Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple förhandlar om lägre avgifter för kortbetalningar

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple uppges ha förhandlat till sig ansenliga rabatter på transaktionskostnaden för sitt nya mobila betalsystem, allmänt kallat Iphone Wallet.

Läs hela artikeln här

Grattis kunder i USA.

Ursprungligen av keptang:

Grattis kunder i USA.

Hehe, ja de svenska bankerna lär ju inte ha varit överst på listan när de började ringa runt

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Hehe, ja de svenska bankerna lär ju inte ha varit överst på listan när de började ringa runt

Troligen inte.
Men man skulle kunna tycka att Apple kan fixa det direkt med Visa/MasterCard och American Express, utan att blanda in banker.

Men kanske är någon special för just USA-marknaden och dess banker.

Ursprungligen av keptang:

Troligen inte.
Men man skulle kunna tycka att Apple kan fixa det direkt med Visa/MasterCard och American Express, utan att blanda in banker.

Men kanske är någon special för just USA-marknaden och dess banker.

Skulle ju vara rätt typiskt, att de lanserar något bara där.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Skulle ju vara rätt typiskt, att de lanserar något bara där.

Förhoppningsvis är det något direkt med Visa m.fl. också så det har möjlighet att vara något globalt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-09-05 17:26

AmEx är väl inte knutet till någon svensk bank, så det kanske fungerar direkt även i Sverige.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-05 21:26

Jag hade gärna sett att Apple startade egen bank. Startkapital har de ju.

Kortjättarna tar i mina ögon ut överpriser, samtidigt som de har (bevisligen) dåligt skydd mot missbruk. Jag får ju betala för andras bedrägerier.
Varför jag har magnetremsa på mitt kort tex?

Ursprungligen av reboot81:

Jag hade gärna sett att Apple startade egen bank. Startkapital har de ju.

Andra IT-bolag har gjort det, så varför inte.

Ursprungligen av reboot81:

Kortjättarna tar i mina ögon ut överpriser, samtidigt som de har (bevisligen) dåligt skydd mot missbruk. Jag får ju betala för andras bedrägerier.
Varför jag har magnetremsa på mitt kort tex?

Det är USAs fel.

Det är ju Apple som förhandlar bättre deal med bankerna så det kommer nog inte att gynna några kunder - som jag förstår det. Får Apple en bra deal så ökar deras vinst, en sämre deal så ökar vinsten mindre. Priserna mot kund rör sig nog ingenting hur det än går med denna sak :-).

Ursprungligen av Demiurgen:

Det är ju Apple som förhandlar bättre deal med bankerna så det kommer nog inte att gynna några kunder - som jag förstår det. Får Apple en bra deal så ökar deras vinst, en sämre deal så ökar vinsten mindre. Priserna mot kund rör sig nog ingenting hur det än går med denna sak :-).

Självklart kommer det inte gynna några kunder rent pengamässigt.
Det är inte konsumenten som betalar transaktionsavgiften, utan säljaren.

Tror att det här blir en USA-grej, som så ofta med Apple tyvärr.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-06 00:44
Ursprungligen av Anderlind:

Självklart kommer det inte gynna några kunder rent pengamässigt.
Det är inte konsumenten som betalar transaktionsavgiften, utan säljaren.

Tror att det här blir en USA-grej, som så ofta med Apple tyvärr.

Är du förvånad eller?
Vi är en liten parentes i deras affärer.
Men för skojs skull vad är det ofta Apple lanserar som bara är en USA-grej?
Mig veterligen är det i nuläget iTunes Radio,Siri som vi inte har tillgång till.

Ursprungligen av lappen71:

Är du förvånad eller?
Vi är en liten parentes i deras affärer.
Men för skojs skull vad är det ofta Apple lanserar som bara är en USA-grej?
Mig veterligen är det i nuläget iTunes Radio,Siri som vi inte har tillgång till.

Inte alls förvånad.
Sverige hamnar alltid på efterkälken (precis som många andra länder), det är inget konstigt, det vet väl alla när det gäller Apple.

Men om nu Apple skrivit avtal med Visa/MasterCard/AmericanExpress som det skrivs om i svensk press så kommer det väl hit.
Tycker jag åtminstone, men med Apples trackrecord så kanske det aldrig sker (Siri t.ex.), som jag skrivit i tidigare inlägg, det vet vi snart (eller inte, mer troligt).

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-06 07:45
Ursprungligen av Anderlind:

Tror att det här blir en USA-grej, som så ofta med Apple tyvärr.

Ursprungligen av Anderlind:

Inte alls förvånad.
Sverige hamnar alltid på efterkälken (precis som många andra länder), det är inget konstigt, det vet väl alla när det gäller Apple.

Så från att bara vara en USA-grej ändrar du det till att "hamnar alltid på efterkälken"
Alltid denna negativitet från dig.

Att Sverige inte prioriteras gäller nog inte bara Apple :-D. Det gäller nog alla företag i hela världen som inte är svenska företag. Jag känner att det ännu en gång är dags att påminna om hur extremt litet Sverige är i det stora människohavet på jorden. Vi är så små att vi knappt syns alls. Vi är i.o.f.s. ovanligt rika och konsumerar mycket, men det kan inte väga upp hur oerhört små vi är. Och vi talar dessutom ett av planetens minsta och mest obetydliga (men underbara) språk. Globalt är vi ett kulturellt och ekonomiskt pytteland - vi finns knappt alls. Denna extrema litenhet och globala obetydlighet har dock enorma fördelar också - så vi ska inte deppa.
Hade vi dock varit mindre rika och inte så omfattande och brett hanterat det engelska språket (vi och holländarna har klarar oss bra tack vare det) så skulle vi nog vara fullständigt utplånade i den nya världen...så små är vi.

1
Bevaka tråden