Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 8 - en riktig besvikelse så här långt

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag hade höga förväntningar inför den 17 september, men kan nu konstatera att detta är den mjäkigaste release av ett iOS som jag har upplevt.

För att ta några exempel:

- iPhoto in the cloud finns inte med. Har tydligen blivit försenat till oktober. En av de absolut tyngsta nyheterna om ni frågar mig.

- Handoff verkar bortsett från röstsamtalen inte finnas med än. Jag har i alla fall inte märkt att man kan fortsätta att skriva ett meddelande eller pages/numberdokument på exempelvis ipaden när man började på iphonen.

- Family sharing visade sig vara ett riktigt bottennapp i och med att man inte kan lägga till ett barn under 13 år om man inte har ett KREDITKORT registrerat. Det fungerar alltså inte med ett helt vanligt visa/mastercard utan kredit. Ordnar apple inte till detta är tjänsten rätt värdelös för många.

iOS 8 lär ju snart bli bättre i takt med att alla utlovade funktioner rullas ut, men som det är nu så tycker jag att de lika gärna kunde hållit på releasen ett tag till. Jag tycker också att det är lite konstigt att avsaknaden av många funktioner inte har uppmärksammats på många apple-sajter.

Ursprungligen av dfox:

- Family sharing visade sig vara ett riktigt bottennapp i och med att man inte kan lägga till ett barn under 13 år om man inte har ett KREDITKORT registrerat. Det fungerar alltså inte med ett helt vanligt visa/mastercard utan kredit. Ordnar apple inte till detta är tjänsten rätt värdelös för många.

Till viss del håller jag med dig, men det är ju faktiskt ganska enkelt att gå runt genom att sätta åldern till just 13 år. I takt med att barnet blir äldre kan du utan problem justera åldern och när barnet är 13 så är "problemet" ur världen.

Ursprungligen av dfox:

- Family sharing visade sig vara ett riktigt bottennapp i och med att man inte kan lägga till ett barn under 13 år om man inte har ett KREDITKORT registrerat. Det fungerar alltså inte med ett helt vanligt visa/mastercard utan kredit. Ordnar apple inte till detta är tjänsten rätt värdelös för många.

Personligen rekommenderar jag alla och envar att INTE använda kort kopplade till ett konto till något på internet etc. När du blir drabbad har ditt bankkonto länsats och du måste bråka med banken för att få tillbaka dina pengar.
Om du har ett kreditkort så får du hem en räkning. Finns där skumma transaktioner så reklamerar du dessa och betalar det du ska. Dvs, risken att du får ligga ute med pengar för att nån klåfingrig typ inte kan skilja på ditt och mitt är obefintlig.
Jag talar här dessutom av egen erfarenhet. Nån tölp lurade till sig grejor i mitt namn för 50 000:-. De flesta banker erbjuder denna typ av kort, i vissa fall till och med utan att det kostar extra.

Mjäkigaste vet jag inte men det finns kvalitetsproblem

Handoff är hit or miss när det gäller samspelet mellan ios8 och Yosemite. Det verkar gå lättare med handoff från Yosemite till iOS

Mellan iOS enheter är det samma sak. Jag har fått det att fungera men samtidigt haft problem ibland

Vad menar du med iPhoto in the cloud? Jag trodde att iPhoto försvinner helt. Nya hanteringen fungerar för mig. Alla filmer och foton som jag tar på mina iOS enheter är synliga på alla enheter

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-21 10:28
Ursprungligen av pmarriott:

Personligen rekommenderar jag alla och envar att INTE använda kort kopplade till ett konto till något på internet etc. När du blir drabbad har ditt bankkonto länsats och du måste bråka med banken för att få tillbaka dina pengar.
Om du har ett kreditkort så får du hem en räkning. Finns där skumma transaktioner så reklamerar du dessa och betalar det du ska. Dvs, risken att du får ligga ute med pengar för att nån klåfingrig typ inte kan skilja på ditt och mitt är obefintlig.
Jag talar här dessutom av egen erfarenhet. Nån tölp lurade till sig grejor i mitt namn för 50 000:-. De flesta banker erbjuder denna typ av kort, i vissa fall till och med utan att det kostar extra.

