Apple dragit över 9000!

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag betalade min frus nya Macbook Air i går och nu ser jag att Apple dragit ytterligare 9444,25:-.
Det går heller inte att gå in på Apple store för att få tag i ett supportnummer just nu.

Det låter orimligt att jag blivit utsatt för ett brott då dragningen är samma dag som dragningen för datorn jag verkligen beställde men jag funderar fortfarande på att Polisanmäla. Jag får som sagt inte tag i Apple för råd.

Någon som varit i samma sits och har ett bra tips?
Jag har naturligtvis flyttat över kapitalet så mitt konto är tomt utifall att fler dragningar sker.

0771199519

Gissar på att de har stängt.

Tack. Ja såklart. Sömnbrist till 9.00 när de öppnar.

• Medlem
  • 2014-09-09 20:11

Beställde du via Apples hemsida? Den första dragningen var inte en reservation, och den andra när de drog pengarna?

Lugn och fin, ring Apple imorgon bara.

Tror det handlar om reservation och sen en riktig dragning som @Dalle är inne på. Så har det alltid varit när jag beställt från Apple om jag minns rätt.

Ursprungligen av keptang:

Lugn och fin, ring Apple imorgon bara.

Tror det handlar om reservation och sen en riktig dragning som @Dalle är inne på. Så har det alltid varit när jag beställt från Apple om jag minns rätt.

De har ju dragit summan för datorn plus den här summan. Med några timmars mellanrum dessutom.
Man har ju en del annat som ska betalas också så Apple kan ju inte godtyckligt dra över 9000:-??
Första dragningen är för datorn, ca 11-12kkr. och andra är alltså denna.

Som sagt, ring Apple imorgon bara så löser det sig.

Ok, tack för råden.
Hoppas det löser sig och hoppas att de har en ruskigt bra förklaring.

• Medlem
  • 2014-09-09 21:17
Ursprungligen av kenta777:

Ok, tack för råden.

Har de gjort fel så ska de ställa det till rätta bums. Inget snack om saken.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-09 21:37

Ok, tack för råden.

Om Apple verkligen har snurrat till det och det inte är en reservations grej så gå för en kompensation av något slag

Lycka till det fixar sig nog i morgon ska du se .

Enligt den mycket trevliga kundtjänsten så är det ett för Apple vanligt fel att de reserverar felaktiga belopp. De skulle försöka rätta till mitt ärende under dagen.

Jag tycker det är beklämmande att de inte har bättre ordning än så.
Här sitter man och får ta av sparpengarna för att tanka och handla lunch ... Jag skulle vilja gå vidare med det här men vet inte riktigt hur.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-10 12:09

Enligt den mycket trevliga kundtjänsten så är det ett för Apple vanligt fel att de reserverar felaktiga belopp. De skulle försöka rätta till mitt ärende under dagen.

Här sitter man och får ta av sparpengarna för att tanka och handla lunch ... Jag skulle vilja gå vidare med det här men vet inte riktigt hur.

Gå vidare och göra vad? Släpp det och gå vidare.
Tänk om jag skulle posta på forum alla gånger det dragits dubbelt på mitt kort.

Ursprungligen av lappen71:

Gå vidare och göra vad? Släpp det och gå vidare.
Tänk om jag skulle posta på forum alla gånger det dragits dubbelt på mitt kort.

att inte reagera när något så allvarligt som detta händer är anmärkningsvärt. Apple tömde mitt konto otillbörligen och enligt deras kundtjänst händer det ofta.

På skoj kan man vända på steken. Jag reserverar otillbörligen pengar ofta på olika företagskonton. Skulle företagen acceptera och bara släppa?

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-10 12:26

att inte reagera när något så allvarligt som detta händer är anmärkningsvärt. Apple tömde mitt konto otillbörligen och enligt deras kundtjänst händer det ofta.

På skoj kan man vända på steken. Jag reserverar otillbörligen pengar ofta på olika företagskonton. Skulle företagen acceptera och bara släppa?

Du HAR reagerat genom att kontakta Apple och skrivit här.
Vad mer kan du göra? Kontakta tidningen och berätta om detta hemska i-lands problemet
Du kommer få tillbaka pengarna så det är ingen större fara skedd.

Kontakta din bank. Tar Apple inte sitt ansvar begär du en kortreklamation.

