Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yosemite publik beta - frågor och funderingar

Tråden skapades och har fått 320 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-02 08:03
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag har inga transparenta fönster. Inte i Safari och inte i Finder.

Ok. Out of the box är flera delar av GUI:t transparenta, däribland menyraden och delar av fönster så som safari-listen. Mitt intryck av det är ett splittrat och trasig GUI.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-02 08:06

RAID, externa RAID:er, som drivs med Rocked-RAID kort, Hight Point, se upp med uppdatera till Yosemite.
Har en gammal burk MacPro mitten 2010 som funkar som server, två kort., Ett med 2 esata utgångar, driver 2 RAID:er 2x4 diskar.
Den funkar inte längre, och HighPoint support, ger inte support på Yosemite innan den är publik.

Har ett esata kort med 4 utgångar, tror att det kan funkar, men har inte lust att chansa.
Någon som har fått det att funka,

I övrigt., verkar det rulla på fint med nya Server 3.5.8 Beta.

Hur känns GM för er som installerat den? Några märkbara buggar eller funkar det mesta?

Rullar på riktigt bra.

Någon fellow ljudnörd som har installerat Yosemite och uppmärksammat några nämnvärda förbättringar?

Public Beta 5 ute nu, rullar på kvickt på en MacBook mid 2010.. dock fungerar inte MakeMusic Finale 2010 med Yosemite ( har inte gjort i någon beta ).. kraschar när man ska spela upp.. Måste nog upp på Finale 2014 för att få det att fungera som det verkar...

  • Medlem
  • 2014-10-08 00:48

Allvarligt talat. Vad fan är det med Apples servrar egentligen?
Vid PB4 hade jag problem med att det tog en mansålder att ladda ner skiten trots bra prestanda i nätet. Ikväll är det samma problem. 1 tim 30 min för att tanka ner 100MB?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-08 06:43
Ursprungligen av Dalle:

Allvarligt talat. Vad fan är det med Apples servrar egentligen?
Vid PB4 hade jag problem med att det tog en mansålder att ladda ner skiten trots bra prestanda i nätet. Ikväll är det samma problem. 1 tim 30 min för att tanka ner 100MB?

Tog någon minut för mig nu innan jag stack till jobbet.
iTunes 12 däremot tog några timmar så något konstigt är det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-08 07:52

Här är något märkligt, 3 instanser med min Mac Min,

Jag har upp till 6-7 stycken ibland :-D. Det är känt och tydligen har det med nDNS och att något är avstängt i Yosemite Beta som gör att anrop loopar. Det försvinner när final släpps.

Ursprungligen av ne100:

Här är något märkligt, 3 instanser med min Mac Min, http://produktion.infostig.se/media/macmini_3st.png

  • Medlem
  • 2014-10-08 09:31

Och idag tog det runt 5 sekunder att tanka ner. Mysko.

Nu har ju Yosemite släppts i en TREDJE "gyllene release" vilket är för mig lite märkligt. Efter nästan tio år på världens fjärde största mjukvaruföretag så är GM så kallad "Release To Manufacturing" (RTM) och ska vara den skarpa releasen som ska gå till tryck. (Egentligen så är ju Gold den release som har kommit till försäljning om man ska vara petnoga med riktlinjerna i "software release life cycle".

Är GM den nya "beta" hos Apple?

Ursprungligen av primu[s]®:

Nu har ju Yosemite släppts i en TREDJE "gyllene release" vilket är för mig lite märkligt. Efter nästan tio år på världens fjärde största mjukvaruföretag så är GM så kallad "Release To Manufacturing" (RTM) och ska vara den skarpa releasen som ska gå till tryck. (Egentligen så är ju Gold den release som har kommit till försäljning om man ska vara petnoga med riktlinjerna i "software release life cycle".

Är GM den nya "beta" hos Apple?

Nej.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-10 09:53
Ursprungligen av primu[s]®:

Nu har ju Yosemite släppts i en TREDJE "gyllene release" vilket är för mig lite märkligt. Efter nästan tio år på världens fjärde största mjukvaruföretag så är GM så kallad "Release To Manufacturing" (RTM) och ska vara den skarpa releasen som ska gå till tryck. (Egentligen så är ju Gold den release som har kommit till försäljning om man ska vara petnoga med riktlinjerna i "software release life cycle".

Är GM den nya "beta" hos Apple?

Om GM per definition var samma som den skarpa releasen, då blir ju GM-konceptet helt onödigt. Lika bra att släppa direkt då istället för att gå via GM.

Nej, GM är väl snarare sista chansen att hitta kritiska buggar. Vilket de uppenbarligen har gjort. Sen om man kallar det GM, RC1 eller Beta6.1.5 är väl irrelevant. Det är inte en skarp release.

Ursprungligen av Vassius:

Om GM per definition var samma som den skarpa releasen, då blir ju GM-konceptet helt onödigt. Lika bra att släppa direkt då istället för att gå via GM.

Nej, GM är väl snarare sista chansen att hitta kritiska buggar. Vilket de uppenbarligen har gjort. Sen om man kallar det GM, RC1 eller Beta6.1.5 är väl irrelevant. Det är inte en skarp release.

Men om man följer "software release life cycle" så är det inte så. Det du talar om är RC (Release Candidate). Men det kan ju också vara så att Apple vill gå sin egen väg. Dom har ju varit ganska bra på det tidigare. http://en.wikipedia.org/wiki/Software_release...

