Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yosemite publik beta - frågor och funderingar

Tråden skapades och har fått 320 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-21 19:00
Ursprungligen av Anders T:

Det ringde här... på tre prylar samtidigt!

Funktionen för att ta emot samtal i dator och ipad har tydligen hoppat igång med iOS8.

Problemet är bara att när jag svarar i telefonen så fortsätter det ringa i datorn och paddan vilket gör det liiite rörigt då man snabbt ska fara runt i rummet och få tyst på de andra prylarna.

Är det så här i betan eller ska man ställa in något?

Det ska tystna när du svarar i telefonen.
Men är det en funktion du inte vill ha så är det bara att stänga av i Inställningar- FaceTime.

Senast redigerat 2014-09-21 19:11

Jag är nog intresserad av att ha funktionen påslagen eftersom jag ofta ligger i soffan med Macbooken.

Kan någon i tråden verifiera om de sett samma problem? Möjligen tystnade paddan av sig själv men inte datorn.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-21 19:25
Ursprungligen av Anders T:

Jag är nog intresserad av att ha funktionen påslagen eftersom jag ofta ligger i soffan med Macbooken.

Kan någon i tråden verifiera om de sett samma problem? Möjligen tystnade paddan av sig själv men inte datorn.

Istället för att spekulera gjorde jag ett test.
Det tar ganska så lång tid innan det slutar att ringa....men det slutar alla fall

Lysande!

Problemet är att det måste sluta på en gång för det går inte att prata i telefonen med det där dubbelplingandet i rummet. Vi får väl vänta och se om det funkar bättre när systemet släpps.

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2014-09-21 19:34

Veckor i almanacka

Vore kul om någon developer kunde rapportera att vi vill ha veckovisning i almanackan

Det finns redan.

Inställningar: Avancerat.

Ursprungligen av Anders T:

Jag har inte märkt några större problem med betan och Adobe CC. Jag kör PS, ID, Ill, DW, Acrobat. Men Adobe CC-appen har varit ett gissel sen det här kom förra året.

Jag har de senaste två veckorna fått lov att aktivera root-kontot i två kollegors macar och sen söka på adobe i datorn och rensa ut varenda litet fil och mapp från den firman. Därefter har det gått att logga in i det vanliga kontot och installera om CC och få normal funktion. Alla andra städmetoder som föreslogs av Adobes suppport hade ingen inverkan alls.

I hemdatorn flaggar CC för en ny uppdatering på Flash. Kruxet är bara att jag inte har Flash installerat på den datorn. Det har jag bara i jobbdatorn. Jag har provat att installera uppdateringen och sen avinstallera Flash med Adobes verktyg. Då kommer samma notis om uppdatering tillbaka.

Long time men nu kommer mitt svar; Jag uppdaterade JAVA till 8 / 40 och simsalabim, allt fungerar igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-22 12:08

Kör Yosemite på en mac mini, tidig 2009 8Gb ram, funkar top

  • Medlem
  • Skräckholm
  • 2014-09-26 07:06

Jag har egentligen bara ett megabekymmer med Yosemite: går inte att zooma ut med pinch-to-zoom funktionen utan då visas bara alla öppna flikar istället. Någon som vet hur man får tillbaka den gamla hederliga zoom-funktionen? Eller måste jag lära om? Och hur zoomar jag ut isf? Speciellt störande när man kikar ggl maps.

Ursprungligen av antsve:

Jag har egentligen bara ett megabekymmer med Yosemite: går inte att zooma ut med pinch-to-zoom funktionen utan då visas bara alla öppna flikar istället. Någon som vet hur man får tillbaka den gamla hederliga zoom-funktionen? Eller måste jag lära om? Och hur zoomar jag ut isf? Speciellt störande när man kikar ggl maps.

Zooma in gör du som vanligt med 2 fingrar. Vi max utzoomning får du öppna flikar. Google maps har väl alltid fungerat som så att man måste klicka på +/- för att zooma in/ut?

  • Medlem
  • 2014-09-26 12:55
Ursprungligen av lappen71:

Istället för att spekulera gjorde jag ett test.
Det tar ganska så lång tid innan det slutar att ringa....men det slutar alla fall

För mig blir det en fördröjning på ungefär en dryg sekund. Och det känner jag att jag kan leva mig.

Du menat 10 sekunder, va? Din film visar ju att det tar 10 sekunder - inte "en dryg sekund".
Jag tycker man kan leva med det också, men rärr ska va' rätt. 10 sekunder.

