Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yosemite publik beta - frågor och funderingar

Tråden skapades och har fått 320 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag tycker det var / är snyggare när menyraden inte är transparent och stör hela användarupplevelsen. Däremot förstår jag varför Apple byter typsnitt i OSX för Lucidia Grande gör sig inte så bra på retina-skärmar.

Jag tycker menyraden i Maverick är precis lagom transparent, man ser att skrivbordsbakgrunden fortsätter men det stör inte läsbarheten i menyerna. Jag hoppas det kommer en inställning för det så de som vill ha genomskinlig kan ha det, de som inte vill kan välja det.

Ursprungligen av Magnus Krantz:

...Jag hoppas det kommer en inställning för det...

Det finns en inställning, men den berör även annan genomskinlighet, inte bara i menyraden.

Systeminställningar --> Hjälpmedel --> Minska genomskinlighet

Vill man inte ha genomskinligt i menyraden så vill man nog inte genomskinligt på andra ställen heller, så det räcker nog med den inställningen - det behövs nog ingen separat inställning för enbart menyraden.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns en inställning, men den berör även annan genomskinlighet, inte bara i menyraden.

Systeminställningar --> Hjälpmedel --> Minska genomskinlighet

Vill man inte ha genomskinligt i menyraden så vill man nog inte genomskinligt på andra ställen heller, så det räcker nog med den inställningen - det behövs nog ingen separat inställning för enbart menyraden.

Jo, jag vet, men jag vill ju ha mer genomskinlighet än det är nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-08-31 23:59
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns en inställning, men den berör även annan genomskinlighet, inte bara i menyraden.

Systeminställningar --> Hjälpmedel --> Minska genomskinlighet

Vill man inte ha genomskinligt i menyraden så vill man nog inte genomskinligt på andra ställen heller, så det räcker nog med den inställningen - det behövs nog ingen separat inställning för enbart menyraden.

Det finns en inställning för endast menyraden under samma panel man ställer in skrivbordsbilder i.

Senast redigerat 2014-09-01 07:25
  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-09-01 07:47
Ursprungligen av Erik.dv:

Det finns en inställning för endast menyraden under samma panel man ställer in skrivbordsbilder i.

Jag hittar inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-01 08:06
Ursprungligen av Hjopek:

Jag hittar inte.

Aha, den inställningen fanns där tidigare. Då är den borttagen i en senare beta.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-09-01 16:19

Det finns en "Use dark menu bar and dock" under General i systeminställningar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-01 17:00

iMessage på min MBP 13" har konstigt nog slutat att fungera.
När jag startar iMessage kommer rutan upp för inloggning och när jag skriver in mina uppgifter får jag bara en fel till svar.

Nu verkar SMS relay fungera i senaste developerbetan... ?

Har visserligen inte fått svar från grabben än men SMS dök upp på telefonen vilket det inte gjort tidigare.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-02 21:37
Ursprungligen av BlackSmp:

Nu verkar SMS relay fungera i senaste developerbetan... ?

Har visserligen inte fått svar från grabben än men SMS dök upp på telefonen vilket det inte gjort tidigare.

Hoppas det löser mitt problem ovan

Och nu fungerar också "telefonrelä". Kan ringa till hemtelefonen från datorn via mobilen så jag är rätt övertygad om att SMS-relay fungerar (men grabben jobbar nu)

Edit: Japp, fick nyss svar. Men handoff verkar inte fungera

Senast redigerat 2014-09-02 21:52
  • Medlem
  • 2014-09-03 11:25
Ursprungligen av BlackSmp:

Kan ringa till hemtelefonen från datorn via mobilen så jag är rätt övertygad om att SMS-relay fungerar (men grabben jobbar nu)

Hemtelefon, du vet att det är 2014 nu?

Ursprungligen av Dalle:

Hemtelefon, du vet att det är 2014 nu?

Jag trodde att det var Juche 102...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-09-05 22:02

Yosemite har lite svårt med diskstorlek och använt utrymme, jag har en 500GB samsung Evo SSD delad i tre partitioner.

Yosemite/iTunes hittar sällan några iOS-enheter i WiFi-nätet. Ibland dyker dom upp - oftast inte.

Beta 1 och 2 har fungerat bra för mig fram till nu. Senaste 3 dagarna hänger sig datorn efter den varit i vila mer än några timmar. Måste göra en "hard-reset" och det tar runt 2 minuter för den att starta upp efter det. Inte kul.

Nätverks-hanteringen är katastrofal med. Men det har den mer eller mindre alltid varit, även med Mavericks. Min kopplar ner nätverket när jag stänger skärmen (med muspekaren-upp-i-hörnet) och är allmänt hopplös.

