Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yosemite publik beta - frågor och funderingar

Tråden skapades och har fått 320 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-08 22:49

Ja, precis den mail-mappen letar jag efter men den syns inte i mitt bibliotek såsom den gör i din här ovan.

(att hitta bibliotekmappen som dom gömde för något år sen är inget problem, har den inställd som synlig)

Ursprungligen av RobertK:

Ja, precis den mail-mappen letar jag efter men den syns inte i mitt bibliotek såsom den gör i din här ovan.

(att hitta bibliotekmappen som dom gömde för något år sen är inget problem, har den inställd som synlig)

Klicka fram Bibliotek i Finder.

Skriv sen V2 i sökrutan i högra hörnet på Finder-fönstret.

Om du har träff på en mapp med namnet V2 (med versalt V) så högerklickar du den och väljer "Visa överordnad mapp".

Då bör du få fram var din Mail ligger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-08 23:10

Den hittar "V2" i Bibliotek. Men dess överordande mapp är iLifeSlideshow och i den senare finns ingen annan mapp.

(iLifeSlideshow ligger i sin tur under Application Support som inte heller innehåller någon Mail-mapp"

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-08 23:19

Det finns minst tre olika Bibliotek, är du i rätt och letar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-08 23:27
Ursprungligen av kenjon:

Det finns minst tre olika Bibliotek, är du i rätt och letar?

Jaha, visste inte det.
Jag är i den Bibliotek som ligger under "Macintosh HD"

(I det biblioteket ligger också "application support".
På gamla datorn ligger Appl.supp. i samma "bibliotek" som mail-mappen.)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-08 23:39

Det var därför du fick tipset om menyn Gå i Finder. Håll nere Alt och klicka på Gå, då ser du rätt Bibliotek.

Ursprungligen av RobertK:

Jaha, visste inte det.
Jag är i den Bibliotek som ligger under "Macintosh HD"

(I det biblioteket ligger också "application support".
På gamla datorn ligger Appl.supp. i samma "bibliotek" som mail-mappen.)

Det är samma struktur i alla Bibliotek så du hittar en Application support även under ditt personliga bibliotek.

Macintosh HD : System : Bibliotek = filer för systemet
Macintosh HD : Bibliotek = filer för ALLA användare
Macintosh HD : Användare : Robert : Bibliotek = dina personliga filer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-09 00:06
Ursprungligen av kenjon:

Det var därför du fick tipset om menyn Gå i Finder. Håll nere Alt och klicka på Gå, då ser du rätt Bibliotek.

Aha, Där finns mail-mappen.
Förvirrande med flera mappar med samma namn.

Så när jag nu inför ominstallation av datorn ska ta backup så ska jag endast kopiera applications support från Biblioteket som ligger under Macintosh HD-Användare-Robert?

(det är apple-support som bett mig ominstallera med manuell filåterställning för att inte tidigare skräp ska komma med som det skulle göra om jag använde en time machine-backup)

Kolla mitt svar ovan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-09 00:10
Ursprungligen av Anders T:

Kolla mitt svar ovan

Du hann posta inlägget under tiden jag satt och författade mitt.
Har nu redigerat mitt inlägg - se fråga där.

Ursprungligen av RobertK:

Aha, Där finns mail-mappen.
Förvirrande med flera mappar med samma namn.

Så när jag nu inför ominstallation av datorn ska ta backup så ska jag endast kopiera applications support från Biblioteket som ligger under Macintosh HD-Användare-Robert?

(det är apple-support som bett mig ominstallera med manuell filåterställning för att inte tidigare skräp ska komma med som det skulle göra om jag använde en time machine-backup)

Det här låter mycket märkligt för mig.

Samtliga mappar och filer under Bibliotek används för någonting som har med dina program att göra. Vissa av dessa återskapar sig själv automatiskt när du börjar använda programmen igen men vilka är det då?

Det jag skulle ha rekommenderat är istället att göra en full backup med TimeMachine. När du har en nyinstallerad dator så kan du montera backupen på skrivbordet och kopiera in Applikation Support. Men om något mer skulle visa sig behövas så finns det en kopia på det med i backupen.

Min nästa fundering är varför de inte ber dig skapa en ny användare? Om det är problem med filerna i din användare så räcker det att börja om på det sättet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-09 00:42
Ursprungligen av Anders T:

Det här låter mycket märkligt för mig.

Samtliga mappar och filer under Bibliotek används för någonting som har med dina program att göra. Vissa av dessa återskapar sig själv automatiskt när du börjar använda programmen igen men vilka är det då?

Det jag skulle ha rekommenderat är istället att göra en full backup med TimeMachine. När du har en nyinstallerad dator så kan du montera backupen på skrivbordet och kopiera in Applikation Support. Men om något mer skulle visa sig behövas så finns det en kopia på det med i backupen.

Min nästa fundering är varför de inte ber dig skapa en ny användare? Om det är problem med filerna i din användare så räcker det att börja om på det sättet.

Jag har kvar min gamla MBP som jag för bara 2 veckor sen "flyttade över" från så där finns vid behov fler filer än mapparna Mail och Applications support vilka är dom 2 mapparna jag för några år sen fick höra är dom jag som innehåller personliga filer (förutom bilder, musik, dokument, filmer förstås).

Jo, supporten har bett mig skapa en ny användare och det blev ingen skillnad och i det fallet rekommenderade dom en "ren" ominstallation för att testa så med.

Problemet jag kontaktade supporten om är att jag tycker scrollningen av tunga internetsidor hackar lite på min nya MPRr där samma sidor går att scrolla utan hack på min 4 år gamla MPB.
Men - Just i denna stund när jag testar så kan jag inte längre märka något scrollningsproblem på nya datorn. Ytterst märkligt! Så jag avvaktar nu med ominstallation av datorn.

Ursprungligen av RobertK:

Jag har kvar min gamla MBP som jag för bara 2 veckor sen "flyttade över" från så där finns vid behov fler filer än mapparna Mail och Applications support vilka är dom 2 mapparna jag för några år sen fick höra är dom jag som innehåller personliga filer (förutom bilder, musik, dokument, filmer förstås).

Jo, supporten har bett mig skapa en ny användare och det blev ingen skillnad och i det fallet rekommenderade dom en "ren" ominstallation för att testa så med.

Problemet jag kontaktade supporten om är att jag tycker scrollningen av tunga internetsidor hackar lite på min nya MPRr där samma sidor går att scrolla utan hack på min 4 år gamla MPB.
Men - Just i denna stund när jag testar så kan jag inte längre märka något scrollningsproblem på nya datorn. Ytterst märkligt! Så jag avvaktar nu med ominstallation av datorn.

Är det IMAP mail du använder?

Om så är fallet så ligger alla brev kvar på webbservern och behöver inte backupas separat. De tankas ner på nytt vid en ominstallation. Den enda vitsen med en lokal backup av Mail är om du har mycket regler, smarta mappar och liknande personliga inställningar. Dessa ligger i mappan Mail/V2/MailData vad jag kan förstå.

Jag vet inte vilken webbläsare du använder men nuförtiden uppdateras mycket i bakgrunden. Så det kan ju tänka sig att du nu kör på en nyare version av något som bråkade innan. Ibland räcker en omstart av webbläsare för att de ska sluta bråka också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-09 09:37
Ursprungligen av Anders T:

Är det IMAP mail du använder?

Om så är fallet så ligger alla brev kvar på webbservern och behöver inte backupas separat. De tankas ner på nytt vid en ominstallation. Den enda vitsen med en lokal backup av Mail är om du har mycket regler, smarta mappar och liknande personliga inställningar. Dessa ligger i mappan Mail/V2/MailData vad jag kan förstå.

Jag vet inte vilken webbläsare du använder men nuförtiden uppdateras mycket i bakgrunden. Så det kan ju tänka sig att du nu kör på en nyare version av något som bråkade innan. Ibland räcker en omstart av webbläsare för att de ska sluta bråka också.

Jo du har rätt om IMAP och jag visste att jag egentligen kan synkronisera en tom Mac Mail direkt mot mejlservern men vad jag mindes från sist tog det väldigt lång tid så jag tänkte vore så mycket snabbare att kopiera mail-mappen. Och så hittade jag den då först inte...

Ang. hackig scrollning i webbläsaren testade jag omstart (både safari och firefox som också fanns i senaste versionerna på gamla datorn) och flera andra saker under telefondiskussion med supporten men det hjälpte inte då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-19 00:13

Automator-script funkar inte efter flytt till Yosemite

Jag gjorde för en hel del år sen två automator-script och dom fungerar på min gamla MBP 2011 med OS X 10.9.

På min nya MBPr med Yosemite (fört över allt med flyttassistenten) fungerar den ena inte, får felmeddelande:
"Automator kunder inte köra arbetsflödet eftersom en eller flera åtgärder inte hade lästs in"

På båda datorerna ligger några extrafiler i biblioteket och det ser identiskt ut på båda datorerna, se bild.
(här finns filerna det gäller: https://www.dropbox.com/s/23lr1zsb5lxm0r3/Ark...

  • Medlem
  • 2015-04-19 06:24
Ursprungligen av Anders T:

Är det IMAP mail du använder?

Om så är fallet så ligger alla brev kvar på webbservern och behöver inte backupas separat. De tankas ner på nytt vid en ominstallation. Den enda vitsen med en lokal backup av Mail är om du har mycket regler, smarta mappar och liknande personliga inställningar. Dessa ligger i mappan Mail/V2/MailData vad jag kan förstå.

Det där kan du inte anta. Man kan absolut ha lokala brevlådor även om man använder IMAP och det är inte alls ovanligt att ha det om man har väldigt mycket mail.

Ursprungligen av cdecl:

Det där kan du inte anta. Man kan absolut ha lokala brevlådor även om man använder IMAP och det är inte alls ovanligt att ha det om man har väldigt mycket mail.

Lite längre upp i tråden så skrev jag att han skulle ta en full backup med TimeMachine så att allt finns kvar.

Sen tror jag att den som har det scenario du beskriver är medveten om att de jobbar så. Poängen med IMAP är väl ändå att få synkning mellan olika enheter och det får man inte om breven flyttas till en lokal brevlåda.

  • Medlem
  • 2015-04-19 15:37
Ursprungligen av Anders T:

Lite längre upp i tråden så skrev jag att han skulle ta en full backup med TimeMachine så att allt finns kvar.

Absolut, ville bara svara ifall någon såg svaret och trodde att IMAP alltid innebär att allt finns på servern.

Ursprungligen av Anders T:

Sen tror jag att den som har det scenario du beskriver är medveten om att de jobbar så.

Det finns klienter där detta absolut inte är uppenbart och man kan råka skapa lokala mappar utan att detta tydligt framgår. Exakt hur Mail gör vet jag inte, det var länge sedan jag använde den. Dock vet jag av personlig erfarenhet att bland annat Outlook kan vara riktigt dålig på detta.

Ursprungligen av Anders T:

Poängen med IMAP är väl ändå att få synkning mellan olika enheter och det får man inte om breven flyttas till en lokal brevlåda.

Poängen med IMAP när det kom på 80-talet var att skapa ett bättre protokoll än POP. Att man ska kunna ha flera GB i dagens mått med mail på en server som synkroniseras på flera olika maskiner var aldrig det huvudsakliga användningområdet. Det finns massor med användbar funktionalitet i IMAP som nästan ingen använder, för de flesta tror att IMAP bara är POP fast där allt ligger på servern. IMAP har egentligen fler likheter med Exchange snarare än POP.

Jag vet inte hur Mail gör i alla sammanhang men jag tror jag sett att en ny brevlåda även läggs upp på servern. Jag använder Binero för det mesta.

Jag brukar visa användare hur de kan arkivera automatiskt, göra smarta brevlådor, döpa om flaggorna och ha det som filtrering etc. Då behöver man inte flytta ett enda brev.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-07 20:18

Automator-script funkar inte efter flytt till Yosemite

Har någon nån aning om ifall man kan få mitt automator-script som funkade i 10.9 att även fungera i 10.10 yosemite?

(se högre upp denna sida; inlägg #322)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-07 20:41
Ursprungligen av RobertK:

Jag gjorde för en hel del år sen två automator-script och dom fungerar på min gamla MBP 2011 med OS X 10.9.

På min nya MBPr med Yosemite (fört över allt med flyttassistenten) fungerar den ena inte, får felmeddelande:
"Automator kunder inte köra arbetsflödet eftersom en eller flera åtgärder inte hade lästs in"

På båda datorerna ligger några extrafiler i biblioteket och det ser identiskt ut på båda datorerna, se bild.
(här finns filerna det gäller: https://www.dropbox.com/s/23lr1zsb5lxm0r3/Ark...

SVAR
Jag fick just svar av en kompis:
- ställa säkerheten till att tillåta även okända program
- öppna "döpom" i automator, svara ja på några varningar och sen spara om filen. (vid behov återställa säkerheten)

Funkar!

Bevaka tråden