Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta plats för säkerhetskopia iTunes

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
är det någon som kan förklara för mig hur jag kan ändra nerladdningskatalog/disk för itunes säkerhetskopia av iphone ?
Man kunde göra det förr i tiden. Min huvuddisk är bara på 250 ssd. Säkerhetskopian tar upp stor plats på disken.
Vill byta säkerhetskopieplats till en annan hd.

Tips på detta.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-09-23 18:11

Kanske något på denna sida (har inte testat själv):
https://discussions.apple.com/thread/5525309?start=0&tstart=0

Ursprungligen av memachappy:

Hej,
är det någon som kan förklara för mig hur jag kan ändra nerladdningskatalog/disk för itunes säkerhetskopia av iphone ?
Man kunde göra det förr i tiden. Min huvuddisk är bara på 250 ssd. Säkerhetskopian tar upp stor plats på disken.
Vill byta säkerhetskopieplats till en annan hd.

Tips på detta.

Du kan göra så här:
1. Gå till ~/Library/Application Support/Mobilesync/
1. Kopiera mappen Backup till valfri plats på annan hd: /din_nya_hd/Backup
3. Döp om mappen Backup till Backup.old
4. I ett terminalfönster:
cd ~/Library/Application\ Support/Mobilesync/
4. ln -s /din_nya_hd/Backup Backup
5. Nu ska du ha 2 mappar i ~/Library/Application Support/Mobilesync/
Backup.old och Backup (som är en länk till platsen på din andra hd)
6. Testa att det fungerar.
7. Om allt fungerar som det ska så kan du radera Backup.old

tack för all info

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2015-01-09 12:47

Error

Ursprungligen av matssoderstrom:

Du kan göra så här:
1. Gå till ~/Library/Application Support/Mobilesync/
1. Kopiera mappen Backup till valfri plats på annan hd: /din_nya_hd/Backup
3. Döp om mappen Backup till Backup.old
4. I ett terminalfönster:
cd ~/Library/Application\ Support/Mobilesync/
4. ln -s /din_nya_hd/Backup Backup
5. Nu ska du ha 2 mappar i ~/Library/Application Support/Mobilesync/
Backup.old och Backup (som är en länk till platsen på din andra hd)
6. Testa att det fungerar.
7. Om allt fungerar som det ska så kan du radera Backup.old

Jag har en MB Air där SSD-disken inte räcker för backup. Jag försöker flytta dessa filer till min nyinköpta Airport Time Capsules hårddisk.
Försökte först enligt annat forumtips m följande instr i terminal efter att ha flyttat backupmappen t ATC-disken:

ln -s /Volumes/afp://MooreBase._afpovertcp._tcp.local/Data/Backup/ ~/Library/Application\ Support/MobileSync/Backup

Fick då följande felmeddelande vid försök till säkerhetskopiering av min iPhone iTunes:
iTunes kunde inte säkerhetskopiera iPhone-enheten ”GGurks iPhone” eftersom säkerhetskopian var skadad eller inte kompatibel med iPhone
Radera säkerhetskopian för denna iPhone och försök sedan igen

Jag raderade säkerhetskopian och fick därefter samma felkod då jag försökte säkerhetskopiera igen.

Blev glad då jag såg tipsen i detta forum, men jag får fortfarande samma felkod.
Jag fattar inte hur säkerhetskopian kan vara felaktig om den är raderad...

Tips på hur jag får detta rätt? Har kopierat adressen t min Airport Time Capsule HD från info i Finder.
afp://MooreBase._afpovertcp._tcp.local/Data

Ska det vara två terminalinmatningar enligt punkt 4 med enter mellan?

Är det ett för mkt "Backup" sist i terminalinstruktioner/kod?

Tacksam för hjälp, då allt verkar ha rasat samman nu!

Senast redigerat 2015-01-10 02:07
Ursprungligen av GGurk:

Ska det vara två terminalinmatningar enligt punkt 4 med enter mellan?

Är det ett för mkt "Backup" sist i terminalinstruktioner/kod?