Ursprungligen av lappen71:

Du HAR reagerat genom att kontakta Apple och skrivit här.
Vad mer kan du göra? Kontakta tidningen och berätta om detta hemska i-lands problemet
Du kommer få tillbaka pengarna så det är ingen större fara skedd.

Nja, jag är inte typen som vill gråta ut. Däremot gillar jag inte när företag har konstiga saker för sig.

Ursprungligen av John A:

Kontakta din bank. Tar Apple inte sitt ansvar begär du en kortreklamation.

Tack för tipset. Jag har noll koll på hur man kan göra så det är uppskattat med lite info.

För övrigt kan jag meddela att Apple lovade att fixa detta direkt men det har gått ytterligare en tid och jag lever fortfarande på sparpengarna. Tomt på kontot.

Jag hade haft förståelse om det var en dubbelbokning av pengar men det är en helt 'random' siffra de tagit extra så jag har svårt att se logiken.

Jag ska stöta på kundtjänst igen om en stund och sedan har de till måndag på sig.

Hela 'affären' har förtaget det roliga med att köpa en ny kvalitetsdator från Apple.

inget konstigt här.. istället för 1$ reserverat blev det 1300$ sånt som händer
(skämtar naturligtvis...) sjukt irriterande/ska jag lita på er nästa gång-hade jag drivit det vidare till

Nja, jag är inte typen som vill gråta ut. Däremot gillar jag inte när företag har konstiga saker för sig.

Tack för tipset. Jag har noll koll på hur man kan göra så det är uppskattat med lite info.

För övrigt kan jag meddela att Apple lovade att fixa detta direkt men det har gått ytterligare en tid och jag lever fortfarande på sparpengarna. Tomt på kontot.

Jag hade haft förståelse om det var en dubbelbokning av pengar men det är en helt 'random' siffra de tagit extra så jag har svårt att se logiken.

Jag ska stöta på kundtjänst igen om en stund och sedan har de till måndag på sig.

Hela 'affären' har förtaget det roliga med att köpa en ny kvalitetsdator från Apple.

Du ska kontakta din kortutgivare. De gånger jag har fått felaktiga dragningar på mitt kreditkort (American Express) har jag ringt till deras kundtjänst och de har direkt tagit tag i saken. Inom en dag eller så har de kommit tillbaka med ett kreditmeddelande. Jag har aldrig kontaktat den som gjort den felaktiga dragningen.

I ditt fall verkar det som att du betalat med bankkort el.likn. och då ska du dra det via din bank. De kommer att begära in uppgifter från Apple där de ombeds bevisa att du har beställt varor för sagda belopp. Om du bara beställt en sak så kan de rimligen inte bevisa den andra och därmed ska ditt konto krediteras.

Tyvärr får "den lilla människan" inte alltid högsta attention när de kontaktar ett företag som betett sig felaktigt. Därför är det bra att blanda in din mellanhand, dvs. din bank som lurats att ge pengar till ett företag som inte skulle ha dom.

• Medlem
  • Lund
  • 2014-09-11 20:00

Så som jag förstår det handlar det om en reservation. Har hänt mig med. Det enda jag gjorde var att ringa min bank och be dom släppa reservationen. Tog max 5 min sen var pengarna disponibla igen.

Ok, jag kollar med banken i morrn.
Kundtjänst var inte så hjälpsamma i dag. De hade ingen svenskspråkig till mig och den engelskspråkige var övertygad om att jag inte alls hade tomt på kontot eftersom de inte hade tagit pengarna. Hade inte koll på det där med reservation tydligen.

Är övertygad om att detta kommer att lösa sig, tack vare tips från er men jag vill fortfarande ha ett bra svar från Apple varför detta händer (ofta).

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-09-12 23:14

Vad sa banken?

• Medlem
  • International user
  • 2014-09-13 08:37

Jag tycker du ska kräva kompensation, t.ex. det du blir tvingad att leva på kredit. Kontakta konsument ombudsmannen.

• Administratör
  • Rotterdam
  • 2014-09-14 14:54

*** Sidospår rensat, tillbaks till ämnet nu ***

Mystiken tätnar .. Skämt åsido.
Jag ringde supporten igen och fick då höra att de inte alls kunde hjälpa till, tiden fick ha sin gång. Det hade jag dock redan räknat ut eftersom jag inte fick tillbaka pengarna så fort som den första på supporten lovade mig.

