Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Thunderbolt Display?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-28 20:52

Hej på er!
Jag är på jakt efter en större skärm till min MBPr 13" då jag har börjat cad:a i solidworks.
Det jag undrar är om någon läst något på nätet om man kan vänta sig en uppdaterad version av Thunderboldt display inom
den närmaste tiden?
Tänkte motsvarande 5K som nya iMac.

Mvh Johan

Senast redigerat 2014-10-28 21:49
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-28 21:03

Det finns inga starka rykten vad jag har hört, men när det kommer så måste du köpa ny dator för att kunna använda den. Thunderbolt-anslutningarna i dagens Macar har tydligen inte tillräckligt hög bandbredd för att driva så hög upplösning tyvärr.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-28 21:05
Ursprungligen av Vassius:

Det finns inga starka rykten vad jag har hört, men när det kommer så måste du köpa ny dator för att kunna använda den. Thunderbolt-anslutningarna i dagens Macar har tydligen inte tillräckligt hög bandbredd för att driva så hög upplösning tyvärr.

Jasså? Är det så illa alltså?
Då kanske man ska slå till på den nuvarande iaf då?

Thunderbolt 2 stödjer displayport 1.2 specifikationen och den klarar 4K.

För 5K behöver vi upp i displayport 1.3 (om vi skall använda thunderbolt) specifikationen men det kommer dröja ett tag innan vi ser den i standarden i en dator då den inte finns på marknaden ännu.

Av samma anledning så kan du inte använda nya Retina iMac som target display enligt Apple.

Man skulle faktiskt kunna använda sig av två displayport-portar för att tillsammans leverera 5K men det tror jag inte Apple implementerar på sina datorer.

Istället för att skapa en ny tråd så knycker jag den här istället.

Vad köper man en Thunderbolt Display för nu för tiden?

  • Medlem
  • 2015-02-01 15:43
Ursprungligen av barbapappa_86:

Istället för att skapa en ny tråd så knycker jag den här istället.

Vad köper man en Thunderbolt Display för nu för tiden?

>7,900 kr

Ursprungligen av iMax:

För mycket pengar!

Jag får kolla på ebay/blocket.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-01 20:58

Det är en bra skärm och så, men för mycket pengar för vad man får, tycker jag. En Apple-produkt jag faktiskt anser vara dyr. De andra produkterna kostar mycket pengar, men är prisvärda. Dagens Thunderbolt display är fan dyr.

Sedan iMac kom med de tunna kanterna ser den helt nya skärmen för 8000kr gammal ut samma dag som man tar upp den ur lådan.
På plussidan har den många bra portar och kablarna är helt klart en funktion som ger den ett mervärde.

Ursprungligen av kladda:

Det är en bra skärm och så, men för mycket pengar för vad man får, tycker jag. En Apple-produkt jag faktiskt anser vara dyr. De andra produkterna kostar mycket pengar, men är prisvärda. Dagens Thunderbolt display är fan dyr.

Sedan iMac kom med de tunna kanterna ser den helt nya skärmen för 8000kr gammal ut samma dag som man tar upp den ur lådan.
På plussidan har den många bra portar och kablarna är helt klart en funktion som ger den ett mervärde.

Kan bara hålla med. Själv vill jag ha den för thunderbolt och laddaren. Tänkte koppla in min MBPr i den. Vet då ingen annan skärm som kan ge mig samma.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-01 21:07

Sitter i samma båt. Ska ha en ny skräm till kontoret för min MBPr och gillar precis som du säger laddningen och dockstationen. Även nice med ethernet direkt i skärmen. Men, själva skärmen imponerar inte tillräckligt för att jag ska lägga dom pengarna.

Tror det blir en separat dockstation (typ denna) och en annan skräm med samma upplösning som TB Display.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-06 10:41
Ursprungligen av kladda:

Sitter i samma båt. Ska ha en ny skräm till kontoret för min MBPr och gillar precis som du säger laddningen och dockstationen. Även nice med ethernet direkt i skärmen. Men, själva skärmen imponerar inte tillräckligt för att jag ska lägga dom pengarna.

Tror det blir en separat dockstation (typ denna) och en annan skräm med samma upplösning som TB Display.

Jag köpte mig en av de billigare skärmarna från netonnet
philips 27" 1080p.
http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/mo...

Men vilken skillnad det är att ena stunden titta på en retina och sedan kika på en full hd. Blir bra grynigt jämfört vad man är van vid.
Den duger till att köra solidworks på, dock är den inte den snabbaste skärmen. men å andra sidan kosta den bara en bråkdel av en thunderbolt display
Jag är stundent så plånboken är inte sådär gör fet längre

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-06 12:56
Ursprungligen av Talla:

Jag köpte mig en av de billigare skärmarna från netonnet
philips 27" 1080p.
http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/mo...

Men vilken skillnad det är att ena stunden titta på en retina och sedan kika på en full hd. Blir bra grynigt jämfört vad man är van vid.
Den duger till att köra solidworks på, dock är den inte den snabbaste skärmen. men å andra sidan kosta den bara en bråkdel av en thunderbolt display
Jag är stundent så plånboken är inte sådär gör fet längre

Jag kommer kika på en med samma upplösning som Thunderbolt disp.
Skärmen du länkade till hade en responstid på 5ms. Thunderbolt disp. har typ 12ms om jag inte minns helt galet..

Upplösningen 1920x1080 bör stanna runt 24 tum.

Större skärmar skall ha högre upplösning.

1
Bevaka tråden