Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med val av switch

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av mattiL:

Jag tror du tänker fel, en fläkt kan, korrekt installerad, suga ut varm luft eller trycka in kall (rumstempererad) luft.
Detta används frekvent i serverskåp, omriktare och liknande.

Och i alla datorer (förutom få som har passiv kylning då).

  • Medlem
  • Götene
  • 2014-08-03 13:35

Kanske är svårt att säga, men hur varmt ska det vara för prylarna mår dåligt?
Arbetar på en ICA-butik, och vårt serverrum är kanonvarmt på sommartid, så varmt så det är mycket varmare än mitt garage med pelletsbrännare. I mitt skåp är det det bara switch, patchpanel, router och en Nas. Ska ställa ut en termometer nu så får jag se vad det kan röra sig om för grader.

NAS brukar ha inbyggda temperaturgivare, ställ ut grejerna i garaget och kör igång.
Det är den enda enhet jag skulle hålla koll på så inte hårddiskarna går för varmt. Runt 40 grader är ok för diskarna.

Router/Switch skulle jag inte oroa mig för.

Har ca 27 grader i min lägenhet nu och en fullproppad Synology 1512+ med 5st Seagate NAS 2TB-diskar.
NAS själv uppmäter 43 grader och diskarna håller mellan 32-33 grader.

Seagate säger att alla deras diskar bör hålla sig mellan 5-50 grader (nya modeller maxtemp på 60).

Western Digital säger mellan 25-55 grader.

HGST (Hitachi Global Storage Technologies ägs av Western Digital) säger att temp bör ligga inte över 60 grader.

Samsung HDD modeller (ägs av Seagate) vill ha intervaller 0-60 grader (förväxla inte detta med Samsung SSD som fortfarande tillhör Samsung).

Toshiba skall ligga mellan 0-60 grader.

Kontentan av det hela. Diskar tål ändå en del.

Senast redigerat 2014-08-03 22:15
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-08-03 18:15

Hur varmt har du det i ditt garage? Vad är det för prylar som ska stå där? Finns det inte någon svalare del i garaget som passar bra? Mot en källar/yttervägg?
Fläktar gör att prylarna "kyls" mot lufttemperaturen. Notera att det kan göra stor skillnad att ha en självventilerad enhet mot en sluten. Dvs, hål uppe och nere, varm luft från elektroniken stiger ut genom hål uppe och suger in luft nerifrån.

Sladdfrågan: ja, klipp av och skala. Tvinna mot sladdarna på fläkten och tejpa. Inget hightech. Prova först vilken sladd som skall mot vilken om du inte vet. Eller ännu bättre, mät med multimeter.
Inga av mina fläktar har pajjat för att jag kört fel polaritet. Lägg upp bild på fläktkabeln så kan forumet nog peka ut vilken som är +/-/signal.

  • Medlem
  • Götene
  • 2014-08-08 15:12

Köpte sladden på Biltema nu, en är av kablarna är streckade vit.

Fläkten - Svart, gul och röd.

Någon som direkt vet vilken som ska ligga på vilken?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-08 16:03

Använd svart och röd, röd är plus (+) och svart är minus (-).
Den gula borde vara varvtalsstyrning.

Mer info här:
http://pcbheaven.com/wikipages/How_PC_Fans_Work/

  • Medlem
  • Götene
  • 2014-08-08 16:44
Ursprungligen av mattiL:

Använd svart och röd, röd är plus (+) och svart är minus (-).
Den gula borde vara varvtalsstyrning.

Mer info här:
http://pcbheaven.com/wikipages/How_PC_Fans_Work/

Tack så mycket! Nu snurrar det

  • Medlem
  • Götene
  • 2014-08-19 11:01

Skulle behöva hjälp med val av router nu
Ska ha 100/100 i hastighet, kör en del online på TV-spel (X360, WiiU, XOne), surfplattor, datorer, och min Synology NAS.

Vad tycker ni jag ska ha för router? Jag har kollat en del på Asus, hade inte tänkt och ge mer än 1500:- för denna. Helst ska den gå att hänga på väggen också. Någon som vet något bra?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-19 16:53

Vad har du för prylar, behöver du 802.11AC-nät eller bara 802.11N?
802.11AC klarar högre hastigheter på Wi-Fi.

Min RT-N56U är billig numera och har en hög routingprestanda, men det är en gammal modell för N-nät och äldre (ej AC).
Nyare modeller är exempelvis RT-AC66U och RT-AC68U som klarar nyare AC-nät, RT-AC68U kan man nog få för 1600-1700 eller så.

  • Medlem
  • Götene
  • 2014-08-19 18:15
Ursprungligen av mattiL:

Vad har du för prylar, behöver du 802.11AC-nät eller bara 802.11N?
802.11AC klarar högre hastigheter på Wi-Fi.

Min RT-N56U är billig numera och har en hög routingprestanda, men det är en gammal modell för N-nät och äldre (ej AC).
Nyare modeller är exempelvis RT-AC66U och RT-AC68U som klarar nyare AC-nät, RT-AC68U kan man nog få för 1600-1700 eller så.

Nu har jag ju dragit kablar till alla rum, så finns kabel möjlighet på prylen så kommer det att användas.
Trådlöst är det: iPad Mini, iPad 2, Squeezebox, Nintendo Wii U
Via kabel: TV 3st + Boxar, NAS, Xbox 360, PS3, Xbox One, iMac.

Chattade med NetOnNet, dom röstade för Netgear R6300.
Detta vad inte ett lätt beslut...

  • Medlem
  • Götene
  • 2014-08-20 17:51

Vad är skillnad på Asus produkter som heter Nordic på slutet?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-20 18:51

Nordic borde betyda att de kanaler som tillåts i Norden stöds, olika länder och regioner tillåter olika kanaler och frekvenser att användas.
Skillnaden torde bara vara en programvara/inställning.

  • Medlem
  • Götene
  • 2014-08-20 20:02

Då kör jag på en Asus RT-AC68U Nordic? Den borde passa bra i mitt garage?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-20 21:00

Då får du dig en snabb router med bra räckvidd!
Dessutom finns Merlins firmware till den och den är snabb vid skrivning till USB-ansluten disk.

Funderar själv på den eller vänta på kommande RT-AC87U någon gång i oktober eller så (fast den blir dyyyr).

Bevaka tråden