Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yosemite publik beta - frågor och funderingar

Tråden skapades och har fått 320 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2014-10-01 01:52

Hur snabbt gick det för er att plocka ner uppdateringen? För mig står det i detta nu 6 h 45 min! Hutlöst segt för knappt 900MB! Jag provar i morgon igen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-01 07:48

10 minuter, 1,2 GB (Mac mini).
Betydligt snabbare än beta3 och bättre nätverksstöd.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-10-01 08:52

Någon som provat iPhoto efter installerat beta 4? Min pajade men Aperture funkar, kan det vara en förberedelse för den riktiga versionen, dom skulle väl ta bort iPhoto?

Ursprungligen av Hjopek:

Någon som provat iPhoto efter installerat beta 4? Min pajade men Aperture funkar, kan det vara en förberedelse för den riktiga versionen, dom skulle väl ta bort iPhoto?

Nja, Iphoto borde fungera. Det fungerade för mig genom hela betaserien till GM (som kom igår)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-01 09:21
Ursprungligen av Hjopek:

Någon som provat iPhoto efter installerat beta 4? Min pajade men Aperture funkar, kan det vara en förberedelse för den riktiga versionen, dom skulle väl ta bort iPhoto?

iPhoto funkar fint på min mac Mini tidig 2009.

I övrigt rullar Yosemite fint på den utan problem

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-10-01 09:37

Fick installera om iPhoto, nu verkar det funka.

  • Medlem
  • 2014-10-01 10:30

Men allvarligt? Det finns ju kräm i ledningarna att ta av liksom.
Jag har provat att stoppa nedladdningen för att sedan återuppta den igen, men det hjälper inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-01 12:22

Inga problem med hastigheten, varken på kontoret eller hemma, ca. 50-90Mbit/s

Prova gamla knepet, starta om datorn

Jag har problem med uppdateringen till Public beta 4. Jag har laddat ner filen tryckt på starta om och så kommer det en dialogruta där det står Visa information eller avbryt. Trycker på Visa information men inget händer. Startar då om datorn på eget bevåg och då ser det ut såhär. Filen har alltså laddats ner 6 gånger och laddas nu ner en sjunde. Någon som varit med om något liknande, vad kan man göra?

Senast redigerat 2014-10-01 13:22
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-01 14:01

Nån som kör dubbla skärmar och har TimeMachine aktiverat på Yosemite? Fungerar det bra grafiskt?
(Har problem på 10.9, går jag in i TimeMachine blir den stora skärmen starwarsrymden MEN med en svart ruta över vänstra skärmhalvan som motsvarar upplösningen på 2:a skärmen).

Någon som kan skicka / ta emot sms till folk utan iMessage på datorn än?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-01 15:08

Jag känner nog ingen som inte har iMessage ens...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-01 15:12
Ursprungligen av _empty:

Någon som kan skicka / ta emot sms till folk utan iMessage på datorn än?

Nej det fungerar inte än.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-01 15:12
Ursprungligen av kenjon:

Jag känner nog ingen som inte har iMessage ens...

Är det bara du i din bekantskapskrets som har en iPhone?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-01 15:15

Nej tvärtom. De har alla iMessage.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-01 15:30
Ursprungligen av kenjon:

Nej tvärtom. De har alla iMessage.

Haha ibland läser man totalt tokigt

Ursprungligen av kenjon:

Nej tvärtom. De har alla iMessage.

Är du inlåst permanent på dagcenter eller? xD

Är riktigt nöjd med senaste uppdateringen. Mycket har blivit betydligt bättre. Love IT

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-01 16:32

Verkar som "bash-buggen" är åtgärdad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-01 16:46

Har Apple fixat till alla enorma problem Yosemite hade i både DP1 och PB1? GUI:t var en katastrof i mångt och mycket.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-01 16:58
Ursprungligen av Erik.dv:

Har Apple fixat till alla enorma problem Yosemite hade i både DP1 och PB1? GUI:t var en katastrof i mångt och mycket.

Ett exempel vore bra så man kunde jämföra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-01 17:37
Ursprungligen av lappen71:

Ett exempel vore bra så man kunde jämföra

Ett par exempel:

- Extremt inkonsekvent, vissa fönster har lister andra inte. Oklart hur man flyttar fönster numer i vissa program då de saknar lister. Oklart vilka fönster som hör till vilket program då de saknar en list som överlag säger vad det är för ett fönster.
- Fokus kändes helt fel. Fönstret som är aktivt tar mindre plats för användare rent visuellt än bakgrundsfönster. Transparens överallt som stör mer än det hjälper. Jag har för mig det endast blev transparens på det översta / aktiva fönstret där det borde vara tvärt om.
- Buggigt utseende på många grafiska element, texter i menyer ej placerade med finness.
- Maximera-knappen är omgjord till en full-screen knapp.
- Dra och släpp i öppna / spara dialoger var buggig eller omgjord (oavsett fel tänkt att ta bort denna funktionen).
- Överlag var GUI:et för ljust.
- Transparens som ÖKAR saturationen i interfacet. Det motsträvar hela idén med att ett interface bara ska "finnas där" och inte ta onödig uppmärksamhet.
- Dark Mode gjorde endast menyrad samt dockan mörk, resterande interface såg extremt malplacerat ut. Dark Mode såg även överlag buggigt / fult ut.
- Man har inte gjort något åt full-screen apps som aldrig fungerat något bra.
- Man har inte sett över vissa GUI:n så som QuickTime Player X som aldrig fungerat bra eller varit så genomtänkta.

