Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX Mail, Exchange (2007?) får flera kopior i utkast??

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2014-09-04 12:14

Hejsan,

Har kört OSX nu i ca 2 år och är ju mer än nödvändigt nöjd. Har dock använt MS Outlook 2011 till min mail (och kalender) sedan dag ett men kände häromdagen att jag minsann ska försöka bli av med MS Office (om inte annat för att slippa köpa en Officelicens när datorn ska bytas ut nästa gång)

Sagt och gjort så stänger jag ner Outlook och går in i Mail-programmet och dess inställningar och väljer Apple Mail som standard e-postklient och inställningarna är ju redan gjorda mot mitt Exchange-konto (använder exakt samma som i min iPhone+iPad och det funkar ju fint som helst.

Problemet nu är att jag får massa skickade mail sparat i UTKAST-korgen som inte försvinner även om dom verkar vara skickade, kan vara samma mail i flera "versioner" som är sparade där till och med, dom borde väl försvinna när mailet är skickat??

Vad ska jag ta mig till riktigt, vill väldigt gärna slippa gå tillbaka till outlook, gillar kalendern i OSX mycket bättre

Att skicka och ta emot mail i övrigt funkar ju helbra i Mail-klienten så jag ser inte att det ska vara några inställningar som är fel?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2014-09-04 12:20

Är detta kanske lösningen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-04 12:43

Är det alla typer av mail eller bara dom med bifogade filer?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2014-09-04 12:46

Det har nog varit bilagor i samtliga mail, framförallt ett mail som var 7 utgåvor av samma, som innehöll en bilaga på runt 1MB

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-04 12:51

Har du testat att bara låta dom ligga kvar och se om dom försvinner av sig själva?
Jag har samma på mitt Exchange-konto när jag mailar med bilagor, men ibland raderar jag dom manuellt. Det är dock bara när jag ser att det ligger några där

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2014-09-04 12:57

Nu valde jag bort alternativet "spara utkast på server" och nu verkar dom inte ligga kvar där och skräpa längre, men jag har inte mailat några större bilagor här efter lunch heller.

Gick in på webklienten och där låg dom också i utkastet, tömde därifrån (dom hade inte försvunnit av sig själv på 2h i alla fall.

Återstår att se om det återkommer... Tack för hjälpen så här långt iaf...

Man har ju lite lätt OCD när det kommer till "olästa" brev i olika in- eller ut-korgar...

1
Bevaka tråden