Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Windows XP på usb minne via boot camp

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Det är så att jag skulle vilja ha Windows XP på min MacBook Air 2012 men den har bara en 60GB SSD. Så jag undrar om det är möjligt att installera det på ett usb minne istället?
Tack på förhand
//Marcus

Det går bra, men windows kommer inte att gå snabbt.

Försökte idag att installera det via bootcamp men den säger att det är endast Windows 7.
Någon som vet om man kan komma runt detta?

Går det inte lika bra med Windows 7 eller 8?
XP har ju längre inget stöd från Microsoft.

Vill du verkligen installera XP så finns det ett antal guider på youtube hur du gör.

  • Medlem
  • Boden
  • 2014-10-02 16:55

Jag har en liknande fråga. Jag funderar på att installera windows 8 på min mac för att kunna testa hemsidor i Internet Explorer. Det är allt jag kommer använda windows till.

Kan jag installera windows på ett USB minne och köra parallellt med OS X med parallells desktop?

Här är USB minnet jag isf tänkte köpa och installera windows på: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutr...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-02 17:20
Ursprungligen av jensm:

Jag har en liknande fråga. Jag funderar på att installera windows 8 på min mac för att kunna testa hemsidor i Internet Explorer. Det är allt jag kommer använda windows till.

Kan jag installera windows på ett USB minne och köra parallellt med OS X med parallells desktop?

Här är USB minnet jag isf tänkte köpa och installera windows på: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutr...

Det ska gå bra. Fördelen med virtualiseringsmjukvara som Parallels Desktop är att du inte behöver en separat bootcamp-partition utan kör Windows från en skivavbildsfil som kan flyttas vart som helst. Windows blir naturligtvis snabbare om du väljer att köra från den interna hårddisken än via USB-gränssnitt.

Ren Windowsbootning via Bootcamp som trådskaparen frågade om blir alltid lite krångligare om man inte vill ha det på en partition på den interna HD:n.

Ursprungligen av jensm:

Jag har en liknande fråga. Jag funderar på att installera windows 8 på min mac för att kunna testa hemsidor i Internet Explorer. Det är allt jag kommer använda windows till.

Kan jag installera windows på ett USB minne och köra parallellt med OS X med parallells desktop?

Här är USB minnet jag isf tänkte köpa och installera windows på: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutr...

Du vill inte köra Windows 8 på bara 16GB.

Citat:

Windows 8.1
If you want to run Windows 8.1 on your PC, here's what it takes:

Processor: 1 gigahertz (GHz) or faster with support for PAE, NX, and SSE2 (more info)

RAM: 1 gigabyte (GB) (32-bit) or 2 GB (64-bit)

Hard disk space: 16 GB (32-bit) or 20 GB (64-bit)

Graphics card: Microsoft DirectX 9 graphics device with WDDM driver

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/...

  • Medlem
  • Boden
  • 2014-10-02 17:51

Det finns tydligen något i Parallels som heter "test environments" där man kan ladda ner och köra olika versioner av IE utan att behöva installera windows. Smidigt.

  • Medlem
  • 2014-10-02 22:00

En fråga till er som kan detta med Windows på Mac...
Man kan inte ändra från VMware till Boot Camp utan en ny licens av Windows va? MS uppfattar väl det som två olika "datorer"?

Ursprungligen av Dalle:

En fråga till er som kan detta med Windows på Mac...
Man kan inte ändra från VMware till Boot Camp utan en ny licens av Windows va? MS uppfattar väl det som två olika "datorer"?

Efter byte så är det bara att ringa MS talsvar och aktivera produkten igen.

  • Medlem
  • 2014-10-02 22:22
Ursprungligen av keptang:

Efter byte så är det bara att ringa MS talsvar och aktivera produkten igen.

Var ringer jag? Hur funkar det? Funkar inte på OEM licenser misstänker jag?

Ursprungligen av Dalle:

Var ringer jag? Hur funkar det? Funkar inte på OEM licenser misstänker jag?

Du får upp ett nummer på skärmen (020-nummer har jag för mig) och ringer till ett svenskt nummer med talsvar, knappar in några siffror och får sen några tillbaka som du knappar in så är allt grönt sen.

OEM-licenser är låsta till OEM-leverantören tror jag (UEFI) och funkar troligen inte på samma sätt (inte provat dock).

1
Bevaka tråden