Och din lösning är iTunes Presentkort som finns att köpa nästan överallt?

Ursprungligen av BlackSmp:

Mjäkigaste vet jag inte men det finns kvalitetsproblem

Handoff är hit or miss när det gäller samspelet mellan ios8 och Yosemite. Det verkar gå lättare med handoff från Yosemite till iOS

Mellan iOS enheter är det samma sak. Jag har fått det att fungera men samtidigt haft problem ibland

Vad menar du med iPhoto in the cloud? Jag trodde att iPhoto försvinner helt. Nya hanteringen fungerar för mig. Alla filmer och foton som jag tar på mina iOS enheter är synliga på alla enheter

Sorry, felskrivet av mig. Jag menar icloud photo library, dvs att alla album och ändringar på bilder ska synka mellan ios-enheter (och nästa år även på mac). Den funktionen har vad jag kan se inte kommit än. Bildströmmen finns kvar, även om den bytt namn (och funkar sisådär med synkningen just nu...).

Jo, det är svajigt för Apple nu :-). Tur att jag är ointresserad av dessa funktioner...kanske sätter jag på Family Sharing så småningom och jag klickar i den ålder som dom vill ha oavsett hur gammalt mitt barn egentligen är - så klart. Jag är 100% säker på att det är helt ofarligt att göra och inget hemskt kommer att hända för att jag ljuger

Ursprungligen av dfox:

Jag hade höga förväntningar inför den 17 september, men kan nu konstatera att detta är den mjäkigaste release av ett iOS som jag har upplevt.

För att ta några exempel:

- iPhoto in the cloud finns inte med. Har tydligen blivit försenat till oktober. En av de absolut tyngsta nyheterna om ni frågar mig.

- Handoff verkar bortsett från röstsamtalen inte finnas med än. Jag har i alla fall inte märkt att man kan fortsätta att skriva ett meddelande eller pages/numberdokument på exempelvis ipaden när man började på iphonen.

- Family sharing visade sig vara ett riktigt bottennapp i och med att man inte kan lägga till ett barn under 13 år om man inte har ett KREDITKORT registrerat. Det fungerar alltså inte med ett helt vanligt visa/mastercard utan kredit. Ordnar apple inte till detta är tjänsten rätt värdelös för många.

iOS 8 lär ju snart bli bättre i takt med att alla utlovade funktioner rullas ut, men som det är nu så tycker jag att de lika gärna kunde hållit på releasen ett tag till. Jag tycker också att det är lite konstigt att avsaknaden av många funktioner inte har uppmärksammats på många apple-sajter.

Ursprungligen av HåkanE:

Till viss del håller jag med dig, men det är ju faktiskt ganska enkelt att gå runt genom att sätta åldern till just 13 år. I takt med att barnet blir äldre kan du utan problem justera åldern och när barnet är 13 så är "problemet" ur världen.

Jag trodde inte att det gick att ändra åldern, men det är ju i så fall en lösning. Om än inte lika snygg.

Ursprungligen av dfox:

Jag hade höga förväntningar inför den 17 september, men kan nu konstatera att detta är den mjäkigaste release av ett iOS som jag har upplevt.

För att ta några exempel:

- iPhoto in the cloud finns inte med. Har tydligen blivit försenat till oktober. En av de absolut tyngsta nyheterna om ni frågar mig.

- Handoff verkar bortsett från röstsamtalen inte finnas med än. Jag har i alla fall inte märkt att man kan fortsätta att skriva ett meddelande eller pages/numberdokument på exempelvis ipaden när man började på iphonen.

