Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera inte till Icloud Drive direkt

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ikväll släpper Apple en första publik version av IOS 8 och med det kommer användarna att få frågan om de vill börja använda Icloud Drive, för en del användare finns det skäl att avvakta.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2014-09-17 16:36
Ursprungligen av Redaktionen:

Ikväll släpper Apple en första publik version av IOS 8 och med det kommer användarna att få frågan om de vill börja använda Icloud Drive, för en del användare finns det skäl att avvakta.

Läs hela artikeln här

Hur är det för dem med pc och win 7?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-09-17 16:38

Och hur är det om man kör 10.10 beta?

Hej,

Jag kör 10.10 och det fungerar fint. Typ som dropbox. Dock finns det ingen APP till IOS8 som gör man kommer åt filerna än.

Ursprungligen av Json_81:

Och hur är det om man kör 10.10 beta?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-17 20:32
Citat:

För alla som synkroniserar sina IOS-enheter med datorn är det bäst att låta bli och välja "Inte nu" då Icloud Drive bara fungerar med enheter som har antingen IOS 8 eller OS X Yosemite.

Vad menas? Är det något som går sönder i synkningen om man aktiverar iCloud drive, eller är det bara det att det inte går att utnyttja fullt ut förrän Yosemite? Och vilken typ av synkning avses? Lite luddigt förklarat...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-17 20:51

Jag tolkar det som att man bara inte kommer åt filerna från OS X eftersom funktionen finns först i Yosemite.

Jag känner ingen stress så jag har inte aktiverat det.

Däremot så fungera synkningen mot iCloud.com, vilket är en liten hjälp tillsvidare.

Ursprungligen av _empty:

Hej,

Jag kör 10.10 och det fungerar fint. Typ som dropbox. Dock finns det ingen APP till IOS8 som gör man kommer åt filerna än.

Pages, Numbers och Keynote gör det.

Hej,

Ja men övriga filer. Antar en app kommer så man kan se alla filer på iCloud drive?

Ursprungligen av BlackSmp:

Pages, Numbers och Keynote gör det.

Ursprungligen av _empty:

Hej,

Ja men övriga filer. Antar en app kommer så man kan se alla filer på iCloud drive?

Kanske.

Ursprungligen av macki81:

Hur är det för dem med pc och win 7?

Apple har släppt Icloud för Windows.

Ursprungligen av Vassius:

Vad menas? Är det något som går sönder i synkningen om man aktiverar iCloud drive, eller är det bara det att det inte går att utnyttja fullt ut förrän Yosemite? Och vilken typ av synkning avses? Lite luddigt förklarat...

Det menas att om du synkar dokument mellan en Mac med Mavericks och en Iphone med IOS 8 så kommer det inte att gå att nå dokumenten i Macen om du aktiverar Icloud Drive.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Det menas att om du synkar dokument mellan en Mac med Mavericks och en Iphone med IOS 8 så kommer det inte att gå att nå dokumenten i Macen om du aktiverar Icloud Drive.

Gäller det "lösa" dokument/filer? Eller alla typer av filer? Eller bara de som har en koppling till någon app/program? Eller påverkar det andra typer av synkningar mellan iPhone/iPad/Mac? jag får erkänna att jag inte riktigt begriper vad som är "faran". Riskerar man att förlora eller tappa någonting på något sätt? Eller är det bara det att man inte kommer åt exakt allt på Macen?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-19 16:28
Ursprungligen av erro67:

Gäller det "lösa" dokument/filer? Eller alla typer av filer? Eller bara de som har en koppling till någon app/program? Eller påverkar det andra typer av synkningar mellan iPhone/iPad/Mac? jag får erkänna att jag inte riktigt begriper vad som är "faran". Riskerar man att förlora eller tappa någonting på något sätt? Eller är det bara det att man inte kommer åt exakt allt på Macen?

Sex stycken frågor? Hade det inte varit enklare för oss att dela upp dom i flera inlägg

Det är ingen som vet exakt hur iCloud Drive kommer fungera i framtiden förutom Apple själva.
Men som det fungerar nu kan du lägga vilka filer i iCloud Drive mappen och det laddas upp.
Lägger du dit en dmg-fil så är det inget du kan se med din iOS-enhet eftersom iOS kan inte hantera dmd eller någon fil-app för att browsa.
Problemet att aktiverar det nu är att har du Mavericks och iOS 8 så kommer du tappa synken mellan enheterna.
För iCloud och iCloud Drive är två skilda funktioner och det går inte att återgå.

Aktiverar du iCloud Drive är det inget som försvinner utan du kommer fortfarande åt dokumenten med Pages mm från din iOS-enhet.

För att slippa strul så ska man INTE aktivera det om man inte kör med Yosemite.

Fler frågor?

Idag har jag inga "dokument" eller "filer" sparade i iCloud, alltså inget som jag själv lagt där eller sparat från Pages eller liknande. Däremot så använder jag förstås iCloud för bildström, backup, synkade kalendrar och anteckningar m.m. Påverkas dessa saker av iCloud drive?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-09-21 09:16

Jag gjorde då 'missen' att uppgradera utan att köra Yosemite i min MBA. Jag hade några kortkommandon inlagda som jag har använt regelbundet när jag skriver meddelanden men dom är nu borta. Detta är ju skapligt lindrigt men jag undrar självklart om det kan vara fler saker som kan ha 'försvunnit'?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2014-10-20 14:00

Hej! Jag har nu Yosemite på min MBPr 13 och aktiverat iCloud Drive på alla enheter. Märkte idag efter jag skrivit ett dokument i pages på iPaden och sparat i iCloud Drive att jag inte komma åt det på datorn. Själva "mappen" iCloud Drive i finder går inte att gå in i. Händer inget när jag klickar på den. Ska det va så?
Loggar jag in på iCloud så ser jag dokumentet där, likaså på min pc via iCloud drive.
Med vänlig hälsning, Kevin

1
Bevaka tråden