Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virus i min Macbook pro???

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

SOm vanligt vet jag inte om jag är i rätt kategori - jag undrar om jag har fått nåt virus i min mbp. Har en 15-inch mid 2012, 2,3 GHz Intel Core i7, med OS x 10.8.5 och 16 GB minne.

De senaste dagarna är det hur mycket popup reklam som helst i både chrome, safari och firefox. Får dessutom gröna länkar som bara är reklamskit. Hur får jag bort eländet? Försökte köra Bitdefender men det verkade inte vara något konstigt. Kör just nu Kapersky virus scanner men det tar en himla tid.

Nån som kan hjälpa mej??

Sannolikt inget virus.
Kolla vilka tillägg du har i webbläsarna och ta bort allt konstigt.

Ett screenshot skulle hjälpa.

Inga tillägg i Chrome, ändå dök det nyss upp nån sida, sån där som täcker hela skärmen, hann trycka bort den innan jag ens såg vad det var. Nu ser jag att det står något längst ner på den här sidan "väntar på www.superfish.com" - vad är det?? I safari så tar det hundra år, jag får inte fram något där. Vad ska jag ta skärmdump på???

@Greta723 Det finns massor om du söker på problemet:
https://www.google.se/search?q=www.superfish....

Det framgår väldigt tydligt vad du bör göra för att ta bort just "superfish.com"

Efter lite letande så hittade jag att det enda tillägg jag har i safari är adblock. I firefox hittar jag öht inte var det finns tillägg.

Ursprungligen av barbapappa_86:

@Greta723 Det finns massor om du söker på problemet:
https://www.google.se/search?q=www.superfish....

Det framgår väldigt tydligt vad du bör göra för att ta bort just "superfish.com"

Fast alla svar där bygger ju på att det finns något tillägg som har tagit med sej superfish - jag har inga tillägg i chrome.

Ursprungligen av Greta723:

Fast alla svar där bygger ju på att det finns något tillägg som har tagit med sej superfish - jag har inga tillägg i chrome.

Läs om, läs rätt. Det verkar inte bara röra sig om ett extension.

Jag fattar ingenting, det verkar troligt att det är yontoo trojanen, men den ska ligga i ett tillägg och jag hittar inget i webläsarna, och söker jag efter plugins finns det inte heller. Jag blir galen!!

I denna tråden tipsas om The Safe Mac. Där finns ett verktyg för att ta bort AdWare i OS X, det är kanske ett lättare sätt? Jag tror att den applikationen kan hitta även det Adwaret som du fått in.

Nu har jag kört The safe mac och hittills verkar det fungera. Jag tror att mitt elände också kom med MplayerX så jag har kastat bort det eländet med!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-07-08 00:37
Ursprungligen av Greta723:

Nu har jag kört The safe mac och hittills verkar det fungera. Jag tror att mitt elände också kom med MplayerX så jag har kastat bort det eländet med!

Från Mac App Store? https://itunes.apple.com/se/app/mplayerx/id42...

Nej MplayerX kom från ett annat håll.

1
Bevaka tråden