EDIT: NUUUU såg jag! Gold Candidate. *doh* Jag somnar om... god natt.

Ursprungligen av primu[s]®:

Men om man följer "software release life cycle" så är det inte så. Det du talar om är RC (Release Candidate). Men det kan ju också vara så att Apple vill gå sin egen väg. Dom har ju varit ganska bra på det tidigare. http://en.wikipedia.org/wiki/Software_release...

EDIT: NUUUU såg jag! Gold Candidate. *doh* Jag somnar om... god natt.

Det där är hur som helst ingen tvingande standard. Jag skulle tro att de flesta företag har sin egen implementering av releasehantering som de använder och som är lika rätt som någon annans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-10 12:17
Ursprungligen av ne100:

Här är något märkligt, 3 instanser med min Mac Min, http://produktion.infostig.se/media/macmini_3st.png

Det där felet har jag sett på äldre OSX-versioner också.

Nån mer än jag som inte kan ringa/ta emot samtal via datorn idag? Jag kan ringa från min iPad via min iPhone, men från datorn blir det bara "Call failed". Har slått av/på WiFi, blåtand på samtliga enheter, startat om dator, telefon, routrar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-13 09:56
Ursprungligen av pmarriott:

Nån mer än jag som inte kan ringa/ta emot samtal via datorn idag? Jag kan ringa från min iPad via min iPhone, men från datorn blir det bara "Call failed". Har slått av/på WiFi, blåtand på samtliga enheter, startat om dator, telefon, routrar.

Hos mig fungerar det.

Jag vet att denna fråga har kommit upp förut men är det verkligen ingen vits att göra en total ominstallation nu när Yosemite kommer? Jag gick från 10.8.x till 10.9.x och går nu snart vidare till 10.10... jag är ju fortfarande hårt indoktrinerad i Windows och vet ju hur fint en heeeelt nyinstallerad Windowsburk går. Hur kommer ni andra gör?

Ursprungligen av primu[s]®:

Jag vet att denna fråga har kommit upp förut men är det verkligen ingen vits att göra en total ominstallation nu när Yosemite kommer? Jag gick från 10.8.x till 10.9.x och går nu snart vidare till 10.10... jag är ju fortfarande hårt indoktrinerad i Windows och vet ju hur fint en heeeelt nyinstallerad Windowsburk går. Hur kommer ni andra gör?

Har aldrig gjort en total ominstallation av OSX och har aldrig känt något behov för att göra det. Det är mest bara windows-fasoner.

Ursprungligen av lappen71:

Hos mig fungerar det.

Loggade ut och in på iCloud på datorn, sen fungerade det ingen.

Har inte gjort någon ominstallation av OS X på flera versioner nu. Gick från Snow Leopard till Lion till Mountain Lion till Mavericks på samma burk och nu kommer jag att uppgradera till Yosemite. Ren nyinstallation behövs bara om man har problem

Nej, det finns ingen anledning till total ominstallation och Apple rekomenderar inget sådant. jag har uppdaterat burkar från Lion och sedan operativ efter operativ till Mavericks - inga problem. Jag har aldrig ominstallerat ett Apple OSX någonsin - det där är bara en Windows-sjuka OSX är en Unix - helt andra grejer.

Ursprungligen av primu[s]®:

Jag vet att denna fråga har kommit upp förut men är det verkligen ingen vits att göra en total ominstallation nu när Yosemite kommer? Jag gick från 10.8.x till 10.9.x och går nu snart vidare till 10.10... jag är ju fortfarande hårt indoktrinerad i Windows och vet ju hur fint en heeeelt nyinstallerad Windowsburk går. Hur kommer ni andra gör?

Själv har jag som huvudregel att alltid göra en helt ny installation när det kommer en ny version av OS X. Det är inte nödvändigt, men alla eventuella onödiga systemfiler försvinner. Inget som ligger kvar och skräpar från tidigare versioner.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-10-13 17:10

För mig blir det en omladdning till 10.10 när den kommer, vill inte ha (möjliga) rester av betan kvar i systemet.

  • Medlem
  • 2014-10-14 00:31

Public Beta 6 ute.

Hur tycker ni att funktionen med instant personal hotspot fungerar? Jag tycker min fungerar uruselt. Ibland dyker den upp, ibland måste jag tvinga fram den genom att slå av och på funktionen på min iPhone.

  • Medlem
  • 2014-10-15 22:34
Ursprungligen av pmarriott:

Hur tycker ni att funktionen med instant personal hotspot fungerar? Jag tycker min fungerar uruselt. Ibland dyker den upp, ibland måste jag tvinga fram den genom att slå av och på funktionen på min iPhone.

Hotspot har ju alltid fungerat uruselt oavsett om det är OS X eller iOS, och oavsett version. Så att det ska ha blivit annorlunda på detta område har jag svårt att tro.

Det funkar hyggligt här. Men om jag delar ut mitt WiFi till min Mac och slår av och på Internetdelning så växlar den ner till 3G efter detta och det var ju inte så bra eftersom jag inte har obegränsad trafik där. Nu kör så klart min Mac med samma WiFi så det var bara ett test. Men det ser ut som en bugg.

Bevaka tråden