Ursprungligen av Dalle:

För mig blir det en fördröjning på ungefär en dryg sekund. Och det känner jag att jag kan leva mig.

Ursprungligen av Demiurgen:

Du menat 10 sekunder, va? Din film visar ju att det tar 10 sekunder - inte "en dryg sekund".
Jag tycker man kan leva med det också, men rärr ska va' rätt. 10 sekunder.

Läs om, läs rätt. Det är inte hans film.

OK. Sorry.

Jag har också för mig att det tog typ 1-2 sekunder innan andra enheterna slutade ringa...men jag tog aldrig tid innan jag stängde av eländet. Med tanke på att info ska fram och tillbaka mellan enheterna och USA (eller datapark i Europa) så är ju 1-2 sek en mera än godkänd tid
Snubben på filmen har väl usel uppkoppling och då går det säkert långsammare...för dom flesta i USA kan det vara närmare 10 sekunder det handlar om

(dålig uppkoppling = slöa svarstider i detta fall - inte nödvändigtvis mbps)

Ursprungligen av Capeman:

Läs om, läs rätt. Det är inte hans film.

Det jag upplever hemma stämmer väl överens med filmen, dvs 10-12 sekunder oväsen. Vissa samtal kan ju vara så långa (korta) för tusan.

Jag har skickat in en buggrapport ...

Jag har f ö 100 mbit hemma.

Ursprungligen av Demiurgen:

OK. Sorry.

Jag har också för mig att det tog typ 1-2 sekunder innan andra enheterna slutade ringa...men jag tog aldrig tid innan jag stängde av eländet. Med tanke på att info ska fram och tillbaka mellan enheterna och USA (eller datapark i Europa) så är ju 1-2 sek en mera än godkänd tid

Det vore idiotiskt om det ska skickas en signal till USA och sen tillbaka till mina prylar för att stänga av ljudet. Så fort man tar samtalet på en pryl borde det gå en signal med "håll klaffen nu" lokalt på nätverket till mina övriga prylar.

Systemet känner redan till vilka prylar som finns i rummet med all hitta min pryl-teknik som redan finns på plats.

Jag tror inte Apples grejer någonsin kommunicerar direkt "lokalt" - all kommunikation sker via iCloud. BlueTooth kan snacka lokalt, men det är väl inte inblandat i denna funktion?

Ursprungligen av Anders T:

Det vore idiotiskt om det ska skickas en signal till USA och sen tillbaka till mina prylar för att stänga av ljudet. Så fort man tar samtalet på en pryl borde det gå en signal med "håll klaffen nu" lokalt på nätverket till mina övriga prylar.

Systemet känner redan till vilka prylar som finns i rummet med all hitta min pryl-teknik som redan finns på plats.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-26 14:37
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag tror inte Apples grejer någonsin kommunicerar direkt "lokalt" - all kommunikation sker via iCloud.

Det tror inte jag alls utan det är direkt kommunikation

Jag sa inget om hur det funkar med icloud. Jag bara beskrev hur man troligen behöver göra för att det här med flertalet prylar i rummet ska funka som en cool bra grej - då tystnar dom direkt man lyfter luren. Det blir löjets skimmer över hela grejen nu ...

Jo, jag stängde av skiten :-D. Även om det gått med blixtens hastighet så ser jag inte någon anledning att använda denna funktion då alla enheter ligger bredvis varandra eller i alla fall väldigt nära varandra :-D. Det blir absurt...knäppt helt enkelt :-D. Men har man sina enheter utspridda i olika rum och bor stort så kanske det har sin funktion...eller...nja...
Frågan är hur ljudet blir när man snackar i en iMac som går genom wifi till en iPhone som kranar duplex-ljudet via mobila nätverket...fördröjning? ljudförsämring? bortfall? Är det minst lika stabilt som ett vanligt samtal i iPhonen så är jag med...är det minsta sämre så är jag inte med.
Vad händer om man börjar snacka i iMacen men väljer att fortsätta i iPhonen (pga att den andra tycker det "låter konstigt")? Är övergången stabil? Händer det att det bryts? Isåfall går det bort en gång till för mig

Ursprungligen av Anders T:

