OS X 10.4, Sveriges Radios hemsida blir vit i Safari.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-08-30 16:17

På den dator jag kör 10.4 Har nu något märkligt inträffat. OBS. har programuppdaterat och inget behövdes.
När jag går till Sveriges Radios webbsida så kommer sidan upp bara för att efter några sekunder bli vit. Mycket märkligt för att detta sker inte på de två andra datorerna som kör 10.5.
Har kört installationsskivan och verktygsprogrammet, inga fel. Inga fel på disken heller.
Har också startat om "säker start" men detta märkliga fel återkommer. Vad kan det bero på?

Senast redigerat 2014-08-30 22:39

Har du löst ditt problem med kernel panic? Kanske inte samma dator?

http://www.99mac.se/forum/p/2207593

Har du bara detta problem på SR's sida.

Du kör ett nio år gammalt system o bit för bit utvecklas internet mot en nivå som detta inte klarar av att visa.

Vill du fortsätta surfa på nätet utan att byta dator o du samtidigt inte bryr dig om hur det ser ut, har jag för mig att det finns en textbaserad browser i Terminalen

• Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-08-30 18:25
Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du löst ditt problem med kernel panic? Kanske inte samma dator?

http://www.99mac.se/forum/p/2207593

Har du bara detta problem på SR's sida.

Det är bara på SR jag märkt det.
Rensade Safaris Cache och plötsligt funkade det. Skall bli intressant att se om felet återkommer.

Jag tyckte det började dyka upp svårsurfade/omöjliga sidor redan för drygt tre år sen innan min iBook G4 med 10.4 lade av. Nu vågar jag inte ens tänka på hur trögt det skulle gå att surfa med en sån maskin...

Ursprungligen av johan_tanying:

Jag tyckte det började dyka upp svårsurfade/omöjliga sidor redan för drygt tre år sen innan min iBook G4 med 10.4 lade av. Nu vågar jag inte ens tänka på hur trögt det skulle gå att surfa med en sån maskin...

Jag har en Mac m 10.2.8 stående i ett hörn, kanske skulle testa m den

• Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-08-31 12:38

fel återkommer

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag har en Mac m 10.2.8 stående i ett hörn, kanske skulle testa m den

Det tog inte lång tid innan sidan blev vit. Det hjälpte inte att tömma cachen. Nu har jag återställt Safari och givetvis tappat alla inställningar, lösenord mm. För säkerhets skull kör jag skivverktyg från startskivan men där finns inga fel.

Ursprungligen av torin:

Nu har jag återställt Safari och givetvis tappat alla inställningar, lösenord mm.

Du berättar inte huruvida den åtgärden gjorde någon nytta.

Tyvärr får du nog bara acceptera att dagens hemsidor inte är byggda för att köras på så gamla operativsystem.

Hur gick det med din Flash Player förresten? Du har inte återkommit i den tråden.

• Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-08-31 12:59
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du berättar inte huruvida den åtgärden gjorde någon nytta.

Tyvärr får du nog bara acceptera att dagens hemsidor inte är byggda för att köras på så gamla operativsystem.

Hur gick det med din Flash Player förresten? Du har inte återkommit i den tråden.

Det märkliga är att detta bara verkar drabba SR. Kollade med Aftonbladet och för den del även 99mac. Ingen uppför sig som SR.
Om du vill veta om Flashplyer så har jag för länge sedan gett upp om det. Orkar helt enkelt hålla på och rota med det.

Ursprungligen av torin:

Det tog inte lång tid innan sidan blev vit. Det hjälpte inte att tömma cachen. Nu har jag återställt Safari och givetvis tappat alla inställningar, lösenord mm. För säkerhets skull kör jag skivverktyg från startskivan men där finns inga fel.

Min gissning är att detta beror på att Safari i Tiger inte stöds i/saknar stöd för Html5 vilket jag gissar att SR's sida är skapad med.

Sedan om det inte framgick så tydligt så var dett ett litet mått av ironi i mitt föregående inlägg. Jag vet troligen svaret på detta redan men VARFÖR använder du inte din 10.5 Mac för att surfa?

• Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-08-31 13:29

Min gissning är att detta beror på att Safari i Tiger inte stöds i/saknar stöd för Html5 vilket jag gissar att SR's sida är skapad med.

Sedan om det inte framgick så tydligt så var dett ett litet mått av ironi i mitt föregående inlägg. Jag vet troligen svaret på detta redan men VARFÖR använder du inte din 10.5 Mac för att surfa?

Det är märkligt att det tidigare fungerat på den datorn.

En dator använder jag för bokföring PBG4 som går med 10.5 Vill inte blanda. Funderar på att skaffa en till för att köra bokföring för en förening jag jobbar med.
En dator PPCG5 kör jag med 10.5. Den har jag bara för nöje, tittar mest på Youtube med den.
Den tredje datorn är en PPCG5 som går med 10.4 har jag till olika skrivdokument. Egentligen är den långsammare men jag har inte mer minnen till den.
Alla har Safari med den senaste version som programuppdatering anvisat.

Kan lägga till att jag inte har modernare datorer för att jag har svag ekonomi. Min pension medger inget mer.

Ursprungligen av torin:

Det märkliga är att detta bara verkar drabba SR...

Och du berättar fortfarande inte ifall återställningen gjorde någon nytta.

Ursprungligen av torin:

...Kollade med Aftonbladet och för den del även 99mac. Ingen uppför sig som SR.

Olika hemsidor. Olika programmerare. Olika sätt att bygga hemsidorna. Att en sida fungerar är ingen som helst garanti att en annan sida ska funka.

Ursprungligen av torin:

Det är märkligt att det tidigare fungerat på den datorn.

En dator använder jag för bokföring PBG4 som går med 10.5 Vill inte blanda. Funderar på att skaffa en till för att köra bokföring för en förening jag jobbar med.
En dator PPCG5 kör jag med 10.5. Den har jag bara för nöje, tittar mest på Youtube med den.
Den tredje datorn är en PPCG5 som går med 10.4 har jag till olika skrivdokument. Egentligen är den långsammare men jag har inte mer minnen till den.
Alla har Safari med den senaste version som programuppdatering anvisat.

Kan lägga till att jag inte har modernare datorer för att jag har svag ekonomi. Min pension medger inget mer.

Istället för att ha olika datorer för olika uppgifter borde du istället kunna ha olika användare på en dator för att göra separeringen, du kan då också flytta över Ram från den andra G5'an för att få bättre prestanda.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-08-31 14:47

Istället för att ha olika datorer för olika uppgifter borde du istället kunna ha olika användare på en dator för att göra separeringen, du kan då också flytta över Ram från den andra G5'an för att få bättre prestanda.

Förmodligen det lugnaste, klokaste och mest insiktsfulla förslaget på mycket länge. Grattis!

PS. Det som stör mig som gammal *NIX-räv är att inte *jag* kom på detta tidigare. Fy skäms, på mig...

Ursprungligen av torin:

Om du hade skapat en annan användare på datorn, så kunde sett om dessa åtgärder hjälpt, utan att bli av med dina befintliga inställningar, lösenord mm.

1
Bevaka tråden