Det finns säkert mycket mer.

Yosemites estetik passar mig - jag har Yosemite hemma och Mavericks på jobbet...och när jag sätter mig på jobbet känns det som att hamna 10 år tillbaka i tiden :-D. Yosemite är en fröjd och vilsamt, harmoniskt och reeeent...Mavericks och föregångarnas 3D-knappar och relieffer är verkligen dammiga...stenålder.
Det är som med nya looken i iOS...micklar man med en lur som har gamla iOS så känns det som en skränig bunker när man är van vid rymd och sval stillhet.
Användarmässigt är det ingen skillnad för mig med Yosemite - det har det inte varit sedan Lion. Allt är som vanligt, det är bara ännu vackrare.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-01 18:02
Ursprungligen av Erik.dv:

Ett par exempel:

- Extremt inkonsekvent, vissa fönster har lister andra inte. Oklart hur man flyttar fönster numer i vissa program då de saknar lister. Oklart vilka fönster som hör till vilket program då de saknar en list som överlag säger vad det är för ett fönster.
- Fokus kändes helt fel. Fönstret som är aktivt tar mindre plats för användare rent visuellt än bakgrundsfönster. Transparens överallt som stör mer än det hjälper. Jag har för mig det endast blev transparens på det översta / aktiva fönstret där det borde vara tvärt om.
- Buggigt utseende på många grafiska element, texter i menyer ej placerade med finness.
- Maximera-knappen är omgjord till en full-screen knapp.
- Dra och släpp i öppna / spara dialoger var buggig eller omgjord (oavsett fel tänkt att ta bort denna funktionen).
- Överlag var GUI:et för ljust.
- Transparens som ÖKAR saturationen i interfacet. Det motsträvar hela idén med att ett interface bara ska "finnas där" och inte ta onödig uppmärksamhet.
- Dark Mode gjorde endast menyrad samt dockan mörk, resterande interface såg extremt malplacerat ut. Dark Mode såg även överlag buggigt / fult ut.
- Man har inte gjort något åt full-screen apps som aldrig fungerat något bra.
- Man har inte sett över vissa GUI:n så som QuickTime Player X som aldrig fungerat bra eller varit så genomtänkta.

Det finns säkert mycket mer.

Tänk vad jag måste vara tolerant för jag bryr mig inte ett dugg om dessa "fel" du räknar upp

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-01 18:03
Ursprungligen av Demiurgen:

Yosemites estetik passar mig - jag har Yosemite hemma och Mavericks på jobbet...och när jag sätter mig på jobbet känns det som att hamna 10 år tillbaka i tiden :-D. Yosemite är en fröjd och vilsamt, harmoniskt och reeeent...Mavericks och föregångarnas 3D-knappar och relieffer är verkligen dammiga...stenålder.
Det är som med nya looken i iOS...micklar man med en lur som har gamla iOS så känns det som en skränig bunker när man är van vid rymd och sval stillhet.
Användarmässigt är det ingen skillnad för mig med Yosemite - det har det inte varit sedan Lion. Allt är som vanligt, det är bara ännu vackrare.

Bär emot att hålla med dig men la in Mavericks tillfälligt och det var som du säger att gå 10 år tillbaka i tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-01 18:05

Ni har helt klart högre tolerans än jag. Vi får se hur det blir att gå över på 10.10 på heltiden senare i höst.

Kör ni med transparent meny-rad också?

Rent objektivt finns många fel i OSX 10.10. Vissa av mina punkter kanske är subjektiva men många är objektivt dålig GUI-design.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-01 18:18

Jag uppdaterade till senaste tillgängliga idag. Då fungerade det inte att spela webbradio. Inte heller att spela musik med iTunes, vare sig på datorn eller via Airplay.
Fult som stryk är det också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-01 20:44

https://bold.pixelapse.com/minming/mac-os-x-y...

Ovan tar upp en del problem. Transparenta fönster så som Safari är störande, lika så när man har olika delar av fönster som är transparent och inte (gäller även Safari faktiskt). Det blir ofta väldigt fult helt enkelt.

Vidare har Apple helt frångått en standard. Ett fönster i Finder, Safari och Text Edit har helt olika utseendet. Safari är även väldigt märkligt designat (länken visar detta väl). Man har en uppsjö olika knappar som gör samma sak bara att de härsammar i olika program. Det blir inkonsekvent och förvirrande för såväl noviser som "proffs".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-01 20:44

Kan tilläggas att jag överlag är nöjd med hur iOS ser ut och fungerar.

Jag har inga transparenta fönster. Inte i Safari och inte i Finder.

Ursprungligen av Erik.dv:

https://bold.pixelapse.com/minming/mac-os-x-y...

Ovan tar upp en del problem. Transparenta fönster så som Safari är störande, lika så när man har olika delar av fönster som är transparent och inte (gäller även Safari faktiskt). Det blir ofta väldigt fult helt enkelt. .

  • Medlem
  • 2014-10-01 22:52

Gjorde ett nytt försök att uppdatera nu ikväll. Det gick betydligt fortare.

Bevaka tråden