Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Navigera sig fram i en dialogruta via tangentbordet

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle behöva hjälp med:
Vad är det för tangentbords-kommandon för att flytta sig framåt/bakåt till olika val i en dialogrutan?
Samt att jag inte hittar tangenten med en ring och pil för som används för "tvångsavsluta"

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-18 19:21
Ursprungligen av calinou:

Jag skulle behöva hjälp med:
Vad är det för tangentbords-kommandon för att flytta sig framåt/bakåt till olika val i en dialogruta?
Samt att jag inte hittar tangenten med en ring och pil för som används för "tvångsavsluta"

Tabb / ⇧ + Tabb. Enter/Escape.

Ring med pil? Var har du sett den?

Ursprungligen av reboot81:

Tabb / ⇧ + Tabb. Enter/Escape.

Ring med pil? Var har du sett den?

Tack för svaret.
Jag skulle behöva veta hur man flyttar sig bakåt också.

ps: det blev lite fel eftersom jag tog en skärmdump och då blir det en annan kombination. Fast ringen med pilen är med oavsett......

Senast redigerat 2014-09-18 20:11
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-18 20:10

⎋ = Escape.
Vilka symboler OS X använder.

Provade du ⇧ + Tabb?

Ursprungligen av reboot81:

⎋ = Escape.
Vilka symboler OS X använder.

Provade du ⇧ + Tabb?

Tack för lathunden! Var hittar man bakåt-tabb?
Jag provade och det fungerar inte optimalt.....

Ursprungligen av calinou:

Tack för lathunden! Var hittar man bakåt-tabb?
Jag provade och det fungerar inte optimalt.....

Se inlägg 4

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-18 20:36
Ursprungligen av calinou:

Tack för lathunden! Var hittar man bakåt-tabb?
Jag provade och det fungerar inte optimalt.....

Nej men det fungerar, ibland. Beror på hur gränssnittet i det aktuella programmet är designat. Tyärr har OS X en hel del att önska vad gäller tangentbordsnavigering, tex går det inte navigera upp i menyer med tangentbordet likt det alltid har gjort på Windows.
Tack och lov är Apples möss och trackpads så smidiga och precisa.

  • Medlem
  • 2014-09-18 20:56
Ursprungligen av calinou:

Jag skulle behöva hjälp med:
Vad är det för tangentbords-kommandon för att flytta sig framåt/bakåt till olika val i en dialogrutan?

Du måste först aktivera tangentbordsfokus för alla reglage. Det gör du i Systeminställningar > Tangentbord > Kortkommandon

Se till att Alla reglage är valt längst ner, och inte Endast textrutor och listor. Du kan även växla mellan dessa två inställningar direkt med ctrl + F7.

När du gjort detta kommer du se att två markeringar används på knappar. Exempel:

Starta om är markerat med en färg runt om knappen, medan Stäng av är markerat med en ifyllning. För att trycka på den förstnämnda (runt om) trycker du mellanslag, medan retur/enter används för den andra (ifyllda). "Runt om"-markeringen kan flyttas med tabb och skift + tabb, medan ifyllningsmarkeringen inte kan flyttas. Om en dialogruta har Avbryt eller liknande brukar också Escape-knappen fungera.

Ursprungligen av reboot81:

Nej men det fungerar, ibland. Beror på hur gränssnittet i det aktuella programmet är designat. Tyärr har OS X en hel del att önska vad gäller tangentbordsnavigering, tex går det inte navigera upp i menyer med tangentbordet likt det alltid har gjort på Windows.
Tack och lov är Apples möss och trackpads så smidiga och precisa.

Jag håller inte med. Kan du ge något konkret exempel på vad Windows gör bättre för tangentbordsmänniskor? Då menar jag båda själva Windows och hur typiska program beter sig. EDIT: Vet inte riktigt vad du menar med navigera upp i menyer, menar du "hotkeys" som stryker under bokstäver när man trycker på alt?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-18 21:26
Ursprungligen av 8645:


Jag håller inte med. Kan du ge något konkret exempel på vad Windows gör bättre för tangentbordsmänniskor? /…/Vet inte riktigt vad du menar med navigera upp i menyer, menar du "hotkeys" som stryker under bokstäver när man trycker på alt?

Precis, det går att göra allt i menyerna med hjälp av tangentbordet genom alt-knappen. Säg att jag vill upp i en meny, men kommer inte ihåg kommandot. Då trycker jag alt och den bokstav som passar, tex A för arkivmenyn. Sen kan jag kläddra med pilarna och trycka enter, eller så väljer jag N för ny fil. Självklart går Ctrl + N snabbare, men vem kan lära sig alla kommandon?

Ursprungligen av 8645:

Du måste först aktivera tangentbordsfokus för alla reglage. Det gör du i Systeminställningar > Tangentbord > Kortkommandon

Se till att Alla reglage är valt längst ner, och inte Endast textrutor och listor. Du kan även växla mellan dessa två inställningar direkt med ctrl + F7.