- Family sharing visade sig vara ett riktigt bottennapp i och med att man inte kan lägga till ett barn under 13 år om man inte har ett KREDITKORT registrerat. Det fungerar alltså inte med ett helt vanligt visa/mastercard utan kredit. Ordnar apple inte till detta är tjänsten rätt värdelös för många.

iOS 8 lär ju snart bli bättre i takt med att alla utlovade funktioner rullas ut, men som det är nu så tycker jag att de lika gärna kunde hållit på releasen ett tag till. Jag tycker också att det är lite konstigt att avsaknaden av många funktioner inte har uppmärksammats på många apple-sajter.

Visst fungerar iCloud Photo Library https://www.dropbox.com/sc/zhpn34odh6e4gz1/AA...

Ursprungligen av matssoderstrom:

Visst fungerar iCloud Photo Library https://www.dropbox.com/sc/zhpn34odh6e4gz1/AA...

Inte för mig. Läste i en annan tråd att det bara är vissa som kunnat aktivera det, vilket i sig är märkligt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2014-09-21 12:37
Ursprungligen av dfox:

Inte för mig. Läste i en annan tråd att det bara är vissa som kunnat aktivera det, vilket i sig är märkligt.

Får inte heller Handoff att fungera mellan iPad Air och iPhone 5S.

Inte heller kan jag aktivera iCloud Photo Library under Inställningar - Bilder.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-21 12:51
Ursprungligen av macki81:

Får inte heller Handoff att fungera mellan iPad Air och iPhone 5S.

Inte heller kan jag aktivera iCloud Photo Library under Inställningar - Bilder.

Nu har jag glömt lite här sedan keynoten men ska det fungera mellan iOS-enheter också eller är det bara mellan OS X 10.10 och iOS-enhet?

Ursprungligen av pmarriott:

Personligen rekommenderar jag alla och envar att INTE använda kort kopplade till ett konto till något på internet etc. När du blir drabbad har ditt bankkonto länsats och du måste bråka med banken för att få tillbaka dina pengar.
Om du har ett kreditkort så får du hem en räkning. Finns där skumma transaktioner så reklamerar du dessa och betalar det du ska. Dvs, risken att du får ligga ute med pengar för att nån klåfingrig typ inte kan skilja på ditt och mitt är obefintlig.
Jag talar här dessutom av egen erfarenhet. Nån tölp lurade till sig grejor i mitt namn för 50 000:-. De flesta banker erbjuder denna typ av kort, i vissa fall till och med utan att det kostar extra.

...eller så har man aldrig så mycket pengar på sitt VISA/Mastercard. Att ha summor som 50k är ju rena vansinnet, om det nu inte råkade vara ett kredit kort med så hög limit.

Personligen har jag sällan mer än 1000 kr på mitt VISA-kort, det går på ett kick att föra över pengar med bankens app när det behövs.

Jag har allt jag äger i pengar på ETT konto och ETT VISA-kort. Om någon kommer över stålarna så ersätter banken det. Jag tar alltså inga risker alls.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-21 13:02
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag har allt jag äger i pengar på ETT konto och ETT VISA-kort. Om någon kommer över stålarna så ersätter banken det. Jag tar alltså inga risker alls.

Sarkasmen flödar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-21 13:30
Ursprungligen av zinned:

Nu har jag glömt lite här sedan keynoten men ska det fungera mellan iOS-enheter också eller är det bara mellan OS X 10.10 och iOS-enhet?

...eller så har man aldrig så mycket pengar på sitt VISA/Mastercard. Att ha summor som 50k är ju rena vansinnet, om det nu inte råkade vara ett kredit kort med så hög limit.

Personligen har jag sällan mer än 1000 kr på mitt VISA-kort, det går på ett kick att föra över pengar med bankens app när det behövs.

Ja det fungerar mellan enheterna.
Symbolen för safari dök upp på min iPhone när jag började skriva detta inlägg.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-09-21 13:46

Hmm, Handoff syns inte i Inställningar på min MBP, kanske denna Mid 2010 har för gammal Bluetooth-version?
Men det funkar mellan min iPad Mini och iPhone 5S.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-21 13:48
Ursprungligen av lappen71:

Ja det fungerar mellan enheterna.
Symbolen för safari dök upp på min iPhone när jag började skriva detta inlägg.

