Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac träffade medlemmar i Stockholm

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Under fredagen träffades redaktionen och ett gäng medlemmar för en 99mac‑pub i Stockholm. Här är bilderna från kvällen.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-19 23:25

Ni verkar ha haft det trevligt iaf Ni får säga till åtminstone mig och @Capeman om ni kommer till Malmö framöver.

Btw, jag trodde man fick resultatet av quizen direkt när man var klar...olidligt att behöva vänta tills efter helgen

Ursprungligen av zinned:

Ni verkar ha haft det trevligt iaf Ni får säga till åtminstone mig och @Capeman om ni kommer till Malmö framöver.

Btw, jag trodde man fick resultatet av quizen direkt när man var klar...olidligt att behöva vänta tills efter helgen

Klart vi hojtar nästa gång vi är söderut! Det här får vi göra om!

Ja, jag hade hoppats på att det skulle gå, får fundera ut nått om vi ska göra fler quiz. Får kanske komma med facit lite snabbare, inte meningen att hålla er på sträckbänken.

Tror inte det gick så bra i den där quizen. Har ju läst biografin o en del andra böcker men just nu var alla dessa kunskaper som bortblåsta :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-20 15:37

Var riktigt trevligt att träffa 99macare afk, och snacka lite och ta några öl lyckades även få tredje pris, ett par hörlurar, en bärbar iPhone högtalare, sen tog jag en mössa och ett klistermärke och ett Cooler Master iPhone fodral som skulle kastat efter att redaktionen hade städat drog till Webhallen mot Nvidia Game24 senare, men där var det mest bara trångt och drygt, så jag drog och drack några öl med några polare på Krogen ACE istället och sen drog jag hem o sov rätt gott

hoppas på fler 99mac pubar i Stockholm som man kan vara med på då man har tid och ork

Här kommer de rätta svaren!

Fråga 1:
X. Ronald Wayne var Apples tredje grundare.

Fråga 2:
2. Atari var det företag Steve Jobs arbetade på innan han grundade Apple.

Fråga 3:
X. Rob Janoff designade den klassiska Apple-loggan.

Fråga 4:
2. Hela sju personer har faktiskt varit CEO för Apple. I ordning:
1977 - 1981: Michael Scott
1981 - 1983: Mike Markkula
1983 - 1993: John Sculley
1993 - 1996: Michael Spindler
1996 - 1997: Gil Amelio
1997 - 2011: Steve Jobs
2011 - nu: Tim Cook

Fråga 5:
X. Apples första företagsköp var mjukvaruföretaget Network Innovations.

Fråga 6:
X. Huvudgatan som privata Infinite Loop ansluter till heter Mariani Avenue.

Fråga 7:
X. Apples andre VD Mike Markkula låg bakom citatet.

Fråga 8:
X. Steve Jobs reste till Indien 1974.

Fråga 9:
2. Apples första europeiska butik öppnade i London 2004.

Fråga 10:
X. Steve Wozniak föddes i San Jose.

Fråga 11:
2. Apples egna popsång heter "We are Apple (Leading the Way)

Fråga 12:
2. Epple av norska gruppen Röyksopp har inte använts i reklamfilm för någon Apple-produkt. Däremot var den introlåten under installationen av OS X 10.3 Panther.

Fråga 13:
1. Speed of Sound med Coldplay blev låt nummer 1 miljard att säljas på Itunes Store. Låten köptes av sextonårige Aex Ostrovsky, Michigan. Han fick ett telefonsamtal från Steve Jobs och ett pris bestående av tio stycken Ipod, en Imac, ett stipendium och ett Itunes presentkort på 10 000 dollar.

Fråga 14:
X. Ridley Scott regisserade den kända reklamfilmen för Macintosh 1984.

Fråga 15:
X. Richard Dreyfuss läste upp texten "The Crazy Ones" i TV-reklamerna. En version med Steve Jobs själv som röst spelades också in, men användes inte.

Fråga 16:
X. Alexis "Lex" Murphy i filmen Jurassic Park använder inte en Apple-produkt. Hon använder dock en dator med Unix.

Fråga 17:
X. 2006 lanserades de första Mac-datorerna med Intel-processorer.

Fråga 18:
X. Den första publika betaversionen av OS X hade kodnamnet "Kodiak", vilket är en björn.

Fråga 19:
X. Spelet Crystal Quest var det första Mac-spelet med stöd för färgskärm.

Fråga 20:
2. Itunes har sitt ursprung i musikprogrammet Soundjam MP som köptes av Apple.

Fråga 21:
X. A5-processorn har använts i flest olika modeller, nämligen Ipad 2, Iphone 4S, Apple TV (gen 2), Ipod Touch (gen 5) samt Ipad Mini. Räknar vi dessutom in varianten A5X får vi också den tredje generationens Ipad.

Fråga 22:
2. Ipod Shuffle (första generationen) var den första Apple-produkt som använde Flashlagring - hela 512mb.

Fråga 23:
1. Kalkylprogrammet Excel släpptes först i en Mac-version.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-22 12:21
Ursprungligen av jakobnilsson:

Här kommer de rätta svaren!

Kanon!

Nu saknas bara en redovisning av ens eget resultat, när kommer det eller var kan man se det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-22 12:28

Neeej! Jag har ju spoiler-spolat mig förbi inlägget med svar här ovan för att jag tänkte göra quizet senare, men nu är det stängt! Har ni möjlighet att öppna det igen, eller lägga in frågorna först i tråden?

Ursprungligen av IngoX:

Neeej! Jag har ju spoiler-spolat mig förbi inlägget med svar här ovan för att jag tänkte göra quizet senare, men nu är det stängt! Har ni möjlighet att öppna det igen, eller lägga in frågorna först i tråden?

Absolut - nu är det öppet igen!

1
Bevaka tråden