Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iMac eller bara skärm och extra minne?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har funderingar på att köpa en iMac att ha i mitt "kontor" hemma men har sedan innan en Macbook Pro tidig 2011 med 4 GB ram. Den är inget fel på eller så förutom att jag möjligtvis skulle vilja uppgradera till typ 8 GB minne eller mer.
Mina tankar går runt nu om jag ska köpa en iMac och ha i kontoret och behålla min Macbook som den är. Eller om jag köper en Mac-skärm att koppla in min Macbook i när jag sitter i kontoret och uppgradera minnet på Macbooken.

Är helt kluven i fördelar och nackdelar med både och och vet heller inte om piset egentligen blir så stor skillnad. Själva storleken på hårddisken spelar inte så stor roll då jag har det mesta på externa hårddiskar.

En fördel är ju dock att man får en större skärm en den billigaste iMacen har om man bara köper en skärm. Alltså 27" istället för 21".

Var kan jag köpa minne till min Macbook Pro tidig 2011 13" billigt och bra? Byter man minnet enkelt själv eller finns det några risker i det?

Kan tillägga att jag främst använder datorn till redigering av foto och film. Och när jag använder FinalCut Pro så blir min Macbook något seg.

Kanske är helt onödigt tråd att starta och det kanske redan finns liknande men har inte riktigt haft tid att kika runt extra och vill egentligen mest ha födelar och nackdelar att jämföra med för att veta vad som passar mig bäst.

Och är det någon märkbar skillnad på de nya skärmarna som säljs på Apple nu mot de lite äldre som eventuellt finns på blocket (förutom i design)?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-01 14:20

http://www.99mac.se/forum/t/309796-lagga-till...
http://www.99mac.se/forum/t/288647-macbook-pr...

Behöver inte vara en "Macskärm", finns bättre och/eller billigare skärmar från andra tillverkare.

Steget till iMac är stort i pris och i prestanda. 21,5 tum: 2,9 GHz (med dedikerat grafikkort) och minsta SSD disken 256GB går på 15 755kr.
Enklaste 27" med SSD går på 18755kr.

Så för de pengarna (eller betydligt mindre) kan du få grymt bra skärm, maxa RAM (16GB ~1500kr, 8GB 800kr), SSD (256GB 800kr) plus montering 1500kr? Går att göra själv, sök på iFixit.com.

En ny iMac är en stor utgiftspost. Då får du en ny dator, garanti, senaste tekniken, bra ergonomi, grymt mycket snabbare maskin och en trevlig skärm.
Nytt och dyrast är alltid bäst, men hur mycket du är villig att spendera för att få det (eller vilken avvägning) bestämmer du.

1
Bevaka tråden