Jag tömde kontot på det sista när jag såg att Apple hade reserverat för mycket. I fredags, på morgonen så hade jag fått tillbaka 238:-. Några timmar senare hade de pengarna försvunnit och jag hade istället fått hela det överskridna beloppet.

Såg precis att Apple har flyttat fram leveransen med ca en vecka. Brukar de inte säga till? Jag har verkligen ingen lust att prata med den inkonsekventa supporten igen ...
1-3 arbetsdagar stod det men nu blir det nästan 11 dagar. Jag kanske blir uppring i morgon i ärendet.

Man har ju fått för sig att Apple ska vara något utöver det vanliga men än så länge så beter de sig som vilken halvusel webshop som helst.

Det " normala " av Apple - när det är en beställningsvara - är att reservera hela beloppet på studs. Är tiden över 7 dagar (tror jag ) släpps reservationen enligt lag - och pengarna syns igen på kontot. Några dagar senare är dom dragna slutgiltigt igen - så låt beloppet vara på kontot.
Mänskliga faktorn kan göra mycket i dessa sammanhang. Varje gång en ny iPhone lanseras - och folk beställer - händer samma sak. " Varan skickad men inga pengar dragna ( 2:a gången) - får jag den gratis?"
Var inte oroligt - dom tar betalt.

• Medlem
  • Trondheim
  • 2014-09-15 08:51

Mystiken tätnar .. Skämt åsido.
Såg precis att Apple har flyttat fram leveransen med ca en vecka. Brukar de inte säga till? Jag har verkligen ingen lust att prata med den inkonsekventa supporten igen ...
1-3 arbetsdagar stod det men nu blir det nästan 11 dagar. Jag kanske blir uppring i morgon i ärendet.
helst.

Har du gjort några modifieringar utifrån standarddatorn? 1-3 arbetsdagar gäller vanligtvis bara om man beställer den helt utan ändringar.

Ursprungligen av adress@mac:

Det " normala " av Apple - när det är en beställningsvara - är att reservera hela beloppet på studs. Är tiden över 7 dagar (tror jag ) släpps reservationen enligt lag - och pengarna syns igen på kontot. Några dagar senare är dom dragna slutgiltigt igen - så låt beloppet vara på kontot.
Mänskliga faktorn kan göra mycket i dessa sammanhang. Varje gång en ny iPhone lanseras - och folk beställer - händer samma sak. " Varan skickad men inga pengar dragna ( 2:a gången) - får jag den gratis?"
Var inte oroligt - dom tar betalt.

Det är helt ok att reservera beloppet - jag hade ju pengarna redo på kontot. Problemet är när dom tömmer hela kontot på till synes helt omotiverade belopp.

Ursprungligen av andas:

Har du gjort några modifieringar utifrån standarddatorn? 1-3 arbetsdagar gäller vanligtvis bara om man beställer den helt utan ändringar.

Standarddatorn skulle kunna skickas inom 24 timmar. Min konfiguration skulle skickas på 1-3 arbetsdagar.
Fick sms nyss att datorn var klar och skulle levereras på måndag om en vecka. Måste vara världens långsammaste fraktbolag?
Beställer ofta musik från Hongkong och ibland kolfiberdelar från samma stad och de brukar dyka upp på två dagar efter beställning.

Jag har dock lärt mig några grejer.
1. Inte betala med lönekontot
2. Inte köpa på nätet
3. Inte slösa tid på att ringa kundtjänst
4. Bra drag i detta forum med fina tips och idéer - tack!

I dag landade datorn hos mig.
Jag har googlat på Macbook Air mid 2014 och fått träffar.
Min Apple Protection Plan listar köpet som early 2014, samma när jag testar datorns serienummer på apple.com.

Om mid 2014 finns så borde jag rimligen fått en sådan? Nån av er som känner till om en sådan uppdatering finns?
(Nu gissar jag att jag trillat över gränsen för vad denna forumdel hanterar för frågor)

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-26 15:14

...Om mid 2014 finns så borde jag rimligen fått en sådan? Nån av er som känner till om en sådan uppdatering finns?...

Nej, det finns ingen MBA mid 2014.

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

Bevaka tråden