Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yosemite publik beta - frågor och funderingar

Tråden skapades och har fått 320 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av _empty:

Jag tycker allt känns väldigt stabilt, och nu funkar även iCloud Drive för mig iom senaste uppdateringen till pb2. Någon som vet hur man kommer åt drive filerna på sin ios8 senaste betan? Är det ens möjligt än?

http://m.imore.com/icloud-drive-documentpicke...

Har gått igenom den nu, och hängde väl med sådär. Endel av tanken var väl en dropbox kopia? Dvs lagra filer och komma åt dom överallt? Har jag missförstått?

Ursprungligen av _empty:

Har gått igenom den nu, och hängde väl med sådär. Endel av tanken var väl en dropbox kopia? Dvs lagra filer och komma åt dom överallt? Har jag missförstått?

Har du tjänsten aktiverad under Inställningar -> iCloud?

iCloud drive är inte tänkt att fungera riktigt som Dropbox eller motsvarande. Applikationer med stöd kan välja att spara dokument till iCloud drive, vilket sedan du kan utforska, men det är inte riktigt samma "släng-in-vad-du-vill" som tex dropbox tillåter.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-26 15:36
Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du tjänsten aktiverad under Inställningar -> iCloud?

iCloud drive är inte tänkt att fungera riktigt som Dropbox eller motsvarande. Applikationer med stöd kan välja att spara dokument till iCloud drive, vilket sedan du kan utforska, men det är inte riktigt samma "släng-in-vad-du-vill" som tex dropbox tillåter.

Denna text gör mig lite konfunderad!!

Citat:

iCloud Drive adds a Finder-esque file browser to iOS for the first time

http://www.theverge.com/2014/6/2/5771942/appl...

Jag tolkar den som att det ska komma/finns en filhanterare för iOS

Ursprungligen av lappen71:

Denna text gör mig lite konfunderad!!

http://www.theverge.com/2014/6/2/5771942/appl...

Jag tolkar den som att det ska komma/finns en filhanterare för iOS

Lär fungera som Dropbox-appen (och andra liknande). Man kan bläddra i sin iCloud Drive etc..

Ursprungligen av Anders T:

Nu upptäckte jag en ny "finess" i Mail. Om jag klickar på pilen på en avsändare i ett brev och väljer "Kopiera adress" så kan jag inte klistra in den adress som löpande text i ett brev. Det klistras in som ett kontaktkort.

Om jag tar omvägen via en texteditor och kör en klistra in/kopiera och sen går till Mail och klistrar in så blir adressen inklistrad som löpande text. Irriterande. Jag vill skicka en mailadress som sen bara går att klicka på för mottagaren, inte ett kontaktkort.

Det som irriterar mest just nu i betan är en massa svensk text i dialogrutor etc som inte får plats. Det ser ut som platsen endast tillåter den engelska originaltexten. Det förekommer genom hela systemet. I bilden ett klipp från Mail där hela texten dessutom flödar över.

http://s28.postimg.org/oza9l2ict/verfl_dande_text.jpg

Det fixar sig... ?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-26 16:58
Ursprungligen av keptang:

Lär fungera som Dropbox-appen (och andra liknande). Man kan bläddra i sin iCloud Drive etc..

På datorn ja men den där texten säger att man kan göra det på iOS 8 också.
Något som jag då inte har sett att man kan göra.

Ursprungligen av lappen71:

På datorn ja men den där texten säger att man kan göra det på iOS 8 också.
Något som jag då inte har sett att man kan göra.

Det kommer väl en app för det.

