Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela dina användbara (eller bara roliga) AppleScript

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-04 09:56

Hej!
Jag är ganska usel på AppleScript, men tycker ändå det är riktigt roligt.
Hade varit skoj om folk ville dela med sig av sina AppleScript här, då de kan vara både väldigt användbara och ibland roliga

Jag satte ihop detta idag, då jag har problem med att mitt internet efter ett kabelbrott.

Citat:

repeat
try
do shell script "ping -o www.apple.com"
exit repeat
on error
delay 5
end try
end repeat
say "Connected"
tell application "Messages"
set myid to get id of last service
set theBuddy to buddy "+4670XXXXXXX" of service id myid
set sText to "Internet är live igen."

send sText to theBuddy
end tell

Detta kollar om datorn har tillgång till internet genom att ping'a apple.com var 5e sekund.
Om den lyckas pinga betyder det att den har uppkoppling mot nätet och den säger då "Connected" och skickar sedan ett iMessage till det telefonnummer du väljer, med texten "Internet är live igen".
Spara det som en app.

Funkar bra för mitt syfte just nu, men ju såklart att modda så att den skickar en ping, låt säga var 10e minut och om den inte har uppkoppling skickar den iMessage-meddelandet att "Serven har tappat uppkoppling".

Så, dela på!

Senast redigerat 2014-09-04 10:47

Jag har detta lilla script kopplat till en knapp i appen Mobile Mouse på iPad. Scriptet ligger dock på "servernivå" i Mac-appen

Eftersom inte datorn somnar av sig själv när den är "idle", troligen e-som detta förhållande aldrig uppstår, så har detta kommit till av nödvändighet så att jag kan sas söva datorn från sängen/divanen

Citat:

tell application "System Events"
delay 5
sleep
end tell --Söver datorn efter cirka tio sekunder

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-04 10:54
Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag har detta lilla script kopplat till en knapp i appen Mobile Mouse på iPad. Scriptet ligger dock på "servernivå" i Mac-appen

Eftersom inte datorn somnar av sig själv när den är "idle", troligen e-som detta förhållande aldrig uppstår, så har detta kommit till av nödvändighet så att jag kan sas söva datorn från sängen/divanen

Känns lite överkurs för uppgiften men du fick ju använda Apple Script, och vad är bättre än det. Allt för få känner till Applescript och allt färre använder det, tyvärr. Hoppas fler får ögonen öppna för det, så att MS lär sig också. För jag skulle främst behöva något motsvarande till Applescript på min jobb pc med windows.

Men inget motsvarande till Applescript existerar till windows.

Ursprungligen av juanito:

Känns lite överkurs för uppgiften men du fick ju använda Apple Script, och vad är bättre än det. Allt för få känner till Applescript och allt färre använder det, tyvärr. Hoppas fler får ögonen öppna för det, så att MS lär sig också. För jag skulle främst behöva något motsvarande till Applescript på min jobb pc med windows.

Men inget motsvarande till Applescript existerar till windows.

Jo det är nog lite överkurs men jag har stor nytta av det när jag i en mörk o tyst lägenhet hör fräkten o bara behöver sträcka mig efter min iPad för att söva datorn, utan att behöva tända skärmen vilket sker om den ska sövas via tangentbord eller mus

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-04 11:18
Ursprungligen av Mymac4ever:

Jo det är nog lite överkurs men jag har stor nytta av det när jag i en mörk o tyst lägenhet hör fräkten o bara behöver sträcka mig efter min iPad för att söva datorn, utan att behöva tända skärmen vilket sker om den ska sövas via tangentbord eller mus

Jo, jag förstår, har liknande möjligheter själv men använder inte applescript för det utan rowmote pro.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-04 20:03

Kom igen nu, någon mer måste väl ändå ha lite vettiga script?
@suddgummi, sluta lurka nu!

  • Medlem
  • 2014-09-14 18:24

Det finns liknande trådar med en massa skript i. Kolla där.

1
Bevaka tråden