Japp, har prövat detta lite nu och det funkar bra - förutom en grej.

Jag kan från och till mail, safari etc mellan enheterna och när det gäller samtal så ringer det i alla enheter och jag kan ringa ut från alla enheter. Jag kan flytta ett samtal från iPad till iPhone MEN jag kan inte flytta ett samtal från iPhone till iPad.

Kan du det?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-21 13:58
Ursprungligen av zinned:

Japp, har prövat detta lite nu och det funkar bra - förutom en grej.

Jag kan från och till mail, safari etc mellan enheterna och när det gäller samtal så ringer det i alla enheter och jag kan ringa ut från alla enheter. Jag kan flytta ett samtal från iPad till iPhone MEN jag kan inte flytta ett samtal från iPhone till iPad.

Kan du det?

Nej jag kan inte det men frågan är om man ens ska kunna det?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-21 13:59
Ursprungligen av mattiL:

Hmm, Handoff syns inte i Inställningar på min MBP, kanske denna Mid 2010 har för gammal Bluetooth-version?
Men det funkar mellan min iPad Mini och iPhone 5S.

Du har garanterat för gammal hårdvara. Den måste ha BT 4.0 low energy.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-09-21 13:59

Tydligen behövs Bluetooth LE för att Handoff ska fungera, finns inte på MBP Mid 2010 verkar det som.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-21 14:41
Ursprungligen av lappen71:

Nej jag kan inte det men frågan är om man ens ska kunna det?

Varför ska man inte kunna det? Kan man på ena hållet så kan man väl på andra?

Ursprungligen av reboot81:

Och din lösning är iTunes Presentkort som finns att köpa nästan överallt?

Ja, den löser ju detta problem. Men du kan inte betala i pumpen på Preem eller på Dustinhome med iTunes-presentkort.

Nåja, helt klart är att det finns kvalitetsbrister och saker som inte fungerar helt optimalt i denna release

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2014-09-21 16:03

Vad krävs det för att Handoff ska fungera? Har inte tänkt på det då jag trodde att man måste ha Yosemite också. Räcker det med Wifi på typ iPhone och iPaden och börja skriva ett mail på en av enheterna? Eller ska man ha BT igång också?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-09-21 16:08

Bluetooth LE behövs också, och du ska använda samma iCloud-konto på båda enheterna.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-21 17:27
Ursprungligen av zinned:

Varför ska man inte kunna det? Kan man på ena hållet så kan man väl på andra?

Därför att det inte finns någon regelrätt telefonapp som på iPhone.
Jag ser ingen anledning att gå från iPhone till iPad för i praktiken svara man på sin iPad när man inte har sin iPhone tillgänglig.
Att prata i sin iPad är ett komplement och att när man åter är i närheten går över till iPhone.
Nu spekulerar jag men det är kanske så dom har tänkt

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-21 17:32
Ursprungligen av zinned:

Varför ska man inte kunna det? Kan man på ena hållet så kan man väl på andra?

Det går inte att gå från iPhone till OS X heller.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-21 18:08
Ursprungligen av matssoderstrom:

Visst fungerar iCloud Photo Library https://www.dropbox.com/sc/zhpn34odh6e4gz1/AA...

-Har du iCloud Drive aktiverat?

Ursprungligen av reboot81:

-Har du iCloud Drive aktiverat?

Ja

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2014-09-21 18:52
Ursprungligen av mattiL:

Bluetooth LE behövs också, och du ska använda samma iCloud-konto på båda enheterna.

Med andra ord krävs det att Wifi och BT är igång på båda enheterna? Får prova och se. Läste på Apples hemsida innan och såg inget om vad som krävs vara igång. Båda enheterna har samma iCloud konto och iOS 8 just nu.

Bevaka tråden