Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 8: svensk diktering och engelska röstkommandon?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med iOS 8 så har vi ju fått svensk diktering. Men fortfarande bara engelska röstkommandon. Kan man kombinera dem?

Jag kan ju be Siri att "send a message to my wife", och hon förstår då snällt att jag vill skapa ett SMS/meddelande och väntar på vad det ska innehålla. Men jag vill ju då gärna kunna diktera på svenska. Men det verkar inte gå, eftersom tolkningen sker på engelska. Om jag däremot manuellt startar meddelande-appen och trycker på mikrofonen så kan jag ju diktera på svenska.

Går det att kombinera? Så att jag startar Siri och uppgiften med engelska, men fyller i innehållet (texten) med svenska? Det vore ju lysande att bara kunna säga: "Hey Siri, send a message to my wife. Jag är hemma om en timme."

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-23 18:37
Ursprungligen av erro67:

Med iOS 8 så har vi ju fått svensk diktering. Men fortfarande bara engelska röstkommandon. Kan man kombinera dem?

Jag kan ju be Siri att "send a message to my wife", och hon förstår då snällt att jag vill skapa ett SMS/meddelande och väntar på vad det ska innehålla. Men jag vill ju då gärna kunna diktera på svenska. Men det verkar inte gå, eftersom tolkningen sker på engelska. Om jag däremot manuellt startar meddelande-appen och trycker på mikrofonen så kan jag ju diktera på svenska.

Går det att kombinera? Så att jag startar Siri och uppgiften med engelska, men fyller i innehållet (texten) med svenska? Det vore ju lysande att bara kunna säga: "Hey Siri, send a message to my wife. Jag är hemma om en timme."

Den funktionen du frågar efter heter Siri

Va? Siri ger mig röstkommandon, men på engelska. Och då verkar påföljande diktering också ske på engelska, trots att svensk diktering ju faktiskt finns nu. Jag undrar alltså om man helt utan att fysiskt röra telefonen på nåt sätt kan få svensk diktering efter att man gett engelska kommandon till Siri?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-23 21:00
Ursprungligen av erro67:

Va? Siri ger mig röstkommandon, men på engelska. Och då verkar påföljande diktering också ske på engelska, trots att svensk diktering ju faktiskt finns nu. Jag undrar alltså om man helt utan att fysiskt röra telefonen på nåt sätt kan få svensk diktering efter att man gett engelska kommandon till Siri?

Om det hade gått kombinera så är det Siri men den funktionen finns inte än.
Har du testat Siri någon gång? Då ser du att när all aktivitet sker i Siri så att komma åt dikteringsknappen är en omöjlighet.
Det finns ingen omväg så löser det du är ute efter så vi får helt enkelt vänta tills Siri kommer på Svenska.
Personligen tror jag inte att det är så avlägset eftersom dikteringen fungerar så bra som den gör.
Skulle gissa att vi har Siri på Svenska med iOS 9 eller 10

1
Bevaka tråden