Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går detta i Smarta brevlådor i Mail

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker få detta att funka i en smart brevlåda i Mail:

Någon mottagare innehåller X
eller
Någon mottagare innehåller Y
eller
Någon mottagare innehåller Z

Utöver detta skall brevet ligga i Inbox.
Syftet med det sista är att när jag plockat bort ett brev från Inboxen (till en annan mapp) så är det läst och jag vill inte se det i den Smarta Brevlådan mer.

Problemet för mig är att jag inte hittar något sätt att kombinera "matchar alla", "matchar något".

Logiskt blir det ju:
(if X OR if Y OR if Z) AND if Inbox

Men hur kombinera OR och AND?

OBS! Jag har inte senaste OS så det kan ju hända att det går med nyare versioner.
Bifogar hur min meny för smart brevlåda ser ut.

För min del blir det ju "matchar något" för de två första men "matchar alla" för dessa två tillsammans i kombination med det sista villkoret.

Ursprungligen av torsig1967:

OBS! Jag har inte senaste OS...

Vilken version har du?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken version har du?

OS 10.7.5
Mail 5.3(1283)

Om menyn för smart brevlåda ser annorlunda ut så vore det kul att se ett screenshot.

Att döma av följande webbsida har menyn och möjligheterna inte utökats sedan OS 10.7, det ser likadant ut i Mavericks.
http://apple.stackexchange.com/questions/118028/10-9-mail-smart-mailbox-doesnt-filter-properly

Jag drar slutsatsen att det nog inte går att göra såpass avancerad logik i Smart Brevlåda som jag har försökt med.
Inte i nyare OS heller.
Jag löser det på annat sätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-02 14:29

Du kan göra en regel som "Matchar något" och som sedan gör något (typ flaggar blått) och sen en regel som letar efter flaggar blått och den har du "Matchar allt" på.
Två regler som tillslut bidrar till ditt önskade resultat.

Ursprungligen av kladda:

Du kan göra en regel som "Matchar något" och som sedan gör något (typ flaggar blått) och sen en regel som letar efter flaggar blått och den har du "Matchar allt" på.
Två regler som tillslut bidrar till ditt önskade resultat.

Något i den stilen japp.
Regler ger fler möjligheter än Smart Brevlåda.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-04 09:44

Löste det sig då?

1
Bevaka tråden