Men annars är det bra för en Beta.

För mig är nätverkshanteringen bättre en någonsin i OSX - åtminstone det lilla nätet hemma. ML var hyfsat, Mavericks uselt, Yosemite beta2 bra. Beta1 var dock bedrövlig - kunde bara logga och montera hälften av diskarna/datorerna i nätet.

  • Medlem
  • 2014-09-15 19:56

DP7 Public Beta ute. Känns som att den skarpa versionen borde släppas samtidigt som iOS 8,(på onsdag?) eller vad tror ni?

EDIT: Just nu går det hutlöst segt att tanka ner uppdateringarna.

Ursprungligen av Dalle:

DP7 Public Beta ute. Känns som att den skarpa versionen borde släppas samtidigt som iOS 8,(på onsdag?) eller vad tror ni?

EDIT: Just nu går det hutlöst segt att tanka ner uppdateringarna.

Developer Preview 8 kom nyss (kl 20:42)
Jag tror inte att officiell release är samtidigt som IOS8

  • Medlem
  • 2014-09-15 21:06

@BlackSmp ok. Jag har bara tillgång till de publika betorna. Och den släpptes troligtvis ikväll. Kikade senast igår kväll utan att hitta något.

Ursprungligen av Dalle:

@BlackSmp ok. Jag har bara tillgång till de publika betorna. Och den släpptes troligtvis ikväll. Kikade senast igår kväll utan att hitta något.

Jo, den släpptes idag. Jag håller på att installerar?

Edit: Handoff fungerar bättre i DP8 än i DP7 så än finns det hopp?

Senast redigerat 2014-09-15 21:23

Fortfarande inget här, suck. Kommer nog snart.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-16 10:49

Jag har upptäckt att en MacBookAir mid-2011 är synlig över bluetooth för en iPad Mini Retina men inte för en iPhone 5S. Varför? Det dyker inte upp något vettigt när jag googlar på ovanstående konfig och förutsättningar.

Jag får alltså en kedje-symbol där wifi-symbolen är, men ingen nätverksfunktion (Internet) när jag har parat enhterna.

Jag kör 10.10 beta 8 på MBA (för att jag den inte är riktigt primär) men iOS 7.1.2 på iPhone5S för att den måste fungera.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-09-16 19:52

10.10 Beta 3 ute nu, den ligger på 1,63GB !!

Jag gnällde förut på det för ljusa Spotlight-fönstret. I senaste betan är det mörkt om man kör med det mörka temat för menyn.

Vad är det här för notis? Jag känner inte igen den och den tycks ha hängt sig också.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-09-16 20:16

Det är Spotlight som indexerar. Vänta...

Ursprungligen av Anders T:

Vad är det här för notis? Jag känner inte igen den och den tycks ha hängt sig också.

http://s12.postimg.org/m6kqc1h3x/optimera.jpg

Får man ibland när Spotlight indexerar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-19 13:34
Ursprungligen av lappen71:

iMessage på min MBP 13" har konstigt nog slutat att fungera.
När jag startar iMessage kommer rutan upp för inloggning och när jag skriver in mina uppgifter får jag bara en fel till svar.

https://dl.dropbox.com/s/mdifsb50r5n1iau/Sk%C3%A4rmdump%202014-09-01%2016.57.50.png?dl=0

Lösningen på detta problem var att ringa Apple supporten men det ställde till lite bekymmer att jag har Yosemite Beta.
Dom ville helt enkelt inte hjälpa mig när det är en Beta fast jag förklarade felet utförligt.
Så jag la in Mavericks igen och testade att logga in med samma felruta som följd men denna gång kunde dom hjälpa mig.
Denna gång läste jag upp exakt vad det stod i rutan och fick respons direkt att han visste vad felet vad.
Så hade jag varit lite smart och inte nämnt att jag hade en Beta utan ljugit hade jag sluppit det extra arbete som jag nu la ner.
Han helt enkelt låste upp en spärr för tydligen spärrar dom om det är ovanligt mycket aktivitet på en ens Apple-ID
Jag hade bytt till ett starkare lösenord och bytt säkerhetsfrågor och det straffades sig

Det ringde här... på tre prylar samtidigt!

Funktionen för att ta emot samtal i dator och ipad har tydligen hoppat igång med iOS8.

Problemet är bara att när jag svarar i telefonen så fortsätter det ringa i datorn och paddan vilket gör det liiite rörigt då man snabbt ska fara runt i rummet och få tyst på de andra prylarna.

Är det så här i betan eller ska man ställa in något?

Bevaka tråden