Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några frågor om funktoner i iMovie

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag behöver lite hjälp med iMovie.

1. Varför zoomar iMovie automatiskt in bilderna? Och hur gör man så att iMovie inte gör det?

2. Kan man ändra inställningarna för alla bilder och videoklipp samtidigt? Tillexempel hur länge en bild ska visas? Så att man inte behöver sitta och redigera bild för bild.

3. Bilderna blir suddiga när jag sparar videon. Varför? Hur kan jag fixa det?

Tacksam för svar

Senast redigerat 2014-07-22 10:35

Vilken version av iMovie?
Vilken version av OS X?

1. I vilket läge görs den inzoomningen? Vid import? Vid redigering? Vid export? Berätta lite mer detaljer.

3. Hur gör du när du sparar (exporterar)? Om vi inte vet hur du gör nu, så är det väldigt svårt att berätta vad som är fel.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken version av iMovie?
Vilken version av OS X?

1. I vilket läge görs den inzoomningen? Vid import? Vid redigering? Vid export? Berätta lite mer detaljer.

3. Hur gör du när du sparar (exporterar)? Om vi inte vet hur du gör nu, så är det väldigt svårt att berätta vad som är fel.

Alltså, jag är inte så bra på sånt där. Jag har ingen koll alls. Men jag antar att jag har den senaste versionen av iMovie eftersom min macbook air är ganska ny. Och vilken version jag har av OS X har jag ingen aning om.

1. När jag lägger till bilden till videon liksom. Och nu har jag upptäckt att iMovie lägger till Ken Burns grejen på bilderna, det är därför bilderna blir inzoomade tror jag.

3. Jag klickar på "Exportera till...".

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-07-11 15:12

Vilken version du har av OS X kollar du i Äpplemenyn  , Om den här datorn
Vilken version av iMovie du har kollar du i iMovie-menyn, Om iMovie.
2. Ja, markera de klipp du vill ändra, tex alla med ⌘ + A, eller så håller du nere ⌘ och markerar du valfria klipp. Precis som när man väljer filer i en mapp.
Sök i hjälpen efter "Anpassa filminställningar"
Där hittar du info om standardlängd för klipp och hur bilder hanteras, tror Zooma är standard.

Hjälpen till iMovie är nästintill heltäckande, bara att söka, bläddra och läsa på :).

3. Vad har du för källmaterial? Hur exporterar du? Vad har du gjort i iMovie med materialet? Kan du lägga upp en snutt på youtube och visa oss?

Ursprungligen av reboot81:

Vilken version du har av OS X kollar du i Äpplemenyn  , Om den här datorn
Vilken version av iMovie du har kollar du i iMovie-menyn, Om iMovie.
2. Ja, markera de klipp du vill ändra, tex alla med ⌘ + A, eller så håller du nere ⌘ och markerar du valfria klipp. Precis som när man väljer filer i en mapp.
Sök i hjälpen efter "Anpassa filminställningar"
Där hittar du info om standardlängd för klipp och hur bilder hanteras, tror Zooma är standard.

Hjälpen till iMovie är nästintill heltäckande, bara att söka, bläddra och läsa på :).

3. Vad har du för källmaterial? Hur exporterar du? Vad har du gjort i iMovie med materialet? Kan du lägga upp en snutt på youtube och visa oss?

Okej, tack

2. Okej, ska prova det!

3. Källmaterial? Jaaa, vanliga jpeg bilder och videos tror jag.
Det har jag väl sagt? Jag klickar på "Exportera till...".
Typ ingenting.
Njae.

Jag har iMovie '11 och så har jag version 10.8.5 av OS X, men jag håller på att uppdatera OS X nu.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-07-11 18:40
Ursprungligen av AppleLover:

Jag har iMovie '11 och så har jag version 10.8.5 av OS X, men jag håller på att uppdatera OS X nu.

Det är inte senaste iMovie, så tipsen du fått ovan kanske inte stämmer. Ex: "exportera" finns inte med längre utan heter bl.a. "dela". iMovie 10.0.4 är senaste.

Ursprungligen av reboot81:

Det är inte senaste iMovie, så tipsen du fått ovan kanske inte stämmer. Ex: "exportera" finns inte med längre utan heter bl.a. "dela". iMovie 10.0.4 är senaste.

Okej.

Kan jag få lite hjälp kanske?

Ursprungligen av AppleLover:

Kan jag få lite hjälp kanske?

Med tanke på svaren du har gett på motfrågorna hittills, så är det kanske inte så konstigt att tråden självdör. Men vi kan väl göra ett nytt försök, med några nya motfrågor.

1. Du skrev att du hade iMovie '11, vilket är en gammal version. Är det fortfarande den versionen du kör, eller har du uppgraderat till en nyare version nu?

2. Du skrev att du höll på att uppgradera OS X. Har du gjort det nu, och vilken version har du nu?

3. Du har fått frågan två gånger hur du gör när du exporterar, och du har bara svarat att du klickar på "Exportera". Men du måste lämna mer information. Vilka val gör du - efter att du har klickat på "Exportera"?

4. Hur spelar du upp den exporterade filmen? I datorn? Med vilket program i så fall? Eller på en TV? Eller på något annat sätt?

5. På frågan om källmaterial så svarade du"...vanliga jpeg bilder och videos, tror jag...". Du måste lämna mer information, t.ex om vilken upplösning du har på dina bilder och videos. Att bara säga "vanliga" är inte till någon hjälp för oss.

6. Du hade tre problem - (A) inzoomningen, (B) redigera flera bilder samtidigt, (C) suddigheten efter export.
- Du har fått tips angående A och B. Du skulle testa. Hur gick det med det testandet?
- Kan vi anse att något av problemen är löst, eller behöver du fortfarande hjälp med alla tre?

Senast redigerat 2014-07-21 14:53
1
Bevaka tråden