Jag sa inget om hur det funkar med icloud. Jag bara beskrev hur man troligen behöver göra för att det här med flertalet prylar i rummet ska funka som en cool bra grej - då tystnar dom direkt man lyfter luren. Det blir löjets skimmer över hela grejen nu ...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-26 15:06
Ursprungligen av Demiurgen:

Jo, jag stängde av skiten :-D. Även om det gått med blixtens hastighet så ser jag inte någon anledning att använda denna funktion då alla enheter ligger bredvis varandra eller i alla fall väldigt nära varandra :-D. Det blir absurt...knäppt helt enkelt :-D. Men har man sina enheter utspridda i olika rum och bor stort så kanske det har sin funktion...eller...nja...
Frågan är hur ljudet blir när man snackar i en iMac som går genom wifi till en iPhone som kranar duplex-ljudet via mobila nätverket...fördröjning? ljudförsämring? bortfall? Är det minst lika stabilt som ett vanligt samtal i iPhonen så är jag med...är det minsta sämre så är jag inte med.
Vad händer om man börjar snacka i iMacen men väljer att fortsätta i iPhonen (pga att den andra tycker det "låter konstigt")? Är övergången stabil? Händer det att det bryts? Isåfall går det bort en gång till för mig

Varför inte testa istället för att spekulera och fabulera.

Ingen jag har frågat har märkt att jag pratat med iPad eller MBP.

Jag har skrivit i en annan tråd här förut att telefonljudet via FaceTime är otroligt mycket bättre än det ljud Telia erbjuder. Det var någon diskussion om kommande HD-ljud har jag för mig. FaceTime via datorn har jag också använt och det är samma kvalitet. Man tror knappt man pratar via datorn.

Så det vore bra om Telia kunde skynda på med det där HD-ljudet även för mig här på landsorten... jag antar att det kommer att lira bäst med en sån här teknik.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-26 17:02
Ursprungligen av lappen71:

Det tror inte jag alls utan det är direkt kommunikation

Continuity kräver wifi *och* Internet för att det ska ringa i andra enheter. Däremot kan det tänkas att själva kommunikationen efter uppkopplingen går *inom* ditt eget LAN. Måste hem och tcpdump:a lite mer...

Kanon. Det vore intressant att veta mer om hur de gjort.

Ursprungligen av Anders T:

Så det vore bra om Telia kunde skynda på med det där HD-ljudet även för mig här på landsorten... jag antar att det kommer att lira bäst med en sån här teknik.

Hd-voice är ju påslaget i hela 3g nätet, ingen skillnad på landsbygd/storstad.

Har du en telefon som stödjer hd-voice? Befinner sig den du pratar med också inom telias 3g nät? Stödjer telefonen hos den du talar med hd-voice?

http://www.telia.se/privat/telefoni/tjanster/...

Ursprungligen av Mikael E:

Hd-voice är ju påslaget i hela 3g nätet, ingen skillnad på landsbygd/storstad.

Har du en telefon som stödjer hd-voice? Befinner sig den du pratar med också inom telias 3g nät? Stödjer telefonen hos den du talar med hd-voice?

http://www.telia.se/privat/telefoni/tjanster/...

Du har aldrig varit i Hallstahammar va?

Nej, skämt åsido så har jag inte kollat upp något om detta. Jag har en iPhone 5 och vi har Telia Jobbmobilväxel som abb. Det jag kan konstaterar är att när jag ringer med FaceTime så säger jag spontant "oj va bra du hörs". Med vanlig telefoni låter det som det alltid gjort.

Är det någon som upplevt problem med att provlyssna låtar med nyaste publika betan och senaste iTunes? Det är jätteproblem i min datorn. Jag blir påmind om gamla RealPlayer och rebuffering... i all oändlighet.

Jag upplever även spelavbrott i min egen musik som ligger på en extern USB-hårddisk kopplad till Airport. Det blir tyst i 20 sek sen fortsätter den spela. Jag har startat om all hårdvara som är inblandad.

  • Medlem
  • 2014-09-30 22:10

Nu är PB4 släppt. Tycker att Safari är sämre nu än i PB3, scrollningen är hackig och det hela känns överlag trögt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-30 22:59
Ursprungligen av Ljung:

Nu är PB4 släppt. Tycker att Safari är sämre nu än i PB3, scrollningen är hackig och det hela känns överlag trögt.

Då är det något med din dator för både min MBP och frugans MacBook fungerar det fint på.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-01 00:19

Ja min beta4 funkar mycket bättre än beta3.

Bevaka tråden