Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CSV-fil till Kontakter

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag har en fil, SCV-format, som innehåller namn, nummer mm mm så jag bör kunna importera enkelt till Kontakter men får då upp följande meddelande:

"Fel vid import av textfil Den valda filen verkar inte vara en giltig csv-fil (kommaseparerade värden) eller en giltig tabbseparerad fil. Välj en annan fil."

Några tips på vad som kan vara det egenliga felet. Självklart har jag gjort om filen till rätt format enligt konstens alla regler men behöver tips och råd.

Tack!

Kolla så den verkligen är kommaseparerad. Är den det så prova att ersätta kommatecknen med semikolon och prova igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-17 14:56

Svårt att ge råd och tips när du redan gjort "enligt konstens alla regler"
Förklara gärna lite närmare hur du gjort din .csv-fil. Kan det till exempel smugit med mellanslag runt tabb- eller komma-tecknen?
Se om du hittar några ledtrådar här:
http://support.apple.com/kb/PH15080

Tack för hjälpen och jag kan hålla med att göra något enligt konstens alla regler är nog en speciell friskrivning. Dock fick Keptang's kommentar mig att titta på filen. Trots att jag konverterar den till CSV så blir din i semikolon så jag vände på tanken och via Textredigeraren bytte jag ut alla semikolon till komma. Vips det fungerade.

Over and out!

Tack!

Toppen, det var det jag misstänkte. Blir så ibland beroende på regionala inställningar när man skapar CSV-filen. Fungerar det inte med kolon så fungerar det med semikolon, eller tvärtom.

1
Bevaka tråden