Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper IOS 8.1

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Som utlovat har Apple idag lanserat den första större uppdateringen till IOS 8. Version 8.1 innehåller flera förbättringar, och finns nu tillgängligt.

Läs hela artikeln här

Jag ser rykten om förbättringar för meddelanden (förutom SMS Relay). Är det någon som har koll på vilka dessa förbättringar är?

Har googlat runt lite men inte hittat nått, kan man ha kalendern på låsskärmen än?

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag ser rykten om förbättringar för meddelanden (förutom SMS Relay). Är det någon som har koll på vilka dessa förbättringar är?

Enligt uppdateringsinformationen:

  • Löser ett problem som gjorde att sökningar ibland inte visade några träffar.

  • Fixar en bugg som gjorde att lästa meddelanden inte markerades som lästa.

  • Löser problem med gruppmeddelanden.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2014-10-20 20:43
Ursprungligen av Wagadodo:

Har googlat runt lite men inte hittat nått, kan man ha kalendern på låsskärmen än?

Du har dina händelser i notification center, dra med fingret från toppen av skärmen och nedåt. Den kan tas fram oavsett var du är, även på låsskärmen. Händelser i kalendern som du lagt en påminnelse på, kommer upp direkt på låsskärmen när det är dags så att säga. Vet inte om det bara var det du menade?

Ursprungligen av EnDumEn:

Du har dina händelser i notification center, dra med fingret från toppen av skärmen och nedåt. Den kan tas fram oavsett var du är, även på låsskärmen. Händelser i kalendern som du lagt en påminnelse på, kommer upp direkt på låsskärmen när det är dags så att säga. Vet inte om det bara var det du menade?

Menade mera som jag har på min Lumia 920 att det står direkt på låsskärmen vad som är i kalendern för 2 dagar framåt.
Nånting jag märkte snabbt att jag saknade när jag testade ios 7.

Hur lägger jag till bilder från min dator till iCloud Photo Library?

Ursprungligen av Wagadodo:

Menade mera som jag har på min Lumia 920 att det står direkt på låsskärmen vad som är i kalendern för 2 dagar framåt.
Nånting jag märkte snabbt att jag saknade när jag testade ios 7.

nope, går inte!

Ursprungligen av BlackSmp:

nope, går inte!

:´( Okey, tackar

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-20 21:22
Ursprungligen av Fettgegga:

Hur lägger jag till bilder från min dator till iCloud Photo Library?

Du får vänta tills appen Bilder släpps till OS X någon gång i början av 2015

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-10-20 21:39

Jag trodde alla sms skulle synkas till datorn men verkar inte hända?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-20 21:41
Ursprungligen av Json_81:

Jag trodde alla sms skulle synkas till datorn men verkar inte hända?

Du måste aktivera på din telefon först att din dator har tillåtelse att skicka sms.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2014-10-20 21:43
Ursprungligen av Wagadodo:

Menade mera som jag har på min Lumia 920 att det står direkt på låsskärmen vad som är i kalendern för 2 dagar framåt.
Nånting jag märkte snabbt att jag saknade när jag testade ios 7.

Notification center visar dagens och morgondagens agenda.

Ursprungligen av lappen71:

Du får vänta tills appen Bilder släpps till OS X någon gång i början av 2015

Det var ju rätt segt. Går det inte om jag lägger till bilder i min bildström från datorn, borde dom inte då synkas till iCloud Library via telefonen?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-20 21:50
Ursprungligen av Fettgegga:

Det var ju rätt segt. Går det inte om jag lägger till bilder i min bildström från datorn, borde dom inte då synkas till iCloud Library via telefonen?

Testa men jag misstänker att det inte kommer fungera.

Ursprungligen av lappen71:

Testa men jag misstänker att det inte kommer fungera.

Nej det går inte, får väl vänta helt enkelt!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-10-20 21:57
Ursprungligen av lappen71:

Du måste aktivera på din telefon först att din dator har tillåtelse att skicka sms.

Gjort. Inga gamla sms på datorn ändå.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-20 22:00
Ursprungligen av Json_81:

Gjort. Inga gamla sms på datorn ändå.

Jag tror inte att det är meningen att gamla vanliga sms ska synkas på det sättet.
Utan det är framtida sms som kommer synas.

Ursprungligen av lappen71:

Jag tror inte att det är meningen att gamla vanliga sms ska synkas på det sättet.
Utan det är framtida sms som kommer synas.

Jag kan dock inte skicka nya SMS från Meddelanden i OSX.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-20 22:10
Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag kan dock inte skicka nya SMS från Meddelanden i OSX.