Ja, kanske som typ "Documents" som jag använder mot DropBox m.m. Om inte Apple släpper egen app så implementerar "Documents" och liknande appar att man även kan dyka in sin iCloud Drive skulle jag tro.
Det intressanta är att Apple försökte köpa DropBox för lääänge sedan, men det gick inte och nu först har dom sytt ihop en lösning. Det säger lite om att det är kruxigt det här med filhantering när det gäller versionshantering och paralellkörning...eller vad man ska kalla det. Åtminstone via IP. Eller så är bara fördröjningen ett resultat av prioriteringar och investeringstakt - Apple satsar ju först nu globalt när det gäller serverhallar.
Jag tror det blir bra denna gång, men eftersom PC-planeten kör DropBox så kan man inte köra rent iCloud Drive (skulle helst vilja ha en lösning för varje typ av tjänst på nätet). Det blir som men Skype; FaceTime är bäst, men man måste ha kvar Skype då en stor del av jordens befolkning inte ens vet vad FaceTime är Men Skype har dom så klart. iMessage och Watchout...Pages och Word...
Man får alltid dras med minst två...

Ursprungligen av keptang:

Det kommer väl en app för det.

Är det någon här som får Handelsbankens inloggning med sladd att funka med betan?

Ursprungligen av Anders T:

Är det någon här som får Handelsbankens inloggning med sladd att funka med betan?

Det kan du glömma. Det krävs nya drivrutiner och de släpper Handelsbanken efter den officiella releasen av 10.10.

Så här är det vid varje OS uppdatering. Jag blir lika putt varje gång men det hjälper inte.

Nån gång tror jag det har funkat med lite mixtrande också. Då kör vi utan sladd så länge.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-08-27 11:23
Ursprungligen av BlackSmp:

Det kan du glömma. Det krävs nya drivrutiner och de släpper Handelsbanken efter den officiella releasen av 10.10.

Så här är det vid varje OS uppdatering. Jag blir lika putt varje gång men det hjälper inte.

Jag ringde till min bankkontakt och framförde ett missnöje om SHB:s attityd i deras kundtjänst för Internetbank att "vi utvecklar aldrig/inte mot ofärdig (betor) programvara". Som om inte resten av världen alltid har gjort det och SHB är medlem i en liten exklusiv klubb...

Banker kör med hängslen + livrem eftersom det är någon annans pengar som står på spel om något går åt skogen.

FontExplorer har slutat fungera i beta 2. Jag har fått svar av deras support att det är lika illa i 10.9.5 betan så Apple har ändrat något under huven. Det kommer en uppdatering när 10.9.5 blir officiell.

Jag tror inga banker släpper drivisar till betor...det är ju dessutom väldigt få (nördar som vi) som tagit hem denna beta. Hur många procent av alla Macar i Sverige - eller världen - rullar med Yosemite beta? 0,2%? 0,1%? Eller är det promille?
Men nog måste väl ändå SHB "utveckla mot ofärdig (betor) programvara"?. Det gör ju alla seriösa tredjepartsproducenter av mjukvara...bara idioter väntar tills ett nytt OS redan har släppts. Det är ju bl.a. just därför Apple och andra OS-producenter släpper betor över huvud taget; så att man ska kunna justera sin tredjepartsmjukvara i god tid till det oficiella släppet.
Tunga tredjepartare i min branch - videooch musik - brukar släppa updates eller drivisar samma dag som OS-update - eller t.o.m. före. Det finns dock - om än få - tunga företag i denna branch som slackar med updates och dom förlorar marknadsandelar i längden (varning för t.ex. Matrox :-). För mig personligen är det mycket skadligt för ett varumärke om dom slackar med uppdateringar när deras grejer svajar med nya OS. Jag lämnar sådana företag om det finns bra alternativ.

Det finns en annan nisch där företag säger "jaha finns det ett nytt OS?" - skrivardrivrutiner.

Nu tror jag Xerox blivit bättre på sistone men tidigare var det löjligt dåligt. När Apple släppte 10.6 så var de precis klara med nya drivisar till 10.5 osv.

