Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lightroom - verktyg

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker orientera mig i LR och experimenterar med olika effekter på bilder och undrar angående verktygen enligt bilden. Är lite förvånad att man ska gå in i undermenyer för att experimentera med olika effekter vilket känns krångligt. Undrar om dessa verktyg finns någon annanstans i LR (som i en dialogruta)?

Det du kallar verktyg skulle jag snarare kalla de färdiga filterpaketen. Nu kanske det är precis vad du är ute efter, men mer avancerade saker finns annars under fliken "Framkalla" (fritt översatt, "Develop" på engelska). Oavsett, tror inte det finns någon enklare metod för att komma åt den menyn.

Just förinställningarna har jag alltid upplevt som lite påklistrade i Lightroom, tror att utvecklarna menar att man ändå inte ska lägga någon tid där. Mjukvaran är ju i grund och botten en "framkallare" snarare än en "bildredigerare" om det låter rimligt.

Förinställningarna finns också i vänsterkolumnen när man är i framkallningsläget, då får man också upp en liten preview när man för muspekaren över dem.

Ursprungligen av irrelogical:

Förinställningarna finns också i vänsterkolumnen när man är i framkallningsläget, då får man också upp en liten preview när man för muspekaren över dem.

Det har du rätt i! Aldrig haft den menyn "utfälld" tror jag, därför jag missat.

Nu har jag lyckats få fram paletten och det fungerar mycket bättre.... Vilka tangenter ska man använda sig av för att navigera ned i undermenyerna? Det fungerar inte med piltangenterna.

Det är inte säkert att det ens går, om man inte använder något externt verktyg såsom VSCO Keys, som dock kostar $79.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-30 16:51

Systeminställningar - Hjälpmedel - Aktivera Mustangenter?

Ursprungligen av kenjon:

Systeminställningar - Hjälpmedel - Aktivera Mustangenter?

Tack för tipset. Jag hittade till slut en uppsättning av kortkommandon som man kan använda sig av. Här är länken ifall det finns andra som skulle vara intresserad:
http://help.adobe.com/sv_SE/lightroom/using/W...

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2014-07-01 09:19
Ursprungligen av calinou:

Jag försöker orientera mig i LR och experimenterar med olika effekter på bilder och undrar angående verktygen enligt bilden. Är lite förvånad att man ska gå in i undermenyer för att experimentera med olika effekter vilket känns krångligt. Undrar om dessa verktyg finns någon annanstans i LR (som i en dialogruta)?

Ett annat tips kan vara Moderskeppets grundkurs i Lightroom. Den är gratis. Det finns även tre fördjupningskurser, dessa kostar dock 99kr för en månad.

1
Bevaka tråden