ställa tillbaka den inställningen som reboot81 gav hjälp med.

  • Medlem
  • 2014-11-03 13:19
Ursprungligen av hummel:

Du har uppenbarligen ändrat i systemet så en fil med "." som första tecken visas, börja med att ställa tillbaka den inställningen som reboot81 gav hjälp med.

filen visas även fast jag kör med: "defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles 0 && killall Finder" i terminalen

  • Medlem
  • 2014-11-03 13:28

en screendump här:

Börjar ens filnamnet med en punkt? Det ser ju inte ut som att den har nåt namn alls? I så fall har det ju inget med dolda filer att göra i alla fall. Kör Adware Medic och se om det hjälper.

  • Medlem
  • 2014-11-03 17:45
Ursprungligen av Mattias A:

Börjar ens filnamnet med en punkt? Det ser ju inte ut som att den har nåt namn alls? I så fall har det ju inget med dolda filer att göra i alla fall. Kör Adware Medic och se om det hjälper.

testade me Adware medic utan framgång skumt skumt!

  • Medlem
  • 2014-11-03 18:52

eftersom dom här filerna inte skapades förut för nåra veckor sedan lr tidigare. Och jag har letat på på nätet, kollat i forum, gjort diverse virusscans + adware medic och talat me ableton supporten utan framgång. Så jag tänker att jag kanske måste formatera datorn och installera om OS X från scratch, kanske löser sig då.. lr vad?,

Det låter väl lite drastiskt, att formatera och installera om. Något virus är det säkerligen inte fråga om, jag skulle nog struntat i det tillsvidare och sökt mer info framöver och försökt ta reda på vad det beror på först.

1
Bevaka tråden