Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surround blir helt fel

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en imac mini inköpt 2014 en onkyo förstärkare TX-NR509
När jag kollar på film i XBMC blir det helt knas.

Min högra bakhögtalare funkar inte alls. Den vänstra spelar upp allt tal, centern spelar musik och film ljud.
Jag har testat det mesta har ändrat rundor i Audio/midi setup, konfigurerat högtalarna där. Men ändå funkar det inte alls.

Väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig med detta.

Ursprungligen av Laarrsson:

Jag har en imac mini inköpt 2014...

Någon "imac mini" finns inte. Menar du iMac, eller Mac mini? Berätta gärna exakt vilken modell det är. (Apple-menyn - Om den här datorn)

Hur är datorn kopplad till förstärkaren?
Har du provat med andra kablar?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Någon "imac mini" finns inte. Menar du iMac, eller Mac mini? Berätta gärna exakt vilken modell det är. (Apple-menyn - Om den här datorn)

Hur är datorn kopplad till förstärkaren?
Har du provat med andra kablar?

Det är en mac mini med OS X version 10.9.4

Har testat med en helt ny HDMI kabel version 1,4
Datorn är kopplad till förstärkaren med HDMI sladd, och sen från förstärkaren upp till tv med HDMI.

när jag ändrar förstärkaren till All channel stereo så får jag rätt på surroundet, men jag får fortfarande inte DTS eller DTS HD som filmerna har. Blir snart tokig

Testa med en annan dator? Annan mjukvara (VLC t.ex.)?
Ett vanligt fel hos Onkyo är just HDMI+DTS.

Ursprungligen av Laarrsson:

när jag ändrar förstärkaren till All channel stereo så får jag rätt på surroundet, men jag får fortfarande inte DTS eller DTS HD som filmerna har. Blir snart tokig

DTS HD (eller något annat HD-ljud) kan du ej få med OS X.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-07-03 20:54

XBMC kluddar för mig ibland med surround också. Har aldrig haft problem med att det kommer från fel högtalare dock att XBMC inte alltid skickar ut rätt ljudformat, så det kommer inget ljud. Ibland krävs det en omstart av xbmc. Har jag klickljud i menyn när jag bläddrar så brukar det fungera även i filmen sen.

Annars prove med VLC men se till att "ljud ut" är inställt på kodad matning. Funkar filmen där och det blir rätt ljud i förstärkaren så är det xbmc som är problemet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-07 05:32
Ursprungligen av Kajan:

XBMC kluddar för mig ibland med surround också. Har aldrig haft problem med att det kommer från fel högtalare dock att XBMC inte alltid skickar ut rätt ljudformat, så det kommer inget ljud. Ibland krävs det en omstart av xbmc. Har jag klickljud i menyn när jag bläddrar så brukar det fungera även i filmen sen.

Annars prove med VLC men se till att "ljud ut" är inställt på kodad matning. Funkar filmen där och det blir rätt ljud i förstärkaren så är det xbmc som är problemet.

Därför som jag gick över till Plex för det har inte än krånglat med ljudet.

1
Bevaka tråden