Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

blåsa ut datorn

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilken nytta är det med att blåsa ut datorn (hur gör man) och hur ser man att det är gjort?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-22 21:06

Menar du blåsa ut som i blåsa med tryckluft, eller tänker du dig "blåsa om/blåsa ur" som i omladdning av datorns ALLA programvaror?

Om det är omladdning du menar så är det ett sätt att säkerställa att inga gamla programfiler eller skräpfiler ligger kvar och ställer till det, får något att fungera dåligt.

Jag har under mina år med Mac inte blåst om datorn min, bara uppgraderat till nya versioner eftersom de kommer.

I Windowsvärlden är/var det populärt att blåsa om datorn, då det fanns problem med skräpfiler och ett så kallat register som expanderade och slutligen gjorde datorn okörbar (långsam, kraschglad).
Inte heller i Windowsvärlden brukar jag ladda om mina datorer utan lösa de problem som uppstått.

Ursprungligen av mattiL:

Menar du blåsa ut som i blåsa med tryckluft, eller tänker du dig "blåsa om/blåsa ur" som i omladdning av datorns ALLA programvaror?

Om det är omladdning du menar så är det ett sätt att säkerställa att inga gamla programfiler eller skräpfiler ligger kvar och ställer till det, får något att fungera dåligt.

Jag har under mina år med Mac inte blåst om datorn min, bara uppgraderat till nya versioner eftersom de kommer.

I Windowsvärlden är/var det populärt att blåsa om datorn, då det fanns problem med skräpfiler och ett så kallat register som expanderade och slutligen gjorde datorn okörbar (långsam, kraschglad).
Inte heller i Windowsvärlden brukar jag ladda om mina datorer utan lösa de problem som uppstått.

Jag menar blåsa ut med tryckluft.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-22 22:07
Ursprungligen av calinou:

Jag menar blåsa ut med tryckluft.

Varför ska du göra det? Har du problem med den?

Ursprungligen av calinou:

...hur ser man att det är gjort?

Hur man ser att man har blåst ut dammet?

Ja, man tittar i datorn. Närmare svar går nog inte att ge.

Hur noga man kan titta beror ju t.ex. på vilken datormodell det är, och hur pass mycket man har plockat isär.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-22 23:28

Om datorn börjar gå varm, fläktarna går ofta, så kan det indikera att den är täppt av damm i kylkanalerna.
Blåsa ur damm ur en laptop är dock inget som en novis bör göra, risken är att det skapar större problem.

Ursprungligen av mattiL:

Om datorn börjar gå varm, fläktarna går ofta, så kan det indikera att den är täppt av damm i kylkanalerna.
Blåsa ur damm ur en laptop är dock inget som en novis bör göra, risken är att det skapar större problem.

Jag var i en affär för att köpa en kabel till min mac-dator och säljaren tyckte att min dator såg sliten ut att han erbjöd sig spontant att blåsa ut den. Jag antog att han skulle dammsuga den via springorna och att det skulle göras där på plats men han försvann en stund med min dator och jag blev lite fundersam över om han skulle in i min dator och hålla på.

Man dammsuger inte en dator, gör man det kan man räkna med att den bara är att skrota efteråt.
Tryckluft ska man använda för att rensa bort damm, eller kraften från sina lungor.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-23 14:53
Ursprungligen av calinou:

Jag var i en affär för att köpa en kabel till min mac-dator och säljaren tyckte att min dator såg sliten ut att han erbjöd sig spontant att blåsa ut den. Jag antog att han skulle dammsuga den via springorna och att det skulle göras där på plats men han försvann en stund med min dator och jag blev lite fundersam över om han skulle in i min dator och hålla på.

Högst otrolig historia att en försäljare skulle göra något gratis bara för att du köpte en kabel!!

Ursprungligen av lappen71:

Högst otrolig historia att en försäljare skulle göra något gratis bara för att du köpte en kabel!!

Varför då? Antar att du inte är försäljare, helt onödigt inlägg, ser inte hur det hjälper TS.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-23 15:35
Ursprungligen av Anderlind:

Varför då? Antar att du inte är försäljare, helt onödigt inlägg, ser inte hur det hjälper TS.

Jag tycker att det är en högst otrolig historia.

Ursprungligen av lappen71:

Jag tycker att det är en högst otrolig historia.

Varför ska du vara så misstänksam och ifrågasättande av dig? Anledningen var nog att jag köpte även andra saker (
samt blev registrerade som kund.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-23 17:16

Så blev det någon skillnad efter rengöringen?

Ursprungligen av mattiL:

Så blev det någon skillnad efter rengöringen?

Tack för all info om olika sätt att blåsa av. Jag tycker är att den är mindre varm. Fläkten har faktiskt inte börjat snurra!

  • Medlem
  • 2014-08-23 17:55
Ursprungligen av calinou:

Tack för all info om olika sätt att blåsa av. Jag tycker är att den är mindre varm. Fläkten har faktiskt inte börjat snurra!

Vanlig missuppfattning. Fläkten snurrar alltid. Men på lägre varvtal hörs den knappt.

Vad bra att rengöring fungerat för dig!

Jag ville bara nämna två grejer ifall att någon annan hittar på den här tråden och letar efter tips.
1. Rengör aldrig med dammsugare som någon redan skrivit. Dammsugare skapar statisk elektricitet som dödar din dator i värsta fall. Inte värt risken!
2. Rengör gärna med tryckluft men det finns några saker att tänka på.
- Kan du öppna datorn? Om inte så se till att inte dammet trycks in i kylflänsarna utan verkligen kommer ut.
- Använd endast tryckluft på burk avsedd för datorer. Tryckluft från kompressorn i garaget innehåller alldeles säkert fukt och i några fall även lite olja.

1
Bevaka tråden