Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Iphone 6 kan få enhandsläge

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Iphone 6 uppges få ett speciellt enhandsläge för att underlätta textinmatning på de större skärmarna.

Läs hela artikeln här

Eftersom det är att nå med tummen tvärs över som kan vara kruxigt för mindre händer på stor skärm - men att tummen når en bra bit ovanför dagens tangetbord i luren - så gissar jag att - om detta rykte är sant - det blir ett tangentbord som bygger på höjden - på höger sida för högerhänta och vänster sida för vänsterhänta.

Tja - bara det inte blir samma lösning som Samsung har.. för då får jag skämmas ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-05 20:39
Ursprungligen av BlackSmp:

Tja - bara det inte blir samma lösning som Samsung har.. för då får jag skämmas ?

Och vad är Samsungs lösning..?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-05 20:47
Ursprungligen av xms67:

Och vad är Samsungs lösning..?

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=samsung+o...

Varför måste man kunna hantera telefonen med en hand (förutom att Apple har sagt det för x antal år sen)?
Om det är ett måste så är det jätteenkelt att bara låta bli att köpa en telefon som är större än vad man klarar av med en hand.

Förstår om man är enarmad, men det är det ganska få som är och personer som är det brukar vara helt enormt bra på att hantera situationer som kräver två händer/armar ändå.

Helt enkelt därför att jag vill kunna göra det. Ok?

Det har ingenting att göra med vad Apple har sagt eller gjort.

Men oavsett om jag vill det eller inte så tycker jag att Samsungs lösning är undermålig. Och det har fortfarande ingenting att göra med vad Apple har sagt eller gjort.

Du får gärna använda två händer om du vill men det kan finnas andra som faktiskt vill att det ska räcka med en.

Ursprungligen av BlackSmp:

Helt enkelt därför att jag vill kunna göra det. Ok?

Det har ingenting att göra med vad Apple har sagt eller gjort.

Men oavsett om jag vill det eller inte så tycker jag att Samsungs lösning är undermålig. Och det har fortfarande ingenting att göra med vad Apple har sagt eller gjort.

Du får gärna använda två händer om du vill men det kan finnas andra som faktiskt vill att det ska räcka med en.

Vet inte vem du svarar till men om det var till mig så tror jag att ett enhandsläge på en större telefon alltid kommer vara en mindre bra kompromiss.

Men vi får väl se på tisdag, jag kanske har fel.

Min labb når nog överallt även på en 4,7-tummare, men jag har föga nytta av det när min tumme är gigantisk och har en träffyta på en hektar...och dessutom är svårstyrlig Jag kommer aldrig någonsin att kunna hantera en smartphone med en hand - åtminstone när det gäller mera avancerat pillande (svara och ringa kan jag ju med en hand så klart). Jag tycker det ser mycket coolt ut när folk skriver så det ryker med en tumme...men det kommer jag aldrig att kunna...och detta är givetvis ett större problem än t.ex. kriget i Syrien.

Ursprungligen av BlackSmp:

Helt enkelt därför att jag vill kunna göra det. Ok?

Det har ingenting att göra med vad Apple har sagt eller gjort.

Men oavsett om jag vill det eller inte så tycker jag att Samsungs lösning är undermålig. Och det har fortfarande ingenting att göra med vad Apple har sagt eller gjort.

Du får gärna använda två händer om du vill men det kan finnas andra som faktiskt vill att det ska räcka med en.

Väldigt enkelt att lösa.
Köp en 4"-telefon, finns flera stycken från Apple (2st åtminstone) så slipper du oroa dig över att du inte kommer kunna hantera telefonen med en hand.

Ursprungligen av Demiurgen:

och detta är givetvis ett större problem än t.ex. kriget i Syrien.

Man skulle faktiskt kunna tro det.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-06 10:17
Ursprungligen av keptang:

Varför måste man kunna hantera telefonen med en hand (förutom att Apple har sagt det för x antal år sen)?
Om det är ett måste så är det jätteenkelt att bara låta bli att köpa en telefon som är större än vad man klarar av med en hand.

Förstår om man är enarmad, men det är det ganska få som är och personer som är det brukar vara helt enormt bra på att hantera situationer som kräver två händer/armar ändå.

För att det är enklare än att alltid behöva ockupera två händer?
Man kan använda den andra handen till annat, så svårt kan det väl inte vara att förstå

Ursprungligen av Anderlind:

Väldigt enkelt att lösa.
Köp en 4"-telefon, finns flera stycken från Apple (2st åtminstone) så slipper du oroa dig över att du inte kommer kunna hantera telefonen med en hand.

Och när de fasas ut... ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-07 12:29
Ursprungligen av Anderlind:

Väldigt enkelt att lösa.
Köp en 4"-telefon, finns flera stycken från Apple (2st åtminstone) så slipper du oroa dig över att du inte kommer kunna hantera telefonen med en hand.

Jaså? Inte visste jag att dessa hade samma prestanda och funktioner som de övriga.

Ursprungligen av zappee:

För att det är enklare än att alltid behöva ockupera två händer?
Man kan använda den andra handen till annat, så svårt kan det väl inte vara att förstå

En av många anledningar.

Ny video som sägs visa nya iPhone.

Tja...den är ju fulare än 5an...den fulaste iPhonen hittills sedan plastiga 3G. Men inte förrn jag håller en i handen så vet jag hur den egentligen är...Även när Apple har en sådan här estetisk svacka så slår dom fortfarande t.ex. Samsung Men det där med utstickande kameralins...herregud...att Ive accepterade den kompromissen (för optiska orsaker). Han håller nog på att gubba till sig...han också...dom flesta konstnärer tappar gnistan när dom blir äldre och mätta (alla kan ju inte vara Picasso).

  • Medlem
  • ?
  • 2014-09-09 13:22

? Det blir ingen hand till ratten när båda tummarna måste användas till telefonen. Alla bilar är inte lika lätta att styra med benen. Vi måste tänka på nollvisionen också. Ikväll är det final countdown, så det kanske löser sig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-09 16:19
Ursprungligen av mac+:

? Det blir ingen hand till ratten när båda tummarna måste användas till telefonen. Alla bilar är inte lika lätta att styra med benen. Vi måste tänka på nollvisionen också. Ikväll är det final countdown, så det kanske löser sig.

Är det där skon klämmer för alla enhands predikanter att kunna köra bil med en hand och sköta telefonen med den andra ? Lägg ner det bums !

Man ska inte köra bil och pilla på telefonen samtidigt.. finns väl handsfree om man vill snacka vilket är fullt tillräckligt för att någorlunda upprätthålla trafiksäkerheten.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-09 22:13
Ursprungligen av cubeis:

Är det där skon klämmer för alla enhands predikanter att kunna köra bil med en hand och sköta telefonen med den andra ? Lägg ner det bums !

Man ska inte köra bil och pilla på telefonen samtidigt.. finns väl handsfree om man vill snacka vilket är fullt tillräckligt för att någorlunda upprätthålla trafiksäkerheten.

Nej, skon klämmer vid att man vill kunna använda en hand hela tidne.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-09 22:37

Drar ner innehållet till nedre halvan av skärmen med dubbelklick på hemknappen. Kort videodemo här:
A look at Apple’s ‘Reachability’ one-hand mode for larger iPhone 6 (Video)|9to5Mac

Tillägg: verkar alltså vara ett lättare "double-tap" på knappen och inte dubbelklick som för att växla mellan appar

1
Bevaka tråden