Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äldre Macbook Pro, förslag på uppgradering?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-19 12:54

Hej!

Jag har en MB Pro 13 tum från sent 2011.
Processorn är en 2,8ghz intel core i7
Minnet består av 8gb 1333mhz ddr3
Grafikkortet är Intel HD Graphics 3000 512 MB

Den har segat ihop sig totalt på sista tiden och fick ett tips om att byta till en hårddisk med flash.
Hur mycket bättre prestanda blir det eller skulle jag behöva uppdatera något annat på den, om möjligt?
Är det grafikkortet som stoppar mig i slutändan?

Jag har noll på fakta om hårdvarusaker.
Jag vill använda den till enklare fotoredigering, iMovie eller liknande program med stora filmklipp, FM2015 med max databas,
kolla på film med hög upplösning. Har mycket filer i omlopp på hårddisken pga av redigering av media.

Var lite sugen på att skaffa en Mac Mini av de äldre modellerna där man kan byta minnet själv, men
det kanske inte är värt det alls?

Tacksam för svar!

Ha de gott
/b

Stoppa i en SSD-disk så blir det som en ny dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-19 16:33
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-19 17:25
Ursprungligen av tooobe:

Tack för hjälpen!
Hur svårt är det att byta själv på en skala från 1-10?
Jag är rätt duktigt på att skruva isär, men har aldrig varit en fena på att få ihop saker.
I värsta fall är det väl bara att lämna in den till en firma?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-19 20:31
Ursprungligen av bagsyme:

Tack för hjälpen!
Hur svårt är det att byta själv på en skala från 1-10?
Jag är rätt duktigt på att skruva isär, men har aldrig varit en fena på att få ihop saker.
I värsta fall är det väl bara att lämna in den till en firma?

2/10 på en skala (av vad vet jag inte…). Men nej, det är inte svårt. Kan du hålla koll på ett dussin små skruvar följa världens tydligaste guide så fixar du det.
Se bara till att du har rätt verktyg. Passa även på att blåsa rent med luft på burk. Har själv satt in SSD på samma dator. iMovie kanske är lite segt men går att jobba i. Allt annat flyter på bra, film i HD, Lightroom, 50+ flikar i Firefox osv.
Do it!

1
Bevaka tråden