Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utmaning för er macfreaks!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-07 15:05

Nu ska vi se om det finns riktiga tech-heads som kan hjälpa mig med ett problem.

jag har en gammal DV imac (en grön å fin) som för något år sedan (ja, jag vet. jag e snabb på att ta reda på saker) mörknade till i skärmen. Inte lite heller. Och helt plötsligt. Det är som om ljuskontrollen stod på minimum. Men det gört den inte. Jag har t.o.m formatterat den och slängt i OSX men utan att få upp ljusstyrkan. Jag vet att den kommit tillbaka någon gång för ett tag sedan men sedan mörknade den igen... WHYYYYYYY!!! är det ett trasigt bildrör eller mjukvarustrul?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-07 15:08

Att bildskärmen mörknar beror nog på att högspänningsförsörjningen (eller glödströmmen) till skärmen ger med sig...
[Någon som minns hur vanligt detta var på Plus och tidiga SE ]

Om du lägger in X på vissa iMac så skal lfirmware uppgraderas innan, kan ge liknande problem faktiskt (men näppeligen i detta fall).

  • Oregistrerad
  • 2003-10-07 15:14

...hmm... så jag måste antagligen in å mecka i den alltså... Nån som har en sån dära högspänningspluddevutt att sälja billigt?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-07 15:46

*ler*
Det lär vara ett vanligt och dyrt fel

Vad jag skulle göra - om jag hade en - var att installera os9 och uppgradera FW enligt apples instruktioner, sedan installera OSX

Om problemet kvarstod skulle jag prata med en tevereparatör som varit med i gemet ett tag (nyare är ju som alla andra reparatörer mest "modulbytare") och höra om han kunde kika igenom kontakter och mäta lite, samt kika på dioder/kondingar till "fly-back"-trafon...
[Man använder ju induktiva spänningstoppar som blir vid den horisontelkla avlänkningen för att skapa högspänning till skärmytan (anoden); istället spännings(mång-)dubblare förr.]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-07 16:25

Jag skulle prova med att uppdatera firmware. Har man inte gjort det kan du få alla möjliga effekter på presentationen av bildskärmen i samband med någon av de senare uppdateringarna av OS X. Skärmen kan bli mörk eller anta bara en viss färg etc..,

Har du kört den?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-07 16:42

Vet inte riktigt. Jag brukar vara ett uppdateringsfreak men jag ska testa ikväll.. slänger in 9:an och kör alla uppdaterare och sånt, sedan lite X... Återkommer med resultatet! Tack alla!!!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-07 16:45
  • Avstängd
  • 2003-10-07 22:25

den kommer dö. va så säker. min DV 400 gjorde samma sak. skärmen alltså. då är den i princip värdelös.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-07 22:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av iGnu
den kommer dö. va så säker. min DV 400 gjorde samma sak. skärmen alltså. då är den i princip värdelös.

Äh... med vga kontakt och lite glatt humör så kan man ju pula in någon annan gammal 15" crt...
Letar efter en "gratis" kass iMac för att prova någon dag...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-07 23:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av iGnu
den kommer dö. va så säker. min DV 400 gjorde samma sak. skärmen alltså. då är den i princip värdelös.

Det är väl bara att använda en extern skärm?

Jobbade ett tag på en iMac DV och den körde jag med extern skärm till bara för att den interna var så suddig. Så det finns andra skäl att köra externt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jobbade ett tag på en iMac DV och den körde jag med extern skärm till bara för att den interna var så suddig. Så det finns andra skäl att köra externt.

Den suddiga skärmen kan fixas med fokusvredet som sitter på ena sidan nedtill. Problemet är bara att man måste skruva bort kåpans nederdel för att fixa det. (Hittade instruktioner för detta på MacFixit år 1999)
Min iMac DV fick en gång en helkass, mörk bild. Efter uppdaterad Firmware uppstod problemet dock aldrig mer. I dag kör frugan OSX 2.8 utan problem.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 09:32

har installerat om och fixat å donat. Firmwaren är uppdaterad och skärmen såg bra ut igårkväll! Stort tack alla!

Visserligen hade jag just för första gången i mitt liv geggat in linser i ögonen (sånna där läskiga vita linser till halloween) men jag tror ändå att det såg bra ut.

...jösses vad läbbigt det är med linser by the way...

1
Bevaka tråden