Har du aktiverat det i din telefon?
Går alldeles utmärk på min MBP från 2011 och en iPhone 6

Till er som testar iCloud Photo Library, går det att välja bort videor ur tjänsten? Jag vill bara att foton ska laddas upp till iCloud, inte videor.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-20 22:41
Ursprungligen av Sperious:

Till er som testar iCloud Photo Library, går det att välja bort videor ur tjänsten? Jag vill bara att foton ska laddas upp till iCloud, inte videor.

Nej allt eller inget är det som gäller.

Ursprungligen av lappen71:

Nej allt eller inget är det som gäller.

Suck... okej, tack. Går det åtminstone att se till att den bara laddar upp på wifi? Och helst då bara på natten/under laddning. Lagom kul om den beslagtar hela min uppkoppling hemma för att ladda upp några Gig videos.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-20 22:50
Ursprungligen av Sperious:

Suck... okej, tack. Går det åtminstone att se till att den bara laddar upp på wifi? Och helst då bara på natten/under laddning. Lagom kul om den beslagtar hela min uppkoppling hemma för att ladda upp några Gig videos.

Nej på alla dina frågor

Jag har bara 10MBit i upphastighet men har då inte märkt av någon "beslagtagning" av bandbredden utan det tar sin tid att optimera bilderna och filmerna för iCloud.

Min iPad 3 är mycket kvickare med 8.1 jämfört med 8.0.2. Markant skillnad.

Ursprungligen av lappen71:

Har du aktiverat det i din telefon?
Går alldeles utmärk på min MBP från 2011 och en iPhone 6

Yepp.

Jag får endast "07xxxxxxxx är inte registrerad för iMessage".

Ursprungligen av barbapappa_86:

Yepp.

Jag får endast "07xxxxxxxx är inte registrerad för iMessage".

Prova igen. Skapa ett nytt meddelande. Prova några gånger.

Helt plötsligt så händer det...

Så var det för mig

Ursprungligen av Capeman:

Min iPad 3 är mycket kvickare med 8.1 jämfört med 8.0.2. Markant skillnad.

Tangerar iOS 8.1 prestandamässigt med iOS 7.1.2?

Ursprungligen av lappen71:

Nej på alla dina frågor

Jag har bara 10MBit i upphastighet men har då inte märkt av någon "beslagtagning" av bandbredden utan det tar sin tid att optimera bilderna och filmerna för iCloud.

Jag tycker att det här låter helt vansinnigt och väldigt ogenomtänkt av Apple om det stämmer.

Till att börja med är det ju långt ifrån alla som har ens 10 Mbit i upload. Halva Sverige (utanför storstäderna) sitter med ADSL modell sämre och har en uplod på i bästa fall 1 Mbit. Som alla minns så innebär fullt använd upload inom ADSL att även downloaden stryps i princip fullständigt.

Sen är det ju detta med att mobiloperatörerna numera är otroligt snåla med datamängd i abonnemangen. Att filma några minuter i 1080p på sin iPhone genererar ganska snabbt en fil på flera GB. Om den börjar ladda upp till iCloud i bakgrunden så kan bokstavligt talat hela månadsförbrukningen av mobildata försvinna i ett svep.

Till sist så blir jag lite fundersam kring vad du menar med att "det tar sin tid att optimera" filer för iCloud? Hela poängen var ju att bilder (och filmer) skulle sparas oförstörda och i originalformat i iCloud.

Ursprungligen av Sperious:

Jag tycker att det här låter helt vansinnigt och väldigt ogenomtänkt av Apple om det stämmer.

Till att börja med är det ju långt ifrån alla som har ens 10 Mbit i upload. Halva Sverige (utanför storstäderna) sitter med ADSL modell sämre och har en uplod på i bästa fall 1 Mbit. Som alla minns så innebär fullt använd upload inom ADSL att även downloaden stryps i princip fullständigt.

Sen är det ju detta med att mobiloperatörerna numera är otroligt snåla med datamängd i abonnemangen. Att filma några minuter i 1080p på sin iPhone genererar ganska snabbt en fil på flera GB. Om den börjar ladda upp till iCloud i bakgrunden så kan bokstavligt talat hela månadsförbrukningen av mobildata försvinna i ett svep.

Till sist så blir jag lite fundersam kring vad du menar med att "det tar sin tid att optimera" filer för iCloud? Hela poängen var ju att bilder (och filmer) skulle sparas oförstörda och i originalformat i iCloud.

Jag tror att "optimeringen" är ett missförstånd. Den gäller nerladdningen till devicet från Icloud. Inte uppladdningen till Icloud.

Jag blir lite förvirrad av er diskussion. Visst är frågan om foton överförs med mobildata eller wifi? Inställningen under Bilder och kamera säger "överför automatiskt nya bilder och skicka dem till alla dina Icloud-enheter när du är ansluten till ett Wi-Fi-nätverk"

(Jag blir lite förvirrad när du nämner ADSL som exempel)

Bevaka tråden