När du gjort detta kommer du se att två markeringar används på knappar. Exempel:

http://i.imgur.com/C5s2ses.png

Starta om är markerat med en färg runt om knappen, medan Stäng av är markerat med en ifyllning. För att trycka på den förstnämnda (runt om) trycker du mellanslag, medan retur/enter används för den andra (ifyllda). "Runt om"-markeringen kan flyttas med tabb och skift + tabb, medan ifyllningsmarkeringen inte kan flyttas. Om en dialogruta har Avbryt eller liknande brukar också Escape-knappen fungera.

Jag håller inte med. Kan du ge något konkret exempel på vad Windows gör bättre för tangentbordsmänniskor? Då menar jag båda själva Windows och hur typiska program beter sig. EDIT: Vet inte riktigt vad du menar med navigera upp i menyer, menar du "hotkeys" som stryker under bokstäver när man trycker på alt?

Tack så väldigt för dina förklaringar. Jag hade ingen bock där för reglaget.

Ursprungligen av reboot81:

Precis, det går att göra allt i menyerna med hjälp av tangentbordet genom alt-knappen. Säg att jag vill upp i en meny, men kommer inte ihåg kommandot. Då trycker jag alt och den bokstav som passar, tex A för arkivmenyn. Sen kan jag kläddra med pilarna och trycka enter, eller så väljer jag N för ny fil. Självklart går Ctrl + N snabbare, men vem kan lära sig alla kommandon?

Jag håller med att det var enklare i MS-miljön. Jag brukade använda mig av alla tangentbordets-kommandon främst i MS Word. Det var väldigt enkelt och logiskt.

Kortkommandon finns även i MS Word för Mac. Dessa är så långt det är möjligt samma i båda operativsystemen.

Ursprungligen av hummel:

Kortkommandon finns även i MS Word för Mac. Dessa är så långt det är möjligt samma i båda operativsystemen.

Det finns tyvärr inte motsvarande....Som t ex här i MS Word som gör det mycket simpelt att navigera sig fram med Alt-tangenten för att öppna en meny och sedan använda sig av en bokstav på tangentbordet

  • Medlem
  • 2014-09-19 14:16
Ursprungligen av calinou:

Det finns tyvärr inte motsvarande....Som t ex här i MS Word som gör det mycket simpelt att navigera sig fram med Alt-tangenten för att öppna en meny och sedan använda sig av en bokstav på tangentbordet

Det stämmer att man på Mac får memorera kortkommandon. Jag inbillar mig att dessa åtminstone är mer konsekventa än i Windows, t.ex. är cmd + komma alltid inställningar och cmd + p skriva ut. I Windows har jag sett att ctrl + p använts för både inställningar och skriva ut.

Ett sätt att göra det smidigare att komma åt menyobjekten med tangentbordet utan att behöva memorera ett stort antal kortkommandon är att gå till Systeminställningar > Tangentbortd > Kortkommandon > Tangentbord och ställa in ett enkelt kortkommando för "Flytta fokus till menyfältet". Då kan du åtminstone navigera med piltangenterna och inledande bokstäver. I Safari t.ex. om menyraden är i fokus och du trycker på "i" hoppar du till Innehåll-menyn. Inte perfekt, men värt att testa.

Ett andra alternativ är att gå till Systeminställningar > Tangentbord > Kortkommandon > Programkortkommandon och ställa in ett enkelt kortkommando för Alla program > Visa hjälpmenyn. När du aktiverar hjälpmenyn kan du söka efter och trycka på menyobjekt utan att behöva bläddra bland menyer.

Ett tredje, mer extremt sätt är att ladda ner ett program som Quicksilver som har en liknande funktion som den sökbara hjälpmenyn, dvs. att man kan söka efter menyobjekt i aktuellt program. En stor fördel med ett sådant program är att det lär sig med tiden vilka menyobjekt du föredrar. Så i början kanske en sökning på "visa" i Safari får "Visa bokmärkesfältet" som första träff, medan det efter ett tag blir "Visa statusfältet" eftersom du oftare väljer det. Så småningom räcker det kanske med att skriva "vi" för att Quicksilver ska fatta vilket menyobjekt du är ute efter.

EDIT:

Ursprungligen av reboot81:

Precis, det går att göra allt i menyerna med hjälp av tangentbordet genom alt-knappen. Säg att jag vill upp i en meny, men kommer inte ihåg kommandot. Då trycker jag alt och den bokstav som passar, tex A för arkivmenyn. Sen kan jag kläddra med pilarna och trycka enter, eller så väljer jag N för ny fil. Självklart går Ctrl + N snabbare, men vem kan lära sig alla kommandon?

Man behöver ju inte lära sig alla kortkommandon. Jag håller med om att Windows system med alt-knappen fungerar bra om man är ute efter sällan använda menyobjekt som har obskyra eller inga kortkommandon. Ditt exempel med ctrl + n är väl inte särskilt bra: vissa kortkommandon används mer ofta än andra och dessa följer oftast formen cmd + enkel bokstav och är konsekventa i de flesta program. T.ex. cmd + n för något nytt, cmd + p för skriva ut, cmd + q för avsluta, cmd + w för att stänga fönster, cmd + s för att spara osv.

Senast redigerat 2014-09-19 14:26
1
Bevaka tråden