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag tror inga banker släpper drivisar till betor...det är ju dessutom väldigt få (nördar som vi) som tagit hem denna beta. Hur många procent av alla Macar i Sverige - eller världen - rullar med Yosemite beta? 0,2%? 0,1%? Eller är det promille?
Men nog måste väl ändå SHB "utveckla mot ofärdig (betor) programvara"?. Det gör ju alla seriösa tredjepartsproducenter av mjukvara...bara idioter väntar tills ett nytt OS redan har släppts. Det är ju bl.a. just därför Apple och andra OS-producenter släpper betor över huvud taget; så att man ska kunna justera sin tredjepartsmjukvara i god tid till det oficiella släppet.
Tunga tredjepartare i min branch - videooch musik - brukar släppa updates eller drivisar samma dag som OS-update - eller t.o.m. före. Det finns dock - om än få - tunga företag i denna branch som slackar med updates och dom förlorar marknadsandelar i längden (varning för t.ex. Matrox :-). För mig personligen är det mycket skadligt för ett varumärke om dom slackar med uppdateringar när deras grejer svajar med nya OS. Jag lämnar sådana företag om det finns bra alternativ.

Vi skulle kunna slå vad?

Skämt å sido, de inväntar en officell release innan de gör sin releaseverifiering så de kommer inte att komma med uppdaterade drivrutiner direkt vid releasedatum utan det tar någon eller några veckor.

Men någon som använder Windows får gärna kolla vad som händer vid nästa Windowssläpp, jag är nyfiken hur lång tid det tar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-08-28 10:01
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag tror inga banker släpper drivisar till betor...det är ju dessutom väldigt få (nördar som vi) som tagit hem denna beta. Hur många procent av alla Macar i Sverige - eller världen - rullar med Yosemite beta? 0,2%? 0,1%? Eller är det promille?
Men nog måste väl ändå SHB "utveckla mot ofärdig (betor) programvara"?. Det gör ju alla seriösa tredjepartsproducenter av mjukvara...bara idioter väntar tills ett nytt OS redan har släppts. Det är ju bl.a. just därför Apple och andra OS-producenter släpper betor över huvud taget; så att man ska kunna justera sin tredjepartsmjukvara i god tid till det oficiella släppet.

Oj, jag ska vara lite mer klar: SHB har inte ens en uppdaterad version klar när Apple släpper sin egen skarpa (GM - kalla det vad du vill) utan det tar veckor innan det kommer en. Och svaret som jag fick hos kundsupporten är mer eller mindre ordagrant återgivet. Dessvärre.

Jag har alltså inte begärt att dom ska stöda betor - självklart inte.

10.10 och Adobe Creative Cloud - no no.
Hade fotopaketet, allt fungerade, nja lite gnissel var det väl men i stort sett så fungerade det.
Ville lägga till Illustrator. Gjorde det och fick en svensk version trots att jag ville ha en engelsk. Kan jag leva med.
Men, den lilla men ack så nödvändiga Creative Cloud Appen crashade och crashade osv.
Installerade om appen, samma resultat. Tog bort appen på det grundliga viset och installerade återigen.
Crash. Innan CC crashade så hann jag se att jag inte hade Photoshop eller Illustrator installerade.
Men det har jag, fortfarande/än.
Jo, jag behöver CC för vi är två fotografer som jobbar via CC filsynk.
Så detta inlägg är bara en varning, behöver du dina Adobe program så vänta lite med 10.10
Pratade med en tjej i Indien, Adobes support alltså, och det var hon som påtalade detta för mig.
I all välmening...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-08-28 16:41
Ursprungligen av Anders T:

1. När jag har en öppna/spara-dialog framme så brukar jag alltid släppa in en fil eller mapp för att bli flyttad till den mappen. Det är blixtsnabb navigering och tar bort en massa bläddrande. Om jag gör samma sak i Yosemite-betan så flyttas filen/mappen till den mapp som dialogrutan visar. .

Det låter idiotiskt. Precis lika idiotiskt som att "zoom" blivit "full screen".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-08-28 16:42
Ursprungligen av Anders T:

3. Nya Spotlight-sökningen… Det är ljusgrått och landar ovanpå andra ljusgrå fönster.

Detta gäller 10.10 överlag. Väldigt dålig GUI-design.

Ursprungligen av MacSvanberg:

10.10 och Adobe Creative Cloud - no no...