Det blev lite fel i numreringen ser jag:

1. Gå till ~/Library/Application Support/Mobilesync/
2. Kopiera mappen Backup till valfri plats på annan hd: /din_nya_hd/Backup
3. Döp om mappen Backup till Backup.old
4. I ett terminalfönster:
cd ~/Library/Application\ Support/Mobilesync/
5. ln -s /din_nya_hd/Backup Backup
6. Nu ska du ha 2 mappar i ~/Library/Application Support/Mobilesync/
Backup.old och Backup (som är en länk till platsen på din andra hd)
7. Testa att det fungerar.
8. Om allt fungerar som det ska så kan du radera Backup.old

I steg 4 så förflyttar du dig till mappen "Application Support/Mobilesync" som finns i din Library mapp.
I steg 5 så skapas en symbolisk länk till den kopian av Backup-mappen som finns på den andra disken. Kommandot fungerar så här: ln -s "adress till mappen du ska länka till" mellanslag "namn på länken".
I exemplet så befinner man sig i "application Support/Mobilesync" mappen. Då kommer länken att bildas där. Det får inte redan finnas en mapp på samma ställe som redan heter "Backup" därför döper man om den i steg 3.
Jag vet inte om ls -s kommandot klarar afp:// adressering men jag har inte provat det. Den bör nog vara skapad först innan man kör kommandot.

Hur ser det ut i finder när du går till ~/Library/Application\ Support/Mobilesync/ ?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2015-01-10 02:06

Heureka!

Ursprungligen av matssoderstrom:

Det blev lite fel i numreringen ser jag:

1. Gå till ~/Library/Application Support/Mobilesync/
2. Kopiera mappen Backup till valfri plats på annan hd: /din_nya_hd/Backup
3. Döp om mappen Backup till Backup.old
4. I ett terminalfönster:
cd ~/Library/Application\ Support/Mobilesync/
5. ln -s /din_nya_hd/Backup Backup
6. Nu ska du ha 2 mappar i ~/Library/Application Support/Mobilesync/
Backup.old och Backup (som är en länk till platsen på din andra hd)
7. Testa att det fungerar.
8. Om allt fungerar som det ska så kan du radera Backup.old

I steg 4 så förflyttar du dig till mappen "Application Support/Mobilesync" som finns i din Library mapp.
I steg 5 så skapas en symbolisk länk till den kopian av Backup-mappen som finns på den andra disken. Kommandot fungerar så här: ln -s "adress till mappen du ska länka till" mellanslag "namn på länken".
I exemplet så befinner man sig i "application Support/Mobilesync" mappen. Då kommer länken att bildas där. Det får inte redan finnas en mapp på samma ställe som redan heter "Backup" därför döper man om den i steg 3.
Jag vet inte om ls -s kommandot klarar afp:// adressering men jag har inte provat det. Den bör nog vara skapad först innan man kör kommandot.

Hur ser det ut i finder när du går till ~/Library/Application\ Support/Mobilesync/ ?

Mats,

Tack så mycket!

Jag lyckades innan Ditt svar hitta motsvarande svar på en amerikansk tråd.
Ett mkt lättare sätt att få rätt adress till målfilen och ursprungsadressen för backupen var att helt enkelt kopiera dessa genom att dra dom till terminalfönstret apple-style istället för att skriva in manuellt. Då kom det upp en helt annan adress än jag fått på "info" i Finder för min Time Capsule. Jag raderade även min tidigare skrivna "Backup-Alias" innan jag knappade in nya varianten i Terminal.
Voilá- it worked!

The trick to do this is:
1. Delete the Backup “alias” that doesn’t work, (if you’ve already made one.)
2. Now, type the beginning of the command in terminal “ln -s ” (don’t forget the space after).
3. THEN go to the finder and drag the target “Backup” folder onto the terminal window. It will insert the exact path – no need to type it.

However I want to make para 4 clearer:

4. Go to MobileSync folder and make sure there is no folder in there marked “Backup”

5. THEN make sure there’s a single space, go to the finder and drag the MobileSync folder onto the Terminal window (This half of the command should be the same for everyone.)(make sure there’s no double spaces anywhere);

6 THEN append “/Backup” so that path is ~/Library/Application\ Support/MobileSync/Backup. Why did I do this? Remember the MobileSync folder should not have a “Backup” folder in there for me to drag into terminal.

7. THEN hit RETURN

Nu håller jag på och säkerhetskopierar hela familjens iPhones och iPads inför rensning av bilder och uppdatering av iOS.

Än en gång, TACK för att Du tog Dig tid att komma med tips!

1
Bevaka tråden