Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC-grafikkort in 2010 Mac Pro. Done.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet inte hur välspritt detta är, men sedan ett tag så har man en hel del möjligheter när det gäller nya grafikkort till "gamla" Mac Pro.

Man kan välja både på NVIDIA och ATI* kort, och det är i stort sett bara att köpa och trycka i det. Mac Rumors har en del information i sitt MacPro-forum och det kan löna sig att läsa på.

Det första kortet jag testade, ett ATI* XFX R9 280X fungerade inte. Jag tror det har en speciell PC BIOS som en "feature". Hur som helst så funkade inte det kortet direkt ur lådan. Försök två gick bättre: MSI R9 280X 3GB. Fungerar direkt utan något strul. Det enda man inte får är boot-skärmen. Vill man ha den så måste man flasha kortet.

Jag valde mitt kort baserat på att det inte kräver för mycket effekt. Mac Pron skall klara 225W, men kliver man upp på de allra värsta korten idag så kräver de mer. Om grafikkortet behöver 2st 8-pins PCIe-kablar så skall man låta det vara, om man inte tänker tillhandahålla extra ström. Mitt behöver en 6:a och en 8:a, men det medföljer en 6 till 8 adapter och det fungerar bra med den.

Mitt kort är fabriksöverklockat, men håller sig ändå inom rimliga gränser. För att testa min setup så körde jag några bechmarks som Bare Feats också använder (så jag har något att jämföra med). Här är mina resultat:

LuxMark 2 complex Room Scene: 1249p
Valley Extreme Preset (OpenGL): 45fps
Valley ExtremeHD Preset: 36fps

Detta är på min 2010 6-core 3.33GHz Mac Pro.

*Med ATI avses AMD

Senast redigerat 2014-09-16 00:02

…och anledningen att jag inte valde ett CUDA-baserad NVIDIA-kort, är att det inte är helt klart hur bra de fungerar med 4k-upplösningar och två skärmar på min dator, samt att ATI är ju det Apple själva optimerar mot i FCPX (som jag använder mycket) och att DaVinci Resolve numera fungerar fint med OpenCL.

ATI kändes lite tryggare.

R9 280X (HD 7970 är samma kort egentligen, kan skilja lite på klockhastigheter) är ett väldigt prisvärt kort.

ATI heter AMD sen 2010 (AMD köpte ATI 2006 och behöll namnet till 2010).

Ursprungligen av keptang:

ATI heter AMD sen 2010 (AMD köpte ATI 2006 och behöll namnet till 2010).

Haha, ja det har du rätt i. Det bevisar väl ungefär hur länge sen det var som jag byggde mina egna PCs… Jag kommer nog ha svårt att vänja mig vid AMD-namnet när det gäller grafikkomponenterna, men en vänlig knäpp på näsan är en bra början.

Precis som du säger så är kortet väldigt likt 7970. Det är väl re-brandingen som gör att de kan hålla bra priser sett till prestanda.

Man kan som sagt trycka i lite vad man vill, men i detta fallet ville jag ha en helt intern lösning som var hyfsat billig, klar direkt ur lådan, samt kunde erbjuda 4k@60Hz och kännas lite framtidssäkert när det gäller kompatibiliteten.

Ja, AMD/ATI, har också svårt att säga rätt ibland.
Väldigt bra kort för en relativt liten peng om man vill ha lite fart.

Kör själv på ett R9 280X (ASUS Radeon R9-280X DirectCU II TOP).

  • Medlem
  • Gotland
  • 2014-10-16 10:10

Tack för all den här informationen, vilken kommer väldigt lägligt då grafikkortet (8800GT) i min Mac Pro 3,1 (2008) nyligen har givit upp.

Mac-korten kostar ju en arm och ett ben. Här i Holland där jag bor kostar HD 7950 519€ och det gamla 5770 320€. Man får ganska bra PC-kort för det. Så jag letar alternativa lösningar.

Problemet är att jag skulle vilja ha boot-skärm och att jag endast har en full-length slot tillgänglig (har en Sonnet Tempo Pro i den andra). Jag använder Photoshop CS 6.

Vore väldigt tacksam för rekommendationer på PC-kort som borde funka out of the box (oflashat) i mitt system (kör Mavericks) och på nåt gammalt Mac-kort som passar i en av de korta slotsen. Det känns verkligen som en djungel med alla alternativ.

Stort tack på förhand
Philip

1
Bevaka tråden