Jag har inte märkt några större problem med betan och Adobe CC. Jag kör PS, ID, Ill, DW, Acrobat. Men Adobe CC-appen har varit ett gissel sen det här kom förra året.

Jag har de senaste två veckorna fått lov att aktivera root-kontot i två kollegors macar och sen söka på adobe i datorn och rensa ut varenda litet fil och mapp från den firman. Därefter har det gått att logga in i det vanliga kontot och installera om CC och få normal funktion. Alla andra städmetoder som föreslogs av Adobes suppport hade ingen inverkan alls.

I hemdatorn flaggar CC för en ny uppdatering på Flash. Kruxet är bara att jag inte har Flash installerat på den datorn. Det har jag bara i jobbdatorn. Jag har provat att installera uppdateringen och sen avinstallera Flash med Adobes verktyg. Då kommer samma notis om uppdatering tillbaka.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det låter idiotiskt. Precis lika idiotiskt som att "zoom" blivit "full screen".

Jag börjar vänja mig vid att släppa i nederkant men det gör det inte mindre idiotiskt. Navigering borde vara det personen vill göra. Arbeta med mappstrukturen borde i så falla vara underordnat dvs släpp i nederkant. Nu är det tvärtom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-08-28 16:59
Ursprungligen av Anders T:

Det verkar finnas något slags tänk bakom även om jag kan hålla med om att det verkar dumt.

Texten i systeminställningar säger "Minimera genom att dubbelklicka ett fönsters namnlist". Så appar som inte har någon övre namnlist går inte att dubbelklicka och gömma.

Anteckningar, Kontakter, Påminnelser har ingen namnlist och går inte att gömma på det viset. Men Kalender och Kartor har en namnlist och går att gömma med dubbelklick.

Skicka in en felrapport.

Jag vet inte om Apple alls tänkt igenom sitt nya GUI. Vissa fönster har lister, andra inte, vissa är transparenta, andra inte. Ingen som helst konsekvens och transparensen är väldigt ogenomtänkt gjord. Om jag inte minns fel får det översta fönstret transparens men underliggande fönster får inte det. Det resulterar i att ofta är det översta, aktiva, fönstret det som tar MINST uppmärksamhet. Det borde vara precis tvärt om.

Något otroligt har hänt här...

Jag har en SSD på endast 128 GB och får inte plats med iTunes i datorn. Jag har flyttat ut allt till en Airport-disk. För några år sen (!), alltså flera OS X-versioner tillbaka så slutade Quicklook-bilder i musikfiler fungera. Jag gjorde några tester med en ny användare och kunde se bilderna försvinna så fort cachen med bilder hamnade på den externa disken.

Trots att bilderna är insparade i mp3-filer som jag har på skrivbordet och som jag ännu inte lagt in i iTunes så visas inga omslag med Quicklook på filen. Jag har rapporterat det som ett fel för länge sen till Apple.

Tro det eller ej men i beta 2 har bilderna börjat funka igen!

Personligen tycker jag inte om den nya menyraden, jag tycker den var snyggare förut när den var mer transparent.
Och nya iTunes verkar inte ha någon knapp för att minimera fönstret till minispelaren. Det använder jag ofta.

Minispelaren får du fram med klick på miniatyren av omslaget överst i fönstret.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-08-31 19:47
Ursprungligen av Magnus Krantz:

Personligen tycker jag inte om den nya menyraden, jag tycker den var snyggare förut när den var mer transparent.
Och nya iTunes verkar inte ha någon knapp för att minimera fönstret till minispelaren. Det använder jag ofta.

Jag tycker det var / är snyggare när menyraden inte är transparent och stör hela användarupplevelsen. Däremot förstår jag varför Apple byter typsnitt i OSX för Lucidia Grande gör sig inte så bra på retina-skärmar.

Ursprungligen av Anders T:

Minispelaren får du fram med klick på miniatyren av omslaget överst i fönstret.

Ah, tackar!

Bevaka tråden