Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlös mighty mouse nästan död

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en trådlös mighty mouse som jag har svårt att få igång. Den har fungerat och parkopplats med en macbook mennu när jag skall få igång den tycks den nästan helt död. med nya batterier och påslagen vaknar den inte till liv. Ingen grön lampa och ingen kontakt förstås. Kollat runt och läst många trådar. Testat följande:
Provat många olika batterier då man ibland menat att pluspolen på vissa är lite kortare och därmed inte ger kontakt ordentligt.
Skrapat/rengjort alla batterikontakter.
Inget av dessa saker har hjälpt.
Någon menade ayy man kunde få en dylik mus att fungera om man la några vikta papper ovanpå batterierna och liksom tryckte demm neråt när luckan stängdes. Ingen effekt.
Dock märkte jag att om jag trycker ihop musen ganska hårt lyser lampan och macbooken hittar den. Men bara under tiden jag trycker ihop den relativt hårt.
Verkar således som något är glappt.
Är det elektronikåtervinningen nästa eller har någon en sista ide??

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-04 21:41

Du kan ju alltid öppna den och ta en titt. Kan ju vara så simpelt att det är glapp i strömförsörjningen.
Har du provat olika sorters batterier? Kör du laddbara?

Har just gjort det men det är ganska mycket packad elektronik i den och "strömförsörjningen" bjuder sig inte
Har som jag skrev provat flera olika batterier som jag vet har god laddning, både uppladdningsbara och vanliga alkaliska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-04 23:41
Ursprungligen av cuben@mac99:

Har en trådlös mighty mouse som jag har svårt att få igång. Den har fungerat och parkopplats med en macbook mennu när jag skall få igång den tycks den nästan helt död. med nya batterier och påslagen vaknar den inte till liv. Ingen grön lampa och ingen kontakt förstås. Kollat runt och läst många trådar. Testat följande:
Provat många olika batterier då man ibland menat att pluspolen på vissa är lite kortare och därmed inte ger kontakt ordentligt.
Skrapat/rengjort alla batterikontakter.
Inget av dessa saker har hjälpt.
Någon menade ayy man kunde få en dylik mus att fungera om man la några vikta papper ovanpå batterierna och liksom tryckte demm neråt när luckan stängdes. Ingen effekt.
Dock märkte jag att om jag trycker ihop musen ganska hårt lyser lampan och macbooken hittar den. Men bara under tiden jag trycker ihop den relativt hårt.
Verkar således som något är glappt.
Är det elektronikåtervinningen nästa eller har någon en sista ide??

Har du testat att klämma ett, eller fler ihopvikta lager aluminiumfolie mellan batteri och dess kontakt. Kanske kan fungera!

Vänligen, Ylan

Japp också det testat men tyvärr utan resultat. Det skumma är att man bara tycks få kontakt om man trycker på lyckan under musen ganska hårt. Det borde ju inte ändra på trycket i sidled mot kontakter/fjädrar utan i andra riktningen. I några trådar har man kunna lägga några vikta papper mellan natterier och lucka och fått det att fungera men i mitt fall behövs ett så hårt tryck att jag inte tror lyckan "håller emot" tillräckligt hårt för att åstadkomma vad man nu gör.
Det lutar åt elektronikåtervinningen

Sista försöket: Var på Claes Ohlson och köpte deras alkaliska eftersom vissa trådar sagt att vissa batterier fungerar medans andra inte gör det. Sagt och gjort. Plockade ihop musen och så in med dessa och vips så blinkar det grönt och musen tycks ha återuppstått från sin nära döden upplevelse! Provade därefter med de tidigare batterierna och nu fungerar de också! Så antagligen har jag pillat på något fast jag inte vet vad när jag plockade isär musen. En liten nådatid får den men man skall nog inte lite på att det blir så länge. Elektronikåtervinningen får vänta

1
Bevaka tråden