Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur formateras en extern hårddisk?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt en extern hårddisk som behöver formateras. Hittar inget i "Hjälp" om formatering så nu är frågan om jag kan få hjälp i det här forumet.

Senast redigerat 2014-10-20 00:12

Formatering görs i skivverktyg

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-10-20 05:37
Ursprungligen av hanskar:

Jag har köpt en extern hårddisk som behöver formateras. Hittar inget i "Hjälp" om formatering så nu är frågan om jag kan få hjälp i det här forumet.

Från Hjälp:

Radera en skiva

Du kan radera en hel skiva, en partition på en skiva eller bara ledigt utrymme på en skiva eller partition och frigöra utrymme. Om skivan eller partitionen innehåller konfidentiella data kan du radera den på ett säkert sätt, så att inga data kan återskapas. Du kan också radera ledigt utrymme på en skiva eller partition så att de raderade filerna inte kan återskapas, men utan att radera hela skivan.

VARNING: Om du vill radera datorns startskiva måste du först starta datorn från en annan skiva. Gör en säkerhetskopia av startskivan innan du raderar den.

Öppna Skivverktyg åt mig

Radera en skiva

Radera en skiva säkert

Radera ledigt skivutrymme

Använd Skivverktyg till att radera det lediga utrymme som används av de borttagna filerna genom att skriva över utrymmet en eller flera gånger. Att skriva över ledigt skivutrymme flera gånger kan ta lång tid, beroende på hur mycket ledigt utrymme som det finns på skivan.

När du raderar ledigt skivutrymme raderas inte de andra filerna på skivan.

Markera skivan eller partitionen med ledigt utrymme som ska raderas i sidofältet och klicka på Radera.

Klicka knappen Radera ledigt utrymme.

Ange hur många gånger det lediga utrymmet ska skrivas över genom att dra reglaget. Klicka sedan på Radera ledigt utrymme.

Om du skriver över data tre gånger uppfylls amerikanska energidepartementets (Department of Energy, DoE) standard för säker radering av magnetisk media. Om du skriver över data sju gånger uppfylls amerikanska försvarsdepartementets (Department of Defense) standard 5220-22-M.

Obs! När proceduren har satts igång kan du avbryta den utan att dina data skadas.

Eventuellt visas ett meddelande om att skivutrymmet håller på att ta slut. Du behöver inte bry dig om detta meddelande.

När åtgärden är klar bör skivan ha lika mycket ledigt utrymme som innan raderingen. Om du har mindre ledigt utrymme väljer du Apple-menyn > Starta om. Det återstående utrymmet bör nu vara tillgängligt.

SE ÄVEN
Partitionera en skiva
Formatera en skiva för Windows-datorer
Skydda en skiva med ett lösenord
Kryptera innehållet på din skiva

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-20 09:22

@Goflorp skrev en (klistrad) tråd om hur man gör med en ny hårddisk, den var mycket bra.
Jag är dålig på att söka, hittar den inte nu. Men ovanstående är väldigt utförligt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-20 09:48

Så sant. "så formatterar du din nyinköpta hårddisk" heter den tråden.

  • Medlem
  • 2014-10-20 11:31
Ursprungligen av reboot81:

Så sant. "så formatterar du din nyinköpta hårddisk" heter den tråden.

Här.

1
Bevaka tråden