Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yosemite publik beta - frågor och funderingar

Tråden skapades och har fått 320 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu laddar jag hem pre-release 10.10.1. 310mb. Forsätter vi som testade betan att få uppdateringar tidigare?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-11-05 13:50
Ursprungligen av paulreedsmith:

Nu laddar jag hem pre-release 10.10.1. 310mb. Forsätter vi som testade betan att få uppdateringar tidigare?

Ja, tydligen, har en som väntar...

Ursprungligen av Hjopek:

Ja, tydligen, har en som väntar...

Är ute och reser så vågar inte installera. Märker du några skillnader?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-11-05 15:23
Ursprungligen av paulreedsmith:

Är ute och reser så vågar inte installera. Märker du några skillnader?

Jag tänkte vänta också för vad jag såg så var det inga fixar som berörde mig direkt.

Focus Areas Wi-Fi, Exhange och Notification Center

Får väl se när det dyker upp mer om detta...

Ni har fått ett mail från Apple i samband med release av Yosemite. Jag fick det brevet 20 oktober. I det brevet visades hur man kan gå ur betaprogrammet (om man vill det).

Så här gör man: https://appleseed.apple.com/sp/betaprogram/un...

Hej. Installerade nyss 10.10.3, och med ens blev datorn otroligt seg.
Kan ta flera minuter att ladda in en websida, öppna program etc.

Är det någon annan som stött på samma problem, och framförallt, någon som vet hur jag fixar detta?

Sitter på en 27" 2012 med i7.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-18 15:24

Vad säger Aktivitetskontrollen och loggarna? Samma om du loggar in med en annan (ev nyskapad) användare?

Ursprungligen av kenjon:

Vad säger Aktivitetskontrollen och loggarna? Samma om du loggar in med en annan (ev nyskapad) användare?

De ser normala ut, ingen process som ligger och drar onaturligt mycket.
Har ej testat att logga in med annan användare. Det känns som att mitt enda alternativ är att revertera till den 8 månader gamla TimeMachine kopian jag har

Bröööööööl!!!! Har den uppdateringen väntande på min MBPr. Min data/IT får inte börja krångla just nu!! Någon som uppdaterat utan problem?

Ursprungligen av Rillee:

...mitt enda alternativ är att revertera till den 8 månader gamla TimeMachine kopian jag har

Ursäkta för "stating the obvious", men det är kanske inte så genomtänkt att lägga in en betaversion om man inte har aktuell backup.

Ursprungligen av paulreedsmith:

...Min data/IT får inte börja krångla just nu!!

Om det inte får krångla - låt då bli att lägga in uppdateringen. Det är en ganska tidig beta-version!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ursäkta för "stating the obvious", men det är kanske inte så genomtänkt att lägga in en betaversion om man inte har aktuell backup.

Om det inte får krångla - låt då bli att lägga in uppdateringen. Det är en ganska tidig beta-version!

Tycker allt fungerat otroligt bra hittills. Det var när den skarpa versionen av Yosemite kom som jag började få problem, som jag har än idag. Dock mest med MASIVT med lagg HELA tiden.

Men ska nog dra mig ur detta betaprogramet ja. Låter som en vettig ide.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ursäkta för "stating the obvious", men det är kanske inte så genomtänkt att lägga in en betaversion om man inte har aktuell backup.

Det har du helt rätt i. Jag har dock inte haft tillräcklig koll på TimeMachine på sistonde och det visade sig för sent att jag ej hade backup. Man ska inte lita på automatisering allt för mycket..

Vid ominstallation så fick jag upp massa felmeddelanden "The connection to the service named *** was invalidated" och installationen fastnade. Det går inte så bra nu

Senast redigerat 2015-03-18 17:24
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-18 23:15

Det har ganska nyligen skrivits om att yosemite fortfarande har wifi-problem m.m.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.606794/fortsa...

Jag har inte hittat svar på nätet, är problemen lösta?
Jag ligger kvar på 10.9.3 för att jag inte har tid med operativsystemproblem men detta gör t.ex. att jag saknar vissa funktioner i kopplingen till min iphone och ipad.

Ursprungligen av RobertK:

...ligger kvar på 10.9.3 för att jag inte har tid med operativsystemproblem...

Jag kan ha viss förståelse för att man väljer att inte gå upp till Yosemite.

Men jag förstår inte varför man ligger kvar på 10.9.3. Varför uppdaterar du inte Mavericks till 10.9.5?

Ursprungligen av RobertK:

...detta gör t.ex. att jag saknar vissa funktioner i kopplingen till min iphone och ipad.

Vilka funktioner?

Senast redigerat 2015-03-19 07:12
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

...
Vilka funktioner?

Jag antar att det rör sig om handoff m.m. De kräver väl 10.10?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-19 09:44

Den funktionen tycker jag dock att man lätt kan klara sej utan, det borde vara något mer betydelsefullt som avses....

Ursprungligen av kenjon:

Den funktionen tycker jag dock att man lätt kan klara sej utan, det borde vara något mer betydelsefullt som avses....

Det finns väl inget annat? Jag kan inte komma på något men kan ha glömt bort det.

personligen så ser jag stora fördelar med Handoff eftersom jag inkluderar meddelandehanteringen (skicka/läsa SMS på datorn) samt i sällsynta fall även plocka upp samtal på datorn när telefonen råkar ligga för långt bort

Liten uppdatering kring mitt dilemma. Var i kontakt med Apple Support som efter att ha granskat felmeddelanden etc säger att jag måste lämna in den på service för byte av hårddisk. Säkert svindyrt

Jag får alltså upp errorkod -36 när jag försöker återställa ifrån Time Machine, samt File System repair error när jag försöker göra en ren installation från USB sticka.

Tror ni att det går att lösa utan reparationen?

  • Medlem
  • 2015-03-19 15:52
Ursprungligen av RobertK:

Det har ganska nyligen skrivits om att yosemite fortfarande har wifi-problem m.m.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.606794/fortsa...

Jag har inte hittat svar på nätet, är problemen lösta?
Jag ligger kvar på 10.9.3 för att jag inte har tid med operativsystemproblem men detta gör t.ex. att jag saknar vissa funktioner i kopplingen till min iphone och ipad.

Jag upplever fortfarande det problemet, kör 10.10.3 med iMac 21´ Mid 2013.
Händer titt som tätt faktiskt.
Upplevde inte dessa problem med 10.10.1.
Det började för min del iom 10.10.2

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-03-19 21:18
Ursprungligen av RobertK:

Det har ganska nyligen skrivits om att yosemite fortfarande har wifi-problem m.m.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.606794/fortsa...

Jag har inte hittat svar på nätet, är problemen lösta?
Jag ligger kvar på 10.9.3 för att jag inte har tid med operativsystemproblem men detta gör t.ex. att jag saknar vissa funktioner i kopplingen till min iphone och ipad.

Jag har 10.10.3 Beta på min MBP, fortfarande problem med wifi vid start efter efter sleep mode, kan ta upp till två minuter för wifi att fungera igen.
Om jag inaktiverar och aktiverar wifi vid start efter sleep mode så funkar det direkt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-19 22:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag kan ha viss förståelse för att man väljer att inte gå upp till Yosemite.

Men jag förstår inte varför man ligger kvar på 10.9.3. Varför uppdaterar du inte Mavericks till 10.9.5?

Vilka funktioner?

Har faktiskt "råkat" missa uppdatera till 10.9.5. Ser nu att den "syns dåligt" under den jättestora bilder som försöker få mig att uppdatera till yosemite när jag klickar på programuppdatering.

Funktionen som saknas i 10.9 är integreringen mellan Mac:en och telefonen vad gäller sms m.m.

Ser nu att flera av er forfarande varnar för wifi-problem med yosemite så jag avvaktar med uppgradering.

Ursprungligen av mattiL:

Jag har 10.10.3 Beta på min MBP, fortfarande problem med wifi vid start efter efter sleep mode, kan ta upp till två minuter för wifi att fungera igen.
Om jag inaktiverar och aktiverar wifi vid start efter sleep mode så funkar det direkt..

Ibland så råkar jag också ut för detta - inte alltid - men tillräckligt ofta för att lägga märke till det samtidigt tillräckligt sällan för att det inte ska vara ett allvarligt problem

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-03-20 08:04
Ursprungligen av BlackSmp:

Ibland så råkar jag också ut för detta - inte alltid - men tillräckligt ofta för att lägga märke till det samtidigt tillräckligt sällan för att det inte ska vara ett allvarligt problem

Det händer mig varje gång strömsladden sitter i vid sleep mode. ?

Ursprungligen av mattiL:

Det händer mig varje gång strömsladden sitter i vid sleep mode. ?

Aha, jag har inte gjort den observationen men det kan stämma. Ska prova när jag kommer hem

Ursprungligen av mattiL:

Det händer mig varje gång strömsladden sitter i vid sleep mode. ?

Jag upplever inte det problemet. Wifi startar direkt, som det ska.

Jag kör 10.10.3 beta på en gammal vit MacBook 2008 (där strömsladden alltid sitter i eftersom batteriet är kasst).

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-03-20 08:54

Jag har haft detta problem sedan jag köpte datorn som ny i december 2014.
Dags att skapa ett ärende hos Apple då..

Ursprungligen av mattiL:

Jag har haft detta problem sedan jag köpte datorn som ny i december 2014.
Dags att skapa ett ärende hos Apple då..

Nu är väl detta ett ämne för en annan tråd... Men har du provat om den beter sig likadant inloggad på en annan användare? Provat att återställa SMC och NVRAM/PRAM?

https://support.apple.com/sv-se/HT201295
https://support.apple.com/sv-se/HT204063

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-08 22:06

Mail-mappen borta

Hej,
Jag vill spara ner alla brev och inställningar från Mac Mail.

I tidigare OS X fanns i "Bibliotek" en mapp som hette "mail" och via den har jag tidigare flera gånger lyckas föra över allt men det finns inte längre en sådan map i yosemite, har dom tagit bort möjligheten att göra så?
Eller var finns mailen numera?

(Har googlat en del men inte hittat svaret)

Ursprungligen av RobertK:

Hej,
Jag vill spara ner alla brev och inställningar från Mac Mail...

Mappen Mail ligger precis där du säger. Däremot så är själva mappen Bibliotek gömd sen några versioner tillbaka i tiden. Om det är det som är problemet så håller du ned Alt och klickar i menyn Gå i Finder för att gå in i Bibliotek.

Ursprungligen av RobertK:

Hej,
Jag vill spara ner alla brev och inställningar från Mac Mail.

I tidigare OS X fanns i "Bibliotek" en mapp som hette "mail" och via den har jag tidigare flera gånger lyckas föra över allt men det finns inte längre en sådan map i yosemite, har dom tagit bort möjligheten att göra så?
Eller var finns mailen numera?

(Har googlat en del men inte hittat svaret)

Menar du